
DEMOKRAT PARTİ DÖNEMİNDE BAKANLAR KURULU KARARI İLE 

YASAKLANAN YAYINLAR 

 

Prof. Dr. Mustafa Yılmaz- Dr.Yasemin Doğaner*

 

Siyasal ve sosyal hayatta önemli bir fonksiyona sahip olan basının yasama, yürütme ve 

yargı sonrası dördüncü kuvvet olarak algılandığı bilinmektedir. Osmanlı Devleti’nin 

gündemine girmesi batılı ülkelere nazaran biraz geç olarak gerçekleşmiştir. Bunun çeşitli 

sebepleri olmakla birlikte matbaanın geç gelişinin rolünün büyük olduğu söylenebilir. Okuma 

yazma oranının düşük olması da bu gecikmeyi pekiştiren bir diğer faktördür. Türkiye’de ilk 

gazete Fransızca olarak İzmir’de yayınlanmış ve bunu aynı şehirde çıkan diğer Fransızca 

gazeteler takip etmiştir.(Ertuğ: s.174) İlk Türkçe-Arapça gazete 1828’de Mısır Valisi Mehmet 

Ali Paşa tarafından Vakay-i Mısriyye adıyla çıkarılmıştır. Daha çok resmi bildirileri, yasal 

uygulamaları ve Mehmet Ali Paşa’nın kendi çalışmalarını yansıtmaya yönelik bir 

yayındır.(Koloğlu: s.69)  

İlk Türkçe gazete olma özelliğine sahip olan Takvim-i Vekayi’nin çıkışı, (Koloğlu: 

1981) Avrupa’da yayınlanan ilk süreli yayından tam olarak 200 yıl sonra gerçekleşmiştir. 

Resmi bir yayın organı olan gazete, kamuoyu oluşturmanın yanı sıra bir tarih belgesi olarak 

düşünülmüştür. Gazete Osmanlı Devleti’nin etnik yapısı ve dış çevreleri etkileme ihtiyacı 

nedeniyle Türkçe’den başka Fransızca, Rumca, Ermenice, Arapça ve Farsça olarak 

yayınlanmıştır.(Ertuğ: 1970, s.153) 

Takvim-i Vekayi 1840’a kadar basın hayatında yalnızlığını sürdürmüş, bu tarihte 

Ceride-i Havadis çıkmaya başlamıştır. Her iki gazete Tanzimat dönemi yönetici ve düşünür 

kadrosunu olumlu yönde etkilemiştir.(Oral: 1967, s.77-79) Devletin kontrolü altında olan ve 

hükümeti eleştirmeleri dahi söz konusu olmayan bu gazetelerden sonra özel girişimle Şinasi 

ve Agah Efendi tarafından 1860 yılında Tercüman-ı Ahval çıkarılmıştır. Bu gazete ötekilerden 

farklı olarak bir övgü gazetesi değil, düşünce ve tartışma gazetesi olduğunu vurgulamış ve 

halka yönelme amacını belirtmiştir.(Koloğlu: s.79) Tercüman-ı Ahval’in yirmi beşinci 

sayısından sonra gazeteden ayrılan Şinasi 1861’de Tasvir-i Efkar’ı kurmuştur.  

Tanzimat dönemi basını olarak adlandırılan bu dönemin tipik özelliği siyasal ve sosyal 

konularda yazı yazabilecek yazar kadrosunun edebiyatçılardan oluşmasıdır. Aydınları, 

ülkenin içinde bulunduğu siyasal koşullar ve özgürlüklerin kısıtlanması gazete çıkarmaya 

                                                 
* Hacettepe Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü 

 1



yöneltmiş, buna paralel olarak da gazeteler edebiyatın egemenliği altında yayınlanmıştır. 

Türkiye’de basın edebiyatın egemenliğinden kurtulurken, batıda teknolojik gelişmelerin 

hayata geçirilmesi ile birlikte basına ilim ve edebiyat hakim olmuştur.(İnuğur:1978, s.236) 

Şinasi ile birlikte basında özgürlüklerin dile getirilmesi ve yönetime ilişki eleştiriler 

basına yönelik düzenlemeleri de beraberinde getirmiştir. 1864 yılında Fransız Basın 

Yasasından çevrilen Matbuat Nizamnamesi (Balkanlı: 1951,s.23) gazete çıkarma işini 

kurallara bağlamış, basın suçları ile bunlara verilecek cezalar belirlenmiştir.(Kabacalı:1999, 

s.17-18) 

1860’lı yıllarda basın Tercüman-ı Ahval ve Tasvir-i Efkar’ın açtığı yolda önemli 

ölçüde dinamizm kazanmış ve dergiler dahil olmak üzere pek çok süreli yayın, basın hayatına 

girmiştir. Basın hayatının zenginleşmesinde artan özgürlük taleplerinin dile getirilmesi etkili 

olmuştur. Bu dönemde Yeni Osmanlılar Hürriyet ve Muhbir başta olmak üzere fikirlerinin 

yaymak amacıyla pek çok gazete çıkarmışlardır.(Jeltyakov: 1979, s.65-83) 1868’de Terakki, 

1869’da Mümeyyiz, 1870’de Basiret, İbret, Asır, Memalik-i Mahsusa, Hakayık’ul Vakayi, 

Hulasatü’l Efkar, Diyojen gibi gazete ve dergiler yayınlanmıştır.(Nüzhet:1931) Basın 

hayatında çeşitliliğin artması üzerine basının üzerindeki denetim de artmıştır. 27 Mart 1867 

tarihli Ali Kararnamesi ile İstanbul’da yayınlanan gazeteleri kontrol altına alan ve iktidara 

gazete kapatma yetkisi veren bir dönem başlamıştır. Yine 1876 Kanunu Esasi’sinin “Matbuat 

kanun dairesinde serbesttir” hükmüne rağmen kısa süren parlamentoya dayalı hayat sonrası II. 

Abdülhamit’in istibdat yönetimi ile basın üzerinde daha baskıcı bir dönem başlamıştır.1 Bu 

yeni döneme bağlı olarak ülke içerisinde faaliyet yürütmenin güçlüğü basının önde gelen 

kalemlerini yurt dışına kaçarak davalarını oralarda sürdürmeye sevk etmiştir.(Gevgilili: 1983, 

s.205-206)  

İkinci Meşrutiyet’in ilanıyla doğan hürriyet atmosferi nedeniyle basında sansür 

kaldırılmış, bu da uzun süre görüşlerini rahatça dile getiremeyen basında adeta bir patlamaya 

yol açmıştır. Gazete tirajları on binlerin üzerine çıkmış, İstanbul’da dört adet günlük gazete 

bulunurken, dergi ve gazete sayısı ilk üç yılda 500’lere varmıştır.(Karpat: 1964) Bu özgür 

ortam 31 Mart ayaklanması sonrasında çıkarılan 1909 Matbuat Kanununa kadar devam 

etmiştir. Yeni Matbuat Kanunu cevap hakkı gibi nispeten liberal hükümler içeren bir kanun 

olmakla birlikte zamanla Osmanlı Devleti’ni sarsan siyasi buhranlar nedeniyle değişikliğe 

uğramış ve diğer alanlarda örneğin yasama yürütme ilişkisi yürütme lehine bozulmuş, 

                                                 
1 Bu dönem hakkında geniş bilgi için bkz. Server Tanilli, Anayasalar ve Siyasal Belgeler, İstanbul, 1962, s.15; 
Abdülhamit dönemi sansür ve basın hayatı için bkz. N. A. Banoğlu,  Basın Tarihimizin Kara ve Ak Günleri, 
İstanbul, 1960, s.5; Cevdet Kudret, Abdülhamit Döneminde Sansür, İstanbul, 1977. 

 2



muhalefete tepki giderek sertleşmiş ve basında bu bağlamda kontrol altına alınarak yeni bir 

dönem başlamıştır.(Ertuğ: 1959, s.45-46) 

Matbuat Kanununda yapılan değişikliklerle basın üzerinde geniş yetkilere sahip olan 

hükümet, savaş yıllarında basına sıkı denetim getirmiş, 1909 Matbuat Kanunu 1913 yılında ve 

1914 yılında yapılan değişikliklerle devletin iç ve dış güvenliğini bozabilecek nitelikte yayın 

yapan gazetelerin kapatılması yanında, ülkenin birinci dünya savaşına girmesiyle Sansür 

Talimatnamesi2 yürürlüğe konulmuş ve basın tamamen hükümet tarafından kontrol altına 

alınmıştır. İstanbul basını bu dönemde Ankara hükümetince idarenin ele alınışına kadar 

gerçek işlevini görmekten uzak kalmıştır. Meşrutiyet dönemi basınının önemli bir dezavantajı 

da henüz milli bir ajansa sahip olmaması nedeniyle haberleri dışarıdaki ajanslardan alarak 

basının yabancı kamuoyundan beslenmesi olmuştur. 1911 yılında bu durumun gereği olarak 

“Osmanlı Ajansı” adıyla bir ajans kurulmuşsa da kurumun memleketle ilgisinin isim 

bağlılığından öteye gidemediği görülecektir.(İskit: 1943, s.200) 

Milli mücadele döneminden başlayarak basının işlevinde önemli ölçüde değişiklikler 

yaşanmıştır. Bu döneme kadar basın iktidar karşısında muhalif bir organ olarak görev 

yapmışken, basın üzerinde denetim hem İstanbul Hükümeti hem de İtilaf Devletleri 

temsilcileri tarafından artırılmış ve basın çok sıkı bir şekilde kontrol altına alınmıştır. Milli 

mücadeleyi başlatan Mustafa Kemal Paşa basının kamuoyu üzerindeki etkisini çok iyi bilen 

bir lider olarak,(İnuğur: 1992, s.146-147) kendi fikirlerini hem iç hem de dış kamuoyuna 

anlatmada bir kanal olarak görmüş ve bu anlamda basından yararlanmıştır.(Öztoprak: 1981) 

Anadolu’daki örgütlenme faaliyetleri sırasında Sivas’ta İrade-i Milliye adıyla bir gazete 

çıkarılmış ve başlattığı mücadelenin haklılığı Anadolu halkına anlatılmaya çalışılmıştır. 

Hareketin merkezini Ankara’ya taşıdıktan sonra da bu kez Hakimiyet-i Milliye adıyla yeni bir 

gazete çıkarılması konusunda güvendiği kimselere talimat vermiş ve o günkü zor koşullarda 

gazetenin çıkarılması sağlanmıştır.3 Hakimiyet-i Milliye milli mücadele ruhunu yaymanın 

dışında Anadolu’daki istikrarsız ortamdan faydalanarak farklı görüşleri savunan yayınlara 

karşı propaganda yaparak bir bakıma ileride kurulacak devletin siyasi tavrını da ortaya 

koymuştur.4 Yine aynı günlerde Ankara’da Matbuat ve İstihbarat Genel Müdürlüğü ve 

                                                 
2 16 sayfalık Sansür Talimatnamesi için bkz. Sansür Talimatnamesi, Matbaayı Askeriye, İstanbul, 1330. 
3 Başlangıçta haftada üç gün çıkarılacağı duyurulan gazetenin imkansızlıklar nedeniyle bazen iki gün bile 
çıkarılamadığı olmuş ancak Anadolu ve Rumeli Müdafaa-i Hukuk Cemiyetlerine gönderilen gazetenin milli 
mücadele ruhunu vermede gösterdiği başarı dikkate değer bulunmaktadır. Hakimiyet-i Milliye’nin çıkarılışı 
konusunda geniş bilgi için bkz: Emin Karaca, Cumhuriyet Olayı, İstanbul, Altın Kitaplar Yay., 1994. 
4 Aynı sıralarda Eskişehir’de Çerkes Ethem’in önderliğinde Arif Oruç tarafından çıkarılan Yeni Dünya gazetesi 
Bolşevik savunuculuğu yaparak milli mücadele aleyhinde bir tutum sergilemekteydi. Ömer Sami Coşar, Milli 
Mücadele Basını, İstanbul, Gazeteciler Cemiyeti Yay., 1973, s.122-134. 

 3



Anadolu Ajansı kurularak iç ve dış haberlerin kamuoyuna sağlıklı bir biçimde duyurulması 

temin edilmiştir.5

Cumhuriyet’in ilanından sonra yönetimin basın üzerindeki etkisi ciddi bir biçimde 

hissettirilerek, 3 Kasım 1923’de Matbuat Kanununa muadil bir madde ile, Cumhurbaşkanı 

hakkında basında çıkacak olumsuz görüşlerin üç aydan üç yıla kadar cezalandırılacağı 

bildirilmiştir.6

Şeyh Sait isyanının çıkışında muhalefet basınının rolü olduğu gerekçesiyle 4 Mart 

1925’de çıkarılan Takrir-i Sükun Yasası ile pek çok gazete ve dergi kapatılmıştır.7 Takrir-i 

Sükun Yasasına bağlı olarak kurulan İstiklal Mahkemeleri özellikle hilafet yanlısı basının 

yargılamalarını gerçekleştirerek, sürgün veya hapis yoluyla cezalandırılmalarını sağlamıştır. 

Ayrıca 3 Mayıs 1925 tarihli kararname ile “Havale-i Şarkiyede İdare-i Örfiye Mıntıkasında 

Tatbik Edilecek Sansür Talimatnamesi” kabul edilmiştir.(Tunçay: 1992, s.141) Hilafet yanlısı 

basına yönelik olarak uygulamaya konan Sansür Talimatnamesi 8 ile bu yöndeki tepkiler 

bastırılmış, liberal, İslamcı veya sol görüşlü gazetelerin yayınları tamamen ortadan 

kaldırılarak rejim yanlısı yayınların dışındaki yayınlara yaşam hakkı tanınmamıştır.9 Şüphesiz 

basına karşı takınılan bu tavır genç Türkiye Cumhuriyeti’nin o günkü koşullarından 

kaynaklanmaktaydı. Nitekim Mustafa Kemal 1 Mart 1922 tarihinde Meclisin açış 

konuşmasında basın hakkındaki görüşlerini şöyle açıklamıştır: “Basın milletin müşterek 

sesidir. Bir milleti aydınlatma ve doğru yolu göstermede, bir milletim muhtaç olduğu gıdayı 

vermekte, özetle bir milletin saadet hedefi olan müşterek istikamette yürümesini teminde 

basın başlı başına bir kuvvet, bir mektep, bir rehberdir.(Koç: 1993) Dönemin özelliklerinden 

kaynaklanan bu tavır 1929 yılında Takriri Sükun Kanununun yürürlükten kaldırılmasıyla son 

bulmuştur. 

                                                 
5 Anadolu Ajansı’nın kuruluşundan kısa bir süre sonra Matbuat ve İstihbarat Genel Müdürlüğü kurularak 
Anadolu Ajansı bu genel müdürlüğe bağlanmıştır. Dolayısıyla bu ilk Milli Ajans doğrudan yürütme organına 
bağlanmış oluyordu. Fethi Kardeş, Basın Yayın Genel Müdürlüğü 60 Yılın Hikayesi, Ankara, Başarı Matb.,  
1980, s.7; Öztoprak, a.g.e, s.41. 
6 11 Recep 327 tarihli Matbuat Kanununun 26. maddesini muaddil layiha-i kanuniye için bkz: B.C.A. Bakanlar 
Kurulu Kararları Fonu, 030.18.01.08.39.4 
7 Hükümete basın üzerinde geniş yetkiler tanınması üzerine Tanin, Tevhid-i Efkar, Sebilürreşat, Aydınlık, 
Resimli Ay ve Vatan gazetelerinin de aralarında bulunduğu gazeteler ile İstanbul basınının dışında İzmir’de 
Sadai Hak, Trabzon’da İstikbal ve Kahkaha kapatılmıştır. Türkiye çapında muhalif olan gazeteler ise Alemdar 
(İstanbul), Ferda (Adana), İstanbul, Peyam-ı Sabah, Ümit (İstanbul) ve Zafer (Kastamonu) dır. Nurşen Mazıcı, 
Belgelerle Atatürk Döneminde Muhalefet (1919-1926), İstanbul, Dilmen Yay., 1984, s.153-154. 
8 Bu dönemde Sıkıyönetim gereği 3 Mayıs 1925 tarih ve 1846 Sayılı kararname ile “Havali-i Şarkiye’de İdare-i 
Örfiye Mıntıkasında Tatbik Edilecek Sansür Talimatnamesi” kabul edilmiştir. Talimatnamenin 15. maddesi ile 
“Sıkıyönetim bölgesi içinde yayımlanan bütün gazete ve dergiler basımdan önce sansüre tabidir” şeklinde bir 
hüküm getirilmişti. Bu konuda bkz: Alpay Kabacalı, Başlangıçtan Günümüze Türkiye’de Basın Sansürü, 
İstanbul, Gazeteciler Cemiyeti Yay., 1990, s.115. 
9 İzmir’de yayınlanan Turan gazetesi hilafet yanlısı olduğu gerekçesiyle 5 Mart 1924 tarihinde Bakanlar Kurulu 
kararınca kapatılmıştır. B.C.A. Bakanlar Kurulu Kararları Fonu, 030.18.01.09.15.12 

 4



1930 yılında yaşanan Serbest Fırka deneyimi sonrasında, 1931 yılında Matbuat 

Kanunu çıkarılmıştır.10 Kanun pek çok konuda yayın yasağı getirerek siyasal tartışma 

zeminine sınır çizerken,11 intihar, haydutluk, hırsızlık konulu yayınları yasaklayarak 

tefrikacılığa son vermeyi de amaçlamıştır. 1934 yılında Matbuat ve Umum Müdürlüğü 

yapılan bir düzenlemeyle daha geniş bir örgütlenmeye gitmiştir. Yine bu bağlamda basının 

kurumsallaşmasına yönelik faaliyetlerden bir diğeri ise 1935’te toplanan Birinci Basın 

Kongresidir. Bu kongrede gündeme gelen Türk Basın Birliği Kanununun çıkarılması ise 1938 

yılında gerçekleşmiştir.(Koç: 1993, s.75-85)  

İnönü döneminde ise, dönemin hassasiyetleri ve İkinci Dünya Savaşı bağlamında 

basın ile ilgili yapılan düzenlemeler Matbuat Umum Müdürlüğü aracılığıyla sıkı bir biçimde 

kontrol edilmeye devam etmiştir. 1940 tarihinden itibaren uygulamaya konulan ve 1947 yılına 

kadar sürmüş olan sıkıyönetim tüm basılı yayın ve matbuaları engelleme ve basına sansür 

koyma yetkisini sıkıyönetim komutanlıklarına vermiştir. İnönü döneminde 1946 yılında Basın 

Kanununda bir değişiklik yapılmış ve yapılan bir düzenleme ile gazete kapatma yetkisi 

hükümetten alınmıştır. İnönü’nün 1947 tarihli tarihi beyannamesiyle ülkede demokrasiye 

geçiş yolunda önemli adımlar atılırken basın da bundan nasibini almıştır. Bilindiği gibi 1950 

yılında yapılan seçimlerle iktidar el değiştirecek ve yeni düzenlemeler yapılacaktır. 

Demokrat Parti iktidarı ise 5680 sayılı Basın Kanununu 15 Temmuz 1950’de kabul 

etmiş ve bu kanunun ilgili maddeleriyle Bakanlar Kurulu kararlarıyla yasaklamalar 

yapılmıştır.12 Adı geçen kanunda yurt içinde sakıncalı görülen yayınlara ilişkin olarak ise 

basıldığı ilin  Cumhuriyet Savcısı tarafından yapılan istek üzerine Sulh Ceza Mahkemesi 

tarafından verilen kararla yasaklama kararı alınacağı belirtilmektedir. 

Siyasi iktidarların meşrutiyet, Atatürk, İnönü ve Menderes döneminde anılan yasalara 

ve düzenlemelere bağlı olarak kontrol etmeye çalıştıkları basının maruz kaldığı yasaklamaları 

farklı dönemlerde inceleyerek, dönemin hassasiyetlerini, benzerliklerini ve farklılıklarını 

ortaya koymak amacıyla yapılan daha önce Bakanlar Kurulu kararı ile yasaklanan yayınların13 

                                                 
10 1931 yılı Matbuat Kanunu hakkında geniş bilgi için bkz: Basın ve Yayınla İlgili Kanun, Kararname, 
Nizamname, Talimatname ve Tamimler, Ankara, Başvekalet Matb., 1944, s.8-25. 
11 1931’de çıkarılan Matbuat Kanunundan sonra Ecnebi politikasına alet olduğu gerekçesiyle Yeni Kafkas, Otlu 
Yurt, Bildiriş, Azeri Türk, X Gazete ve Le Mois adlı dergi kapatılmıştır. B.C.A. Bakanlar Kurulu Kararları 
Fonu, 030.18.01.41.91.5-030.18.01.22.59.13. 
12 5680 sayılı Basın Kanunun için bkz. Resmi Gazete, 24 Temmuz 1950, sayı:7564. 
13 Mustafa Yılmaz, “Cumhuriyet Döneminde Bakanlar Kurulu Kararı İle Yasaklanan Yayınlar (1923-11945), 
Kebikeç, 1998, Yıl:3, sayı:6; “İsmet İnönü Döneminde Bakanlar Kurulu Kararı İle Yasaklanan Yayınlar (1938-
1945), Türk Kültürü Araştırmaları, Yıl: XXXIV/1-2, Ankara, 1998; “İsmet İnönü Döneminde Bakanlar Kurulu 
Kararı İle Yasaklanan Yayınlar (1945-1949), Kök Araştırmalar, c.II, Sayı:2, Güz 2000. 

 5



devamı niteliğinde olan bu çalışmada Demokrat Parti dönemi Bakanlar Kurulu kararı ile 

yasaklanan yayınlara ilişkindir.14

Anılan dönemin hassasiyetlerinin Atatürk ve İnönü dönemleriyle benzeşen ve ayrışan 

yanlarını ortaya koymaya çalışarak, varsa DP döneminin hassasiyetleri ve bunların ülke içi ve 

içinde yaşanılan dünyanın dinamikleri ile ilintisi kurulmaya çalışılacaktır. Ama sanırız 

dönemin incelenmesi öncesinde Atatürk ve İnönü dönemi Bakanlar Kurulu kararlarına bir göz 

atmakta fayda vardır. 

Atatürk dönemi yasaklanan yayınların sayısı 144 iken, bunların konu başlıklarına göre 

dağılımı şu şekildedir: 

1. Komünist Propaganda yapan yayınlar  

2. İnkılaplara muhalefet edici yayınlar  

3. Takrir-i Sükun Kanununa muhalefet edici yayınlar  

4. Türkiye’deki Rum ve Ermeni vatandaşları kışkırtıcı yayınlar  

5. Kamuoyunun huzurunu bozucu – ülke aleyhine yapılan yayınlar  

6. Muzır yayınlar  

7. Dini duyguları rencide edici yayınlar  

8. İrticaı teşvik edici yayınlar  

9. Dini propaganda yapan yayınlar  

10. Kürtçülük-bölücülük ile ilgili yayınlar  

11. Türkçülük İle İlgili Yayınlar  

12. Mustafa Kemal Paşa’nın şahsına karşı yapılan yayınlar  

13. Komşu ve dost ülkeler aleyhine yapılan yayınlar  

14. Türkiye’nin dış politikasına zarar verici yayınlar  

İnönü dönemi Bakanlar Kurulu kararı ile yasaklanan yayınlar ise 1945 yılı çok partili 

hayata geçiş süreci dikkate alınarak 1938-1945 ve 1945-1949 tarihlerine ayırarak 

incelendiğinde 1938-1945 tarihleri arasında toplam karar sayısı 65’tir. Bunlar da konularına 

göre şu şekildedir: 

1. Dini propaganda 

2. Dış politika ve dost ülkeler aleyhine yapılan yayınlar 

3. Ülke aleyhine ve kamuoyunu bozucu 

4. Ermenilik, Kürtçülük ve diğer bölücü yayınlar  
                                                 
14 Yazarlar Mustafa Yılmaz ve Yasemin Doğaner daha önceki çalışmaların devamı olarak 1950-1960 arası 
dönemi ve Başbakanlık Cumhuriyet Arşivinin okuyucuya sunduğu 1961-1973 dönemini kapsayacak şekilde 
öncelikli olarak makale ve daha sonra da Cumhuriyetten günümüze Bakanlar Kurulu Kararı ile Yasaklanan 
Yayınları (sansürü) içeren bir kitap hazırlayacaklardır. 

 6



5. İnkılap aleyhtarlığı 

6. Komünist Propaganda 

1945-1949 arası dönemde toplam yasaklama kararı 112’dir. Bunların konularına göre 

dağılımı ise şu şekildedir: 

1. Komünist propaganda yapan yayınlar 

2. Kürtçülük propagandası yapan yayınlar 

3. Ülke bütünlüğünü bozucu ve Ermeni vatandaşlarımızı kışkırtan yayınlar 

4. Siyasi bütünlüğü bozucu ülke için zararlı yayınlar 

5. Komşu ve dost ülkelerle ilişkilere zarar verici yayınlar 

6. Devlet büyükleri aleyhine yapılan yayınlar 

7. Misyonerlik ve taassup propagandaları yapan yayınlar 

Yukarıdaki tasniflerde Atatürk dönemi içinde “Mustafa Kemal Paşa’nın şahsına karşı 

yapılan hakaretlerden dolayı yapılan yasaklamalar” İnönü döneminde devlet büyükleri 

aleyhine yapılan yayınlara ilişkin yasaklamalar olarak devam etmişken, inceleyeceğimiz 

dönem olan Demokrat Parti döneminde ise anılan iki başlığa ilişkin yasaklama olmayıp 

bunların yerine 25 Temmuz 1951’de çıkarılan “Atatürk’e hakaret içeren suçlardan dolayı 

kanun”a göre yasaklamalar yapılmıştır. 

İncelediğimizin dönemin kararları ise şu şekilde sıralanmaktadır. 

1. Komünist propaganda,  

2. Kürtçülük propagandası, 

3. Ermenilik ve Rumluk propagandası 

4. Türklüğe hakaret,  

5. Komşu ülkelerle ilişkilere zarar veren yayınlar,  

6. Devlet büyükleri aleyhine yapılan yayınlar,  

7. Misyonerlik ve dini propaganda yapan yayınlar şeklinde sıralanabilir.  

 

1. Komünist Propaganda Yapan Yayınlara İlişkin Kararlar 

 

Demokrat Parti dönemi olarak anılan 1950-1960 arası dönemde yayın yasaklama 

nedenlerinin başında komünist propaganda yapan yayınlarla ilgili kararlar gelmektedir. 19 

Ocak 1950’den başlayıp 26 Nisan 1960’a kadar alınan Bakanlar Kurulu Kararlarında 

komünist propaganda nedeniyle 53 dergi, 36 kitap, 34 gazete, 18 broşür, 15 bülten, 6 

beyanname, 4 mektup, 3 rapor, 3 kartpostal, 2 piyes ile sayısı belli olmayan bazı matbuatlar 

yasaklanmıştır. Bu dönemde konu hakkında toplam 47 yasaklama kararı alınmıştır. Bunların 

 7



yıllara göre dağılımına bakıldığında 1950 yılında 12, 1951’de 9, 1952’de 5, 1953’de 2, 

1954’de  2, 1955’de 4, 1956’da 2, 1957’de 2, 1958’de 4, 1959’da 4, 1960’ta 1 yasaklama 

kararı alındığı görülmektedir. Aynı konuda Atatürk döneminde alınan yasaklama kararlarının 

sayısı 11 olup, bunların yarısı 1930 öncesine ilişkindir. Bu da bize 1930 sonrasında anılan 

dönemde önceki dönemle oranlandığında hassasiyetin azaldığını göstermektedir. İnönü 

döneminde ise aynı konuda 1938-1945 arası dönemde 3 iken, 1945-1949 arası 26 olup bunun 

18 adeti 1949’da alınan yasaklama kararıdır. Bu da bize iktidarın Sovyet tehdidi karşısında 

Batı blokunun desteğini alma, özellikle de ABD’nin desteğini alma konusunda gösterdiği bir 

duyarlılığı göstermektedir. Her geçen gün bu konuda alınan karar sayısında bir azalma 

yaşanmasına rağmen, yasaklanan yayın miktarına bakıldığında kararlardaki azalma ile paralel 

olmadığı ve komünizm konusundaki hassasiyetin sürdüğü anlaşılmaktadır. Öyle ki, 13 Mayıs 

1953’te alınan bir kararla Rusya’dan gelecek bilumum matbuatın Türkiye’ye girişi 

yasaklanmış ve bu kararla en yoğun komünist propaganda yolunun önünün tıkandığı 

düşünülmüştür.(B.C.A, 030.18.01.132.37.19,1953) Yine 13 Eylül 1955’de alınan bir kararla 

merkezi Avusturya’da bulunan Dünya Barış Konseyi’nden gelen her türlü yayının “sözde 

barışı korumak adına komünist propaganda taktikleri uyguladığı” gerekçesiyle yasaklanması 

bu konuda alınan kararların sayıca azalmasının bir diğer etkeni olmuştur.(B.C.A, 

030.18.01.140.83.7,1955) 

Bakanlar Kurulu kararı ile yasaklanan yayınların içeriğine baktığımızda ilk olarak 19 

Ocak 1950’de alınan ve 1 kitap, 2 dergi ve 2 bültenin yasaklandığı kararla karşılaşıyoruz. 

Bunlardan Çekoslovakya Sosyalizme Doğru Yürüyor adlı kitabın İzmir fuarındaki Çekoslovak 

standında  “sırf komünist propaganda yapmak üzere dağıtıldığı” belirtilerek 1881 sayılı Basın 

Kanununun 2657 sayılı kanunla değiştirilen 51. maddesine göre yasaklandığı 

belirtilmektedir.(B.C.A, 030.18.01.121.101.17,1950) Budapeşte’de yayınlanan Festival ve 

Bulgaristan’da yayınlanan Çiftçilik ve Ticaret adlı dergilerle, Bükreş’te Romanya Halk 

Cumhuriyeti İşçi Gençlik Teşkilatı tarafından yayınlanan iki broşürün de yine aynı 

gerekçelerle yurda girişi yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01.121.101.15-121.101.18, 1950)  

Bu karardan iki ay sonra Filibe’de yayınlanan Vatan Sesi adlı Bulgarca gazete ile 

Sofya’da yayınlanan Vatan Cephesi İçin Birlikte İleri Eylülcü Çocuk adlı derginin 

yasaklandığı görülmektedir.(B.C.A, 030.18.01.122.24.1-122.27.6, 1950 Ek:52-154) Derginin 

Bulgaristan’daki Türk okullarında okutulduğu ve gayet açık bir şekilde herkesin 

anlayabileceği bir şekilde komünizm propagandası ile birlikte Türk hükümeti aleyhinde 

yazılar içerdiği belirtilmektedir. 1950 yılında alınan diğer bir yasaklama kararı da İleri Jön 

Türkler Birliğinden Türk Emekçilerine Açık Mektup ve Türkiye Gençlerine ve Öğrencilerine 

 8



Çağrı başlıklı beyannameler hakkındadır.(B.C.A, 030.18.01. 122.44.2, 1950) Bu yasaklama 

kararı Cumhurbaşkanı İsmet İnönü’nün imzaladığı bu konudaki son Bakanlar Kurulu kararı 

olma özelliğini de taşımaktadır. Bir sonraki karar Eylül ayında yeni Bakanlar Kurulu üyeleri 

ve Cumhurbaşkanınca 5680 sayılı yeni Basın Kanununa atfen imzalanacaktır.15  

Demokrat Parti iktidarı ile birlikte Bakanlar Kurulu yasaklama konusunda hız 

kesmemiş ve Eylül, Ekim ve Aralık aylarında alınan 8 kararla 28 yayının yurda girişi 

yasaklanmıştır. Bunlardan ilki Arnavut Komünist Partisince Budapeşte’de bastırılan 1 Mayıs 

adlı Macarca, Rusça ve Fransızca broşürdür. Kararın gerekçesinde “memleket aleyhinde 

doğrudan yazı olmamakla birlikte Arnavutluk’un komünizm rejimi altında güya mahzar 

olduğu sosyal ve ekonomik inkişafın resimlerle belirtildiği, başta Stalin olmakla birlikte 

Enver Hoca ve yoldaşlarının resimlerini içerdiği” ifade edilmektedir.(B.C.A, 

030.18.01.123.70.3-123.69.20, 1950)16 Aynı kararda Belgrad’da yayınlanan Yugoslav İşçi 

Sendikalarına ait üç bültenle, Paris’teki Yugoslav propagandası teşkilatı tarafından yayınlanan 

bir broşürün de yasaklanması kararlaştırılmıştır.  

Bundan sonra 1950 yılında sırasıyla Paris’te Yugoslav Komünist Partisince yayınlanan 

Fransızca bir bülten(B.C.A, 030.18.01.123.70.5, 1950), Berlin’de Sovyet işgal bölgesinde 

yayınlanan bir dergi(B.C.A, 030.18.01.123.71.4, 1950), Bulgaristan Komünist Partisince 

bastırılan İngilizce ve Fransızca raporlar (B.C.A, 030.18.01.123.71.19, 1950), Fransa’da 

yayınlanan Action• adlı gazete yasaklanma gerekçesinde “Komünist Partisinin diğer yayın 

organları gibi fakat siyasi rengini belli etmeden onlar kadar şiddetle, komünistliğin mücadele 

mevzuu olarak ele aldığı hususları benimsemiş bulunduğu bildirilmektedir. Gazete 

komünistlik davasının gizli hadimi manasını tezemmun eden sinsi komünistlik vasfı 

dolayısıyla tehlikeli ve muzır neşriyattan bir tanesidir”(B.C.A,  030.18.01.123.71.16, 1950. 

Ek: 52-191) denilerek yasaklanmıştır.  

Fransa’daki bir Sendika Teşkilatı tarafından yayınlanan Güney Kore İşçilerinin 

Durumu ve Birleşmiş Milletler Kore Komisyonunun Faaliyetleri adlı Zonguldak ve İstinye 

                                                 
15 Yasaklama kararı çoğunlukla kanunun 31. maddesine atfen yapılmıştır. “31.madde: Devletin ülkesi ve 
milletiyle bölünmez bütünlüğüne, milli egemenliğine, Cumhuriyetin varlığına, milli güvenliğe, kamu düzenine, 
genel asayişe, kamu yararına, genel ahlaka ve genel sağlığa aykırı olup yabancı memleketlerde çıkan basılmış 
eserlerin Türkiye’ye sokulması veya dağıtılması Bakanlar Kurulu kararıyla yasaklanabilir. Bu gibi basılmış 
eserlerin, Bakanlar Kurulundan acele karar alınmak üzere İçişleri Bakanlığınca karardan evvel dağıtılmaları 
yasaklanabileceği gibi, dağıtılmış olanlar da toplattırılabilir. Yasaklanmış olmasına rağmen, bunları Türkiye’ye 
bilerek sokanlar, dağıtanlar veya bu gibi eserleri kısmen veya tamamen iktibas veya tercüme edenler, yayanlar, 
fiil başka bir suçu oluştursa bile ayrıca üç aydan bir yıla kadar hapis ve elli bin Liradan yüz bin Liraya kadar ağır 
para cezasına mahkum edilirler.” Resmi Gazete, 24 Temmuz 1950, sayı:7564. 
16 Kararın eki için bkz: Ek 1. 
• Bahsi geçen ve pek çok dilde basılmış olan gazete, dergi, broşür ve kitap adları Bakanlar Kurulu Kararında 
geçtiği şekliyle verilmiştir. 

 9



Havuzları İşçi Sendikasına gönderilen bültenler ise “Mezkur federasyonun mahiyet itibariyle 

komünist teşkilatına dahil ve dünyanın her işçi sendikasına nüfuz etmek isteyen bir teşekkül 

olduğu malumdur. Bu sendikanın bu şekildeki faaliyeti memleketin emniyeti bakımından 

zararlı görülmüş olduğu cihetle doğuracağı kötülükleri önlemek bakımından” 

yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01.123.71.14, 1950. Ek: 52-192) Dünya Barış Taraftarları 

Komitesi tarafından gönderilen mektupların yasaklanması ise ilginç bir biçimde 

gerekçelendirilmiştir. Kararın gerekçesinde “Dünya Barış Taraftarları Komitesi Başkanı 

tarafından yazılan mektupta milletlerarası gerginliğin yeni bir dünya harbini intaç etmesi 

ihtimali karşısında Stockholm’de toplanan komite iyi insanları iş başına çağırmıştır. Bu 

çağrının sebebi atom silahının kati olarak yasak edilmesi ve bu işi başarmak için de 

milletlerarası bir kontrol komisyonunun kurulmasını sağlamaktır. Bu şekilde büyük barış 

idealini temin etmeye uğraşan bu komite, yaptığı bu neşriyatla hakiki  maksadını gizlemiş 

fakat açıkça solculuk propagandası yapmış bulunmaktadır. Mektup şeklinde yazdırılmış bu 

eserlerin memleket hudutları içine sokulması zararlı mütalaa edilmektedir” denilmiştir.(B.C.A, 

030.18.01.123.72.13, 1950. Ek: 52-197)17 Macaristan’da yayınlanan 3 adet broşür “yeni rejim 

altında Macaristan’ın ne kadar büyük inkişaflar kaydettiği birtakım rakamlar ve sözde vaki 

olan zihni servetiyle bilvasıta komünist rejimin iyiliğinin anlatıldığı” gerekçesiyle 

yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01.123.72.11, 1950) Çekoslovakya’daki ağır sanayi fabrikası 

işçilerinin yayınladığı haftalık dergi(B.C.A, 030.18.01.123.73.11, 1950), 1949 yılında 

Beyrut’ta Ermenice yayınlanan rapor yine komünist propaganda nedeniyle yasaklanmıştır. Bu 

raporda “1947 yılında muhtelif milletlere mensup Komünist Parti üyelerinin Polonya’da 

toplanarak dünya durumunu tetkik ettikleri ve bu meyanda harp sonrası Amerika’nın aldığı 

tavırla kendi menfaatlerini Avrupa ve Asya’da Rusya aleyhine ne şekilde temine çalıştığı 

açıklanarak buna karşı da bütün dünyada anti-kapitalist ve anti-faşist kitle nüfuzunun nasıl 

çoğaldığı uzun uzun anlatılmıştır. Kapitalist sistemin komünizm tehlikesinden kurtulmak için 

tedbir aramakta olduğunu beyan eden bu rapor aynı zamanda komünistlik aleyhine canlanacak 

her nevi fikir ve hareket cereyanlarının önlenmesi için de tedbirler düşünmüş ve dünya 

komünist partilerine en müşkül anlarda dahi birlik tavsiye etmiştir. Ancak bu şekilde idame-i 

hayat edileceğine komünistleri inandırmağa çalışan Bolşevikler aynı zamanda dünya siyasi 

kuvvetlerini de iki blok halinde mütalaa etmişlerdir. Bunlardan birine emperyalist ve anti-

demokratik blok, diğerine de anti-emperyalist ve demokrasi cephesi unvanını vermişlerdir. 

Memleketimiz de anti-emperyalist ve anti-demokratik blok içinde gösterilmiştir. Ana 

                                                 
17 Kararın eki için bkz: Ek:2. 

 10



hatlarıyla ifade edilen bu rapor bariz bir şekilde komünist propagandası yapmak için 

tertiplenmiş ve muhtelif dillerle yayınlanarak komünistlik lehine ve onun muhtelif 

memleketlerdeki yatakçılarına bir rehber olmak üzere komünistlerce tanınan kimselere 

gönderilmiştir”(B.C.A, 030.18.01.124.80.2, 1950. Ek: 52-198) denilmektedir. Romen Elçiliği 

tarafından yurda sokulan 7 adet yayın komünist propaganda yaptıkları gerekçesiyle 

incelendiğinde “memleketimiz aleyhinde herhangi bir yazıya rastlanmamış olmakla birlikte 

komünist propagandası amacı güttükleri tespit edilmiştir. Komünist idarecileri tarafından bu 

nevi vasıtalarla yabancı memleket halkının kendi rejimlerine karşı olan alaka derecelerini 

çoğaltmak istedikleri bilinen bir keyfiyettir” denilerek(B.C.A, 030.18.01.124.80.2, 1950. Ek: 

52-201)18 ve Lübnan’da yayınlanan Sovyet Birlik Köşesi adlı Arapça kitabın da yine aynı 

nedenle (B.C.A, 030.18.01.124.92.19, 1950) Türkiye’ye sokulmasının yasaklanması söz 

konusudur.  

Genel olarak yayınların adlarından da anlaşıldığı üzere Sovyet blokuna mensup 

ülkelerin yayınlarının yasaklanması esastır. Bu yayınlarda Türkiye aleyhinde ifadelere 

rastlanmadığı, ancak komünist sistemin övüldüğü örneğin Macaristan’ın yeni rejim altında 

büyük inkişaflar kaydettiği ve dolayısıyla yabancı memleket halklarının kendi rejimlerine 

olan ilgi derecelerini çoğaltmak istedikleri gerekçesiyle bu tür yayınların Türkiye’de 

dağıtılmasının söz konusu olamayacağı belirtilmektedir. Komünizmin övülmesinin yanı sıra 

Ermenice yayınlanan bir raporda “muhtelif milletlere mensup Komünist Parti üyelerinin 

Polonya’da toplanarak dünyanın durumunu inceledikleri, savaş sonrası Amerika’nın aldığı 

tavırla, kendi menfaatlerini Avrupa ve Asya’da Rusya aleyhine ne şekilde temine çalıştığı” 

açıklanarak bu raporun bariz bir biçimde komünist propaganda yapanlara rehber olması için 

gönderildiği ve yasaklanması gerektiği açıklanmaktadır. Aynı yıl içinde yasaklanan 

yayınlardan bir kısmı ise memleket aleyhinde herhangi bir yazıya rastlanmamakla birlikte 

komünizm propagandası içerdiği gerekçesiyle yasaklanan yayınlardır.(B.C.A, 030.18.01. 

1950, Ek: 52-159, 52-175, 52-179, 52-199, 52-200, 52-202, 52-203, 52-209) Bu da konuya 

gösterilen hassasiyetin ölçüsü hakkında bir fikir vermektedir. 

1951 yılında komünizm propagandası nedeniyle 9 yasaklama kararının alındığı ve 26 

yayının yasaklandığı bu dönemde de Rüyada Venüs adlı Fransızca kitap(B.C.A, 030.18.01. 

124.95.14, 1951), her sayfasında komünizm amacı güttüğü tespit edildiği için, Tass Ajansının 

Fransızca yayınladığı bir bülten (B.C.A, 030.18.01. 124.96.13, 1951), Bulgaristan’da 

yayınlanan iki dergi(B.C.A, 030.18.01. 124.102.15, 1951) yazı ve resimleri ile gayet açık 

                                                 
18Kararın eki için bkz: Ek:3. 

 11



olarak komünist Bulgar Hükümetini ve dolayısıyla Sovyet Rusya’nın propagandasını yaptığı 

için, Paris’te Dünya Barış Severler Komitesi tarafından yayınlanan broşürle güvercin resimli 

kartpostal (B.C.A, 030.18.01.125.19.17, 1951)19, rejime aşırı derecede aykırı fikirleri ihtiva 

ettiği ve komünizm propagandası aleti olduğu için yasaklanmıştır. Bundan başka L’Espoir 

(Ümit) adlı Fransızca roman (B.C.A, 030.18.01. 125.18.1, 1951. Ek: 52-221), İspanya iç 

savaşında hükümet kuvvetlerine karşı çarpışan komünistleri desteklediği ve işçileri hükümet 

aleyhinde tahrik ve teşvik ettiği için ve sırf komünizm propagandası gayesiyle yazıldığı için, 

Çin’de yayınlanan Peoples China adlı dergi (B.C.A, 030.18.01. 125.19.4, 1951) yine komünist 

propaganda nedeniyle yasaklanmıştır. Burada dikkati çeken bir karar 8 Mart 1951’de Dünya 

Barış Severler Cemiyetince gönderilen her türlü yayın hakkında yasaklama kararının 

alınmasıdır (B.C.A, 030.18.01. 125.19.5, 1951)20 ki, sanırız burada Türkiye’nin İkinci Dünya 

Savaşı sonrası ortaya çıkan iki kutuplu dünyada batı bloku içinde yer alışı sonrasında batının 

tehlikeli gördüğü veya göreceği konulara ilişkin olarak hassasiyet artışıdır.  

Aynı yıl İleri Jön Türkler Birliği adlı teşekkül tarafından Birleşmiş Milletler Genel 

Sekreterliğine hitaben yazılan bir beyannamenin yasaklandığını görüyoruz.(B.C.A, 030.18.01. 

125.29.6, 1951) Burada özet olarak Hükümetin Kore’ye asker göndermesinin Türk halkının 

isteğine uygun olmadığı ifade edilmekte ve Türk halkının sözcüsü olarak hareket etmek 

isteyen Türk Barış Severler Cemiyetinin alınan kararın kanunsuzluğunu açıklaması ve kararın 

geri alınmasını istemesi üzerine takibata tabi tutulduğu ve cemiyet üyelerinin hapse mahkum 

edildikleri belirtilerek, Türk hükümetinin insan hakları prensiplerine riayet etmesi 

istenmektedir. Birleşmiş Milletler Genel Sekreterine yazılan mektupta “hükümetin Kore’ye 

gönderdiği 4500 asker hakkında Meclis’e danışma gereği hissetmediği, daha otuz yıl önce 

istiklali için kan döken bir milletin, istiklali için mücadele eden diğer bir milletin karşısına 

asker gönderme konusunda isteksiz davranmasının gayet normal olduğu, tanınmış bilim 

adamı ve sanatkarların Faşist İtalya’dan alınan Medeni Kanunun çevirisine dayalı olarak milli 

menfaate aykırı davranmak suçundan hapse atıldığı, Birleşmiş Milletler Teşkilatının herkese 

düşüncelerini serbestçe ifade etme hakkı veren bir teşkilat olduğu ve bu hakların Türkiye’de 

de korunması gerektiği ve hapse konulan üyelerinin bir an önce serbest bırakılması gerektiği” 

ifade edilmektedir. (B.C.A. 1365.71.52.225, 1951) Buna karşın hükümet tarafından bu 

beyanname “Türk cemiyetinin düzenini bozmaya yönelik olduğu” gerekçesiyle yasak kararı 

alınmıştır. 

                                                 
19 Kararın eki için bkz: Ek: 4. 
20 Kararın eki için bkz: Ek: 5. 

 12



Bir başka yasaklama kararı da Bulgaristan’da yaşayan Türklerin okullarında okutulan 

dil bilgisi ve tabiat bilgisi kitapları ile Marko Marçevski’nin yazdığı Mavi Kayalar adlı roman 

hakkındadır. Komünizm üslubu ile yazıldığı, zararlı ve yabancı ideolojilerin 

propagandalarının yapıldığı ifade edilen okul kitaplarından alınan örneklerin şiirler olması 

dikkat çekicidir.(B.C.A, 030.18.01. 125.29.7, 1951) Bu konudaki hassasiyetin ne kadar yüksek 

olduğu Stalin’in Pravda gazetesinde kendisi ile yapılan bir röportaja verdiği cevaplardan 

oluşan bir yazı ile Sovyet Halkının Önemli Yeni Başarıları adlı beyannamelerin yurda 

sokulmasının yasaklanmasıdır.(B.C.A,030.18.01. 126.70.20, 1951,Ek 52 -231) Kararın ekinde 

Stalin’in sorulara verdiği cevaplarda batı blokunun savaştan yana olduğunun altını çizdiği ve 

buna karşın Sovyetler Birliği’nin savaştan yana bir tutum alıyor gibi gösterildiği ifade 

edilmektedir. 

Diğer yandan Paris’te yayınlanan Revue de la Politique Mondiale (B.C.A, 030.18.01. 

124.71.3, 1951) ile Lozan’da yayınlanan Vivre (B.C.A, 030.18.01. 126.70.17, 1951) adlı 

dergiler,  Nidalül Şaab (B.C.A, 030.18.01. 126.70.15, 1951) adlı yayınlandığı yer belli 

olmayan Arapça gazete ve Polonya’dan gönderilen ve beş dilde yazılmış olan kartpostal 

(B.C.A, 030.18.01. 126.71.4, 1951), 27 Eylül 1951’de yasaklanmıştır. Bunlardan Hür ve 

Terakkiperver gençliğin dergisi adı ile ayda bir yayınlanan Vivre dergisinin komünist organı 

olduğu, bilhassa gençler arasında sömürge aleyhtarlığı ile Marksizm fikirlerinin yayılmasını 

temin gayesini güttüğü tespit edilmiş olduğu için yasaklandığı belirtilmektedir.( B.C.A, 

030.18.01. Ek: 52-238) Newyork’ta yayınlanan “Hungarian News and İnformation Service” 

ve “Problems of Socialist Culture in Hungary” adlı iki bülten “sinsi bir biçimde komünizm 

propagandası yaptığı gerekçesiyle” Türkiye’ye sokulmaları ve dağıtılmaları yasaklanmış 

(B.C.A, 030.18.01. 127.91.12, 1951), yine İleri Jön Türkler Birliği Avrupa komitesi tarafından 

yayınlanan Katalonya’da Yıldırım Gibi Patlayan Umumi Grev ve İrticaa Karşı Atatürkçü 

Milli Kurtuluş İnkılabı Prensiplerini Koruma Savaşında Türk Gençlerine ve Öğrencilerine 

Düşen Ödevler adlı beyannameler 31 Aralık 1951’de alınan kararla yasaklanmıştır. 

Beyannamelerin ilkinde “Franko rejimine karşı İspanyol emekçilerinin ayaklandığı ve bu 

kuvvetli rejim altında faşizme karşı mücadele edilebildiğine göre Türkiye’de de gençlerin ve 

emekçi sınıfların rejime karşı harekete geçebilecekleri” ifade edilmektedir. İkincisinde ise, 

“Türkiye’de iktidarı elinde tutanların Türkiyeli Barışseverlere karşı vahşi bir terör 

uyguladıkları, Atatürk’ün prensiplerine aykırı olarak Türk-Sovyet dostluğunun önemi göz ardı 

edilerek irticaa sapıldığı ve devlet büyüklerine hakaretle Türk yurdunun ve halkının kanının 

emperyalistlere teslim edildiği” belirtilmektedir.(B.C.A, 030.18.01. 127.75.15, 1951,Ek: 

52.241) Aynı gün alınan diğer bir kararda Bugünkü Polonya (B.C.A, 030.18.01. 127.95.13, 

 13



1951) adlı Türkçe bülten ile Macar Halk Cumhuriyeti (B.C.A, 030.18.01. 127.95.9, 1951. Ek: 

52-253) adlı dergi “Komünist rejim sayesinde Macaristan’da halkın refah seviyesinin hızla 

yükseldiği ve programlı bir çalışma ile istihsalin günden güne arttığı, hakikatle alakası bir 

hayli zayıf olan istatistikler ve mürettep resimlerle belirtilmek suretiyle bilvasıta komünist 

propagandaya hizmet etme amacı taşıdığı için” yasaklanmıştır.  

Pekin’de yayınlanan China’s Youth ile Culture and Education in New China adlı iki 

broşür (B.C.A, 030.18.01. 127.103.18, 1952), İran’da yayınlanan Kaviyan adlı Farsça dergi 

(B.C.A, 030.18.01. 127.103.20, 1952), Brüksel’den gönderilmiş olan “Kore-İtham Ediyoruz” 

adlı kitap (B.C.A, 030.18.01. 128.11.9, 1952), Ankara’da Polonya Basın Servisi tarafından 

yayınlanan Polonya Basın Haberler Bülteni (B.C.A, 030.18.01. 128.11.8, 1952), Polonya, 

Bulgaristan, Macaristan ve Romanya’dan gelen bilumum yayınların yasaklanması (B.C.A, 

030.18.01. 128.26.13, 1952) İran’da Komünist Tude Partisi’nce yayınlanan Azerbaycan adlı 

gazete(B.C.A, 030.18.01. 129.55.18, 1951), Budapeşte’de Fransızca olarak yayınlanan Joseph 

Rvai Alexandre Petöfi adlı broşür (B.C.A, 030.18.01. 129.55.20, 1952), Tiran’da yayınlanan 

Shgiperia Ere adlı Arnavutça gazete (B.C.A, 030.18.01. 129.55.19, 1952), Moskova’da Dış 

Kültür Yayınevi tarafından Rusça olarak bastırılmış olan Hapiste ve Hürriyet İçinde Bir Türk 

Komünistin Notları adlı kitap (B.C.A, 030.18.01. 130.70.14, 1952), Nazım Hikmet tarafından 

yazılan Türkiye Hakkında Hikaye adlı piyes ile Suriyeli Dr. Ali Suat tarafından yazılan Min 

Şiir Nazım Hikmet adlı Arapça kitap “Önsözünde Nazım Hikmet’i kapalı olarak komünist 

propagandasına mahal verebilecek şekilde tasvir ve methetmekte olduğu öğrenildiğinden, 

memleketimiz için zararlı olan Nazım Hikmet’in bahis konusu piyesinin ve yabancı dillerdeki 

tercümelerinin ve Suriyeli doktor tarafından yazılan kitabın yasaklanması gerektiği 

düşünüldüğünden”(B.C.A, 030.18.01. 131.27.8, 1953. Ek: 52-279) ve Sovyet Rusya’da 

yayınlanan bilumum yayınlar (B.C.A, 030.18.01. 132.37.19, 1953. Ek: 52-280) komünist 

propaganda yaptığı gerekçesiyle yasaklanmıştır. Son karar yani Sovyetler’den gelecek her 

türlü yayının yasaklanması kararı ilginç manzaralar ortaya çıkarmıştır. Ankara Üniversitesi 

Dil Tarih Coğrafya Fakültesi Dekan Yardımcısı Akdes Nimet Kurat bu yasak üzerine 

Başvekalete bir yazı yazarak “Sovyet Rusya’da bastırılan propaganda mahiyetindeki eserler 

hakkında böyle bir kararın tatbik edileceği şüphesizdir. Fakat Sovyet Rusya’da Türk Tarihini, 

Arkeolojini, Etnoğrafyasını, Rus Tarihi ve Edebiyatını ilgilendiren birçok eser de çıkmaktadır. 

Fakültemizde tesisi tarihinden itibaren bir Rus Dili ve Edebiyatı Enstitüsü mevcuttur. Bu 

Enstitü kütüphanesinde Sovyet Rusya’da bastırılan birçok ilmi eserler bulunmaktadır. Türk 

Tarihi, Dili, Etnografyası, Rus Dili, Rusya Tarihi ve Edebiyatını tetkik ve tedris için bu çeşit 

eserlerden faydalanmak mecburiyeti vardır. Yakında Rusya’da çıkan Tolstoy’un Harezm 

 14



Tarihi, Kıselev’in Sibira Tarihi, Bernştolm’un Orta Asya Türk Tarihi tetkikleri Türk tarihi 

için mühim eserler meyanındadır. Diğer yandan Sovetskaya Archologya, Sovetskaya 

Etnografya, Istoviçeskıe Zapıskı gibi ilmi mecmualarda bizi ilgilendiren birçok ilmi makaleler 

çıkmaktadır. Rektörlüğünüzce bildirilen Vekiller Heyeti kararı gereğince yasak edilen Sovyet 

Rusya neşriyatının ilmi eserlere de şumulü olup olmadığının en kısa zamanda açıklanmasını 

rica ederim”(B.C.A, 030.18.01. Ek: 52.280. )21 şeklinde bir talepte bulunmuştur. 

Haber Belleteni-Dünya Demokratik Gençlik Federasyonu adlı Türkçe bültenler 

(B.C.A, 030.18.01. 136.67.12, 1954) Heros National de Grece ve Livre de Sang No: 2 adlı 

kitaplar (B.C.A, 030.18.01. 136.66.11, 1954), Newyork’da yayınlanan Political Prisoners 

Relief Committee adlı dergi (B.C.A, 030.18.01. 137.77.10, 1954), merkezi Viyana’da bulunan 

Rencontre İntertional de la Jeunesse Rurals adlı teşekkül tarafından yayınlanan broşür ve 

mektuplar (B.C.A, 030.18.01. 139.34.5, 1955), Dünya Barış Konseyi tarafından Arapça olarak 

hazırlanan gazete ve mecmualar “Bağımsız ve Tarafsız Türkiye başlığını taşıyan 

beyannameler ile Nazım Hikmet’in resmini ihtiva eden Üç Barış Türküsü adlı broşürlerin 

muhteviyatları ve mahiyetleri itibariyle komünizm propagandası yapmakta olduğu ve bu 

yoldan memleketimize telkinatta bulunulmaya çalışıldığı anlaşılmaktadır. Son zamanlarda bu 

nevi broşür ve beyannamelerin Kıbrıs tarıkiyle memleketimize sokulmaya çalışıldığı muhtelif 

vilayetlerden derdest edilerek gönderilmekte olan matbuaların incelenmesinden 

anlaşılmıştır.”denilerek yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01.140.83.7, 1955) Yine “Milletlerarası 

Demokratik Kadınlar Federasyonu adlı komünist teşekkül tarafından bazı şahıs ve 

teşekküllere gönderilen mektuplarda hidrojen ve atom bombalarının patlatılmasıyla husule 

gelen tahribat ele alınarak, bu nevi silahlar aleyhine sözler sarf edildikten sonra, sulhculuk ve 

sulhu koruma gibi malum komünist taktik ve usulleriyle komünizm propagandası 

yapılmaktadır. Yine bu mektupların diğer bir kesiminde de Türk analarına hitapla onları 

analar kongresine davet gibi komünizm faaliyetleri cümlesinden olan gayelere tevessül 

edilmeye çalışıldığı anlaşılmaktadır” denilerek bu federasyondan gelecek her türlü yayının 

yasaklanması söz konusu olmuştur.(B.C.A, 030.18.01. 1955. Ek: 52-12) 

 Nazım Hikmet’in yazdığı adı belli olmayan şiir kitabı (B.C.A, 030.18.01. 141.101.4, 

1955), Şam’da yayınlanmış olan Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği adlı Arapça broşür ile 

Türkiye Yurtseverleri imzasını taşıyan Sıkıyönetimin İç Yüzü adlı broşür ile Ressam Rıdvan 

tarafından yapılan Bayram Sabahı ibareli kartpostal (B.C.A, 030.18.01. 141.108.3, 1955) 1954 

                                                 
21 Kararın eki için bkz: Ek:6. 

 15



ve1955 yıllarında komünist propaganda yaptıkları veya bir biçimde bu konu ile 

ilişkilendirildikleri için yasaklanmıştır.  

1956 yılında yine komünist propaganda yapmaktan dolayı yasaklanan yayınların 

gerekçeleri arasında demir perde ülkeleri için “ipek perde” tabirinin kullanılmasının orada her 

şeyin güllük gülistanlık gibi gösterilmeye  çalışıldığı, bazı belgelerde milli harp gücünü 

zayıflatacak ve müttefiklere olduğu kadar içinde bulunulan güveni sarsmak gayesi güttüğü 

gibi nedenler sıralanmaktadır.(B.C.A, 030.18.01. 142.25.13-143.41.3)22

 1957 yılındaki yasaklamalarda Look isimli İngilizce bir dergide Rusya’nın 

methedilmesi, Russky Putk isimli bir dergide Rus milliyetçiliği yapılarak Türk siyaseti 

aleyhine bir durum oluşturulmasının söz konusu olduğundan hareketle yasaklama 

gerekçesinde “Çarlık Rusyası’nın yıkılışından sonra Fransa’ya iltica ederek oraya yerleşen 

Rus milliyetçilerinin kurduğu Rus İttihadının organı olarak 1952’den beri Paris’te 

neşredilmekte bulunduğu, muhtevası itibariyle de Rus milliyetçiliğinin propagandasını yaptığı 

ve Rusya’daki halihazır rejim aleyhinde yazıları ihtiva ettiği tespit olunmuştur. Ancak 1917 

ihtilalinden sonra Rusya’yı terk ederek Avrupa’da “Rus milliyetçiliği”, “Beyaz Ruslar 

Kulübü” veya “Hür Rusya” gibi teşekküller kuran Rusların, bulunduğu memleketlerde 

menfaat karşılığı Sovyet sefarethanelerinin propaganda ve istihbarat ajanları olarak 

çalışabildikleri ve gerek milli Rus neşriyatı gerekse Bolşevik neşriyatının Rusluğu överek 

Türk siyaseti aleyhinde bir karakter arz ettiği göz önünde tutulmuş, adı geçen matbuanın 

yurda sokulması ve dağıtılmasının mahzurlu olacağı anlaşılmıştır.” denilmektedir.(B.C.A, 

030.18.01.1957 Ek: 52-56) Beyrut’ta basılan İşçi ve Çiftçi Partisi adlı kitabın başından 

sonuna komünizm propagandası ile dolu olduğu, Sovyetler Birliği Hakkında 100 Suale 100 

Cevap adlı kitapta Sovyet sisteminin idari yapısından, sosyal yapısına, bütçesinden vatandaş 

hak ve sorumluluklarına kadar ayrıntıları ile ele alındığı ve dolayısıyla Sovyet propagandası 

yapıldığı, yine Halep’te yayınlanan Eşşebap adlı gazetede Amerika ve Batı aleyhtarlığı 

yapılarak, Rusya’nın hami rolünde gösterilmeye çalışıldığı, “Deli Canavar” Amerika 

tarafından Suriye’ye yapılan iftiralarla Suriye tarafından Türkiye’nin tehdit edildiği ifade 

edilerek “müttefiklerimiz aleyhinde yayınlar yapan bu gazetenin yurda sokulmasının 

engellenmesi gerektiği” belirtilmektedir.(B.C.A, 030.18.01.146.31.6-146.34.18) Bir diğer 

yasaklama kararında ise Aspects Veritables De La Rbellion Algerienne – Cezayir İsyanının 

Hakiki Manzaraları adlı Fransızca bir kitabın incelenmesi sonucunda yapılan değerlendirme 

ilginçtir. “Fransa’nın Cezayir Bakanlığı yayınlarından olan bu kitabın, Cezayir asileri 

                                                 
22 Kararın eki için bkz. Ek: 7. 

 16



(milliyetçileri) tarafından girişilen tedhiş hareketlerini göstermeye matuf sanat ve fecaat dolu 

resimler neşretmek ve bu hareketlerin ırk, dil ve din esaslarına dayandırılmak istendiği 

belirtilmeye çalışılmak suretiyle Cezayir’deki Fransız harekatının meşruiyetini dünya efkarına 

kabul ettirip taraftar toplamayı istihdaf eden propaganda, yazı ve dökümanları muhtevi 

bulunduğu müşahade olunmuş, gerek yazı ve klişeler, gerekse fotoğraflarla oradaki tedhiş 

hareketi fecaatının izahına gayret edildiği görülmüştür. Cezayir halkına karşı tarihi ve dini 

rabıtalarla bağlı olan halkımızı müteessir edecek ve zihinleri karıştıracak mahiyette bulunan 

kitabın  yasaklanmasına karar verilmiştir” denilmektedir.(B.C.A, 030.18.01.1957 Ek: 52-64) 

1958 yılında aynı gerekçe ile Labour Monthly adlı aylık iş ve işçi dergisi ile bazı kitap 

ve yayınların yasaklandığı görülmektedir. Bu kitaplar arasında Suat Derviş tarafından 

Fransızca olarak kaleme alınan Yalının Gölgeleri adlı roman “maddiyata hiç önem vermeyen 

paşa torunu bir genç kızın hayatını sınıf farkı, zengin fakir ayrımı, işçilere yapılan zulüm ve 

haksızlıklar gibi konuları ele alarak komünist ideolojisini ortaya koyacak şekilde bir anlatıma 

sahip olduğu için” yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 1958) Paris’te basılan Fransız Edebiyatı 

adlı dergide Nazım Hikmet ile yapılan “edebi gibi görünmekle birlikte hakikatte siyasi 

fikirlerin yer aldığı röportajın yayınlanması nedeniyle ve ayrıca dördüncü sayfada müseccel 

komünist Kemal Tahir tarafından yazılarak M.Andaç tarafından Fransızca’ya çevirilen ve 

komünist ressam Abidin Dino’nun desenleriyle süslenmiş Le Tors du Village-Köyün Kanburu 

romanının tefrika halinde yayınlandığı, bahis konusu yayın daha önce yasak edilmiş olup 

5680 sayılı kanundan önce ittihaz olunan mezkur kararın hükümsüz kaldığının anlaşıldığı ve 

yeniden bilumum nüshalarının yasaklanmasına lüzum hasıl olduğu”23 belirtilerek, yine 

Paris’te yayınlanan Sovyet Edebiyatı adlı kitabın da Ekim İhtilalini hazırlayan nedenlerden 

biri olarak Rus Edebiyatını anlattığı gerekçesiyle yasaklandığı belirtilmektedir.( B.C.A, 

030.18.01. 150.50.9-150.56.19)  

Kahire’de yayınlanan Havva adlı dergi de Özbekistan eyaletinde ikamet eden 

Müslüman kadınların durumu ele alınarak komünizm rejiminin kadınlara tanıdığı geniş hak ve 

imkanlardan bahsedilmek suretiyle komünizm propagandası yapılmakta olduğu ve makalenin 

başında orak çekiçli çelenk resmi bulunduğu için yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. Ek: 52-

80) Aynı yıl çeşitli Arap ülkelerinde yayınlanan Arapça Elbilad, Elmusavver, Essenabil ve 

Eddünya adlı dergilerden yapılan bir alıntıda “Bu Dolar İflasa Götüren Bir Köprüdür” başlığı 
                                                 
23 Derginin 10 Haziran 1948 tarihli nüshasında yayınlanan Nazım Hikmet hakkındaki yazıda kendisinin büyük 
bir şair olduğu, siyasi fiil ve hareketinden dolayı hapiste bulunduğu, Atatürk zamanında Sovyet Rusya ile 
yakınlaşıldığı dönemde Moskova’ya gönderilen öğrenciler arasında yer aldığı ve sosyoloji tahsili yaptığı, 
İstanbul’a döndükten sonra on cilt tutarında şiir, piyes, hiciv ve makaleler yazdığı, eserlerinin gençler tarafından 
hararetle okunduğu ve halen mahkumiyetinin devam ettiği ve eserlerinin mutlaka Fransızca’ya çevrilmesinin 
sağlanması gerektiği belirtilmektedir. B.C.A, 030.18.01. 150.56.19.Ek: 52-73. 

 17



ile kaleme alınan makalede “Türkiye’nin iflas uçurumuna düştüğü ve dış siyasetinin 

durgunlaştığından bahisle bazı ihtiyaç maddelerinin tedarikinden aciz kalındığı, Amerikan 

dolarının karaborsada 12 Liradan satılmasının iktisadiyatımızı bozduğu ve bu durumun iflasa 

yol açacağı ifade olunarak Amerika ve taraftarlarıyla Bağdat Paktına tarizde bulunulmakta ve 

“Müslümanlar Rusya’da namaz kılarlar, oruç tutmazlar” başlığı altında Rusya’daki rejimin 

din ve aile mefhumları bakımından propagandası yapılmaktadır” denilmektedir.(B.C.A, 

030.18.01. 1958 Ek: 52-66) 

1959 yılında çok sayıda gazete, dergi ve kitap türünde yayın yasaklanmıştır ki bunların 

önemli bir kısmının Paris’ten sonra Kahire, Beyrut ve Bağdat’ta yayınlanıyor olmaları dikkat 

çekicidir. Essayyad, Mülhak el Cumhuriyet, Ettahrir, El Ahad, El Hürriyet, Ezzeman, El 

Kifah, El Cumhuriyet, Ahbar El Yevm gibi söz konusu gazetelerde komünist ülkeler lehinde 

yazı ve karikatürler bulunduğu gerekçesiyle yurda sokulmaları yasaklanmıştır.(B.C.A, 

030.18.01.152.27.6-152.26.17-152.32.11.) La Vie Syndicale Des Mineurs Dans Le Monde-

Dünyada Maden İşçilerinin Sendika Hayatı adlı Fransızca mecmua “demir perde gerisi 

memleketlerindeki işçileri ve işçi sendikalarını ele alarak geniş çapta komünizm propagandası 

yapmaktadır. Şöyle ki, dünyanın her sahada olduğu gibi işçilerin durumlarında hayat 

seviyeleri, yaşama ve çalışma şartlarında kömür ve maden istihsalinde ilerlemeler 

kaydetmelerine karşılık, Batı Avrupa’da ve kapitalist dünyasında mühim güçlüklerin belirdiği, 

buna yegane sebebin kapitalist rejimin ait olduğu, kapitalistlerin bu kriz masraflarını maden 

işçilerine yüklemelerine mani olmak için birleşerek mücadele etmek lazım geldiğinden 

bahsedilmektedir.” Denilerek 11 Mayıs 1959’da yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01 Ek: 52-81) 

17 Temmuz 1959’da alınan bir kararla yine Bağdat, Beyrut, Kahire, Şam, Hama ve  

Moskova’da yayınlanan 43 Arapça gazete, dergi ve kitap komünizm propagandası nedeniyle 

yasaklanmıştır.(B.C.A,030.18.01 153.37.19 Ek: 52-84) 26 Nisan 1960’ta ise Dünya Sendikalar 

Federasyonunun Demokratik Hakların Temininde Oynadığı Ehemmiyetli Rol adlı İngilizce 

broşür aynı gerekçe ile yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01 Ek:52-94) 

Türkiye’nin İsmet Paşa önderliğinde İkinci Dünya Savaşı dışında kalma yönünde 

gerçekleştirdiği politikaya bağlı problemleri 1947 yılında çözümleyerek Batı ittifakı içinde 

yer alması sonrasında Sovyetler Birliğini Batı ittifakının gözünden görmeye başlaması söz 

konusudur. Savaş sonunda Sovyetler Birliği ile olan dostluk ve saldırmazlık anlaşmasının 

sona ermesi, batı bloku içinde yer alan Türkiye’yi, Sovyetler Birliğinden gelebilecek olası 

Komünizm etkisini bertaraf etmeye yönelik yoğun bir çabanın içine itmiştir. Öyle ki, 

Rusya’dan gelebilecek en ufak bir tesire karşı temkinli yaklaşan Türkiye, aldığı sert 

önlemlerle uzunca bir süre komünizmi ülkenin en temel tehdit unsuru olarak algılamıştır. Bu 

 18



durum Atatürk, İnönü ve Menderes dönemlerinde farklı boyutta yaşanmıştır. Nitekim bunda 

ülkenin iç dinamikleri ve değişen dünya koşulları etkili olmuştur. 

 

2. Kürtçülük Propagandası Nedeniyle Yasaklanan Yayınlar 

 

Demokrat Parti döneminde yasaklanan yayınlar arasında Kürtçülük propagandası 

gerekçesiyle yasaklanan yayınlar önemli bir yekun teşkil etmektedir. Atatürk ve İnönü 

döneminde yasaklama nedeni olarak görülen Kürtçülük propagandasının artarak DP 

döneminde de devam ettiği görülmektedir.  

Bunlardan ilki 3 Nisan 1950’de yasaklanan Kahire’de yayınlanan İmages adlı dergidir. 

Dergi “Kürtler, Türkiye, İran, Irak ve Suriye arasındaki toprakta sıkışmışlardır. Bu mıntıkaya 

Kürdistan denir. Yani Kürtlerin memleketi denir. Türkiye, İran, Irak ve Suriye’de sekiz 

milyon Kürt mevcut olduğundan ve istiklalleri için yaptıkları mücadelenin tarihçesinden 

bahsedildikten sonra “Kürt meselesi ehemmiyetlidir. Arap milletleri Kürt meselesiyle uzun 

zamandan beri ciddi olarak meşgul oluyorlar ve bu meseleye bir hal çaresi bulmalıdırlar” 

ifadelerini içerdiği ve aynı sayfadaki haritada yurdumuzun doğu ve güneydoğu kısmı 

Kürdistan olarak gösterildiği için” yasaklanması kararlaştırılmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 

122.36.2 Ek:52-61) Aynı gün alınan diğer bir kararda Ahmet Hani tarafından yazılan 

Memozin adlı kitapta “Kürt dilinin yayılması, Kürtlük kültür ve duygusunun uyanması 

yolunda yazılar bulunduğu ve bizden de bir padişah cihanpenah vücuda gelsin. Eğer bir 

padişahımız olup da Cenabıhak tarafından bir taca layık görülse ve muayyen bir tahta malik 

bulunsa biz de bedbahtlıktan kurtulurduk. Türk ve ecnebilerin mutii olmazdık” ifadeleri yer 

aldığı için yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 122.35.18 Ek:52-160) 

16 Eylül 1950’de Tarih-üd Düvel Vel Emaretül Kürdiye, Hülasai Tarih-ül Kürt 

Velkürdistan ve Min Amman İl’elamadiye ve Cevle Fi Kürdistan-ül Cenubiye adlı eserlerin 

yasaklanmasıdır. Mısır’da basılarak yurda sokulan ve ülkenin bütünlüğünü parçalamak için 

sınırlardan içeri sokulan bu eserlerin bugüne kadar Anadolu topraklarında gelmiş geçmiş 

bütün devletlerin içerisinde dil ve kan değişikliğine uğramadan yaşamış Kürtlüğü bir zümre 

olarak gösteren ve onun varlığını tekrar ihya etmek hedefini güden bu yayınların yurda 

sokulması yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 123.71.18 Ek: 52-193)  

Yine Irak’ta yayınlanan Elmürşit adlı Kürtçe lugatin (B.C.A, 030.18.01. 125.29.8),  

Kürtçe yazılı bir Mevlit kitabı “komşumuz bulunan İran, Irak ve Suriye devletlerinde mevcut 

olan Kürtçülük davasının yurdumuza da yayılmaya çalışıldığı ve bu maksatla birçok Kürtçe 

matbuanın yurdumuzda yayılmasına çalışıldığı,”gerekçesiyle (B.C.A, 030.18.01. Ek: 52-233), 

 19



Şam’da bastırılmış olan Elfabeya Mın adlı Kürtçe kitabın, (B.C.A, 030.18.01. 128.29.13) 

Nevbahar ve Nehcül Enem adlı Kürtçe kitapların,(B.C.A, 030.18.01. 129.44.4) Beyrut’ta 

yayınlanan Es-Seyyad adlı Kürt siyasetini destekleyen ve Türkiye hakkında hakaret içeren bir 

karikatürü basan Arapça dergi karikatürde Türkiye’yi üzerinde Türk bayrağı olan bir köpekle 

resmettiği için,(B.C.A,030.18.01.129.63.20 Ek:52-272)24 Firari Kürt Dersimli Baytar Nurettin 

tarafından Latin harfleriyle yazılan Kürdistan Tarihinde Dersim adlı kitabın (B.C.A, 

030.18.01. 130.75.13), Suriye’deki komünist Kürtçülerden Şeyhmus Ciğerhun tarafından 

yazılıp Şam’da basılan Sewra Azadi-Hürriyet İhtilali adlı Kürtçe divan ile Osman Sabri 

tarafından yazılan Kürtçe Alfabe adlı kitabın Kürtçülük hissiyatını artırıcı ve tamamen 

memleket aleyhinde komünizm lehinde tavır takındıkları için (B.C.A, 030.18.01. 139.42.2) 

yasaklandığı görülmektedir. 

Bakanlar Kurulu kararı ile topluca yasaklanan yayınlar arasında da Kürtçülük 

propagandası yaptığı gerekçesiyle Basile Nikitine tarafından yazılan Les Kurds Etude 

Sociologique et Historique adlı Fransızca eserin “müstakil Kürdistan’ın kurulmasını teşvik 

amacıyla kaleme alındığı ve aynı zamanda Türkiye’deki azınlıkları tahrik etmek gayesinde 

olduğu, olası Kürdistan içinde kalan Türkiye, Irak ve İran’dan ayrılacak yerlere ait iddiaları ve 

haritaları içerdiği belirtilmektedir.(B.C.A, 030.18.01. 147.60.11. Ek: 52-63) 

Burada zikredilmeye değer diğer bir yayın da Müstemlekelerle Savaş Cemiyeti’nin 

yardımıyla Avrupa Kürt Talebeler Birliği tarafından Atina’da yayınlanan Kürdistan adlı 

Rumca broşürdür. 17 Ekim 1959’da yasaklanan broşürde Vangeli Sakato’nun Kürtler arasında 

mesuliyetli bir şahıs olarak tanımladığı İsmet Şerif Vanlı ile yaptığı röportaja yer 

verilmektedir. Öncelikle Kürtlerin tarihinden bahsedilmekte, nüfusları  ve en çok yaşadıkları 

yerler ifade edildikten sonra Türkiye’de kendilerine fazlaca tazyik yapıldığı belirtilmektedir. 

Kürtçe konuşmanın hatta Kürt kelimesini kullanmanın yasak edildiği, okullarının ve yayın 

yapma imkanlarının olmadığı ve gerçekleştirilen isyanlarda yarım milyon civarında Kürdün 

öldüğü, Sadabat Paktı ve Bağdat Paktı gibi oluşumların kendilerine karşı kurulduğu ve en kısa 

zamanda bir Kürt Federasyonu kurmak istendiği belirtmektedir.(B.C.A, 030.18.01. 153.58.5. 

Ek: 52-90) 

1960 yılının ilk günlerinde Hebat adlı Bağdat’ta yayınlanan gazete de Irak Kürt 

Partisinin yayın organı olarak Kürtçülük davası güttüğü ve bu davaya mensup komünistlerle 

işbirliği yaptığı gerekçesiyle yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01 154.4.9 Ek:52-97)25 İran’da 

yayınlanan Kürdistan adlı gazetenin ise yurtta Kürtçü olarak bilinen kimseleri kendisine 

                                                 
24 Kararın eki için bkz. Ek:13. 
25 Kararın eki için bkz: Ek: 9. 

 20



abone etmeye çalıştığı ve gençleri tahrik etmek amacında olduğu belirtilmektedir.(B.C.A, 

030.18.01 157.26.19 Ek: 52-98) 

Kürtçülük propagandası, yasaklanan yayınlardan da anlaşıldığı üzere Kürtleri ayrı bir 

unsur olarak tanımlayan ve tarihi ve kültürü ile ayrı olan bu unsurların Kürdistan hayalini 

gerçekleştirebilecek bir potansiyel olarak görülmesi nedeniyle yasaklanmış ve uzun yıllar 

süren ve halen de devam eden bu anlayış dönemin ve kendinden sonra gelen hükümetlerin 

hassasiyetleri arasında yer almıştır. 

 

3. Ermeni ve Rum Propagandası Nedeniyle Yasaklanan Yayınlar 

Bu dönemin yayın yasaklaması konusunda önemli bir ağırlığa sahip olan konularından 

biri de Ermenilik ve Rumluk propagandasıdır.  

Dönemin ilk yasağı 12 Temmuz 1950’de Amerika’da Presbiteryan Kilisesi din 

adamlarından Charles A. Vartanes’in yazdığı Kadınlar Milletlerarası 26. Sergisinde Ermeni 

Tiyatro ve Oyunları adlı broşüre gelmiştir. Broşürde Türklerin Ermenistan’a taarruz ederek 

zulüm yaptıkları ve 25 yıl önce Ermenistan’dan aldıkları arazilerden dokuzda birinin 

Türklerin elinde bulunduğu ve eski topraklarını yeniden ele geçirerek saadet içinde yaşamak 

istedikleri belirtilmektedir.(B.C.A, 030.18.01. 123.70.4, Ek: 52-177) Onu takiben 13 Eylül 

1950’de Halep’te 1949’da Kuşakçıyan tarafından yazılan Vatana Doğru adlı kitap da Ermeni 

cemaatinin Sovyet Ermenistan’ına bağlanmasını istediği ve hakiki edebiyatın burada 

doğabileceğini ve buna aykırı hareket edenlerin köleliğe hizmet edeceğini belirttiği için 

yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 123.70.13, Ek: 52-173) 

1951 yılında Arşak Alboyacıyan tarafından Ermenice yazılan Kayseri Tarihi adlı 

kitabın yasaklanmasının ardından (B.C.A, 030.18.01. 127.95.4) sonra uzunca bir süre yani 

1959 yılına kadar bu konuda bir yasaklama kararı görülmemektedir. Ancak 1959 yılı itibariyle 

yeniden yasaklama kararlarının alınmaya başlandığı görülür. Bunlardan biri İsahak Derderyan 

tarafından Tahran’da çıkarılan Uhdvazneri-Yeminli adlı kitap hakkındadır. Burada Taşnak ve 

Hınçak partilerinin durumları anlatılarak Taşnakların Türk ve Ruslarla yaptığı mücadele 

anlatılmaktadır. Bir diğer eser de Haçin’in Umumi Tarihi ve Çevresindeki Kozan Dağı Ermeni 

Köyleri isimli kitaptır. Adana’dan Haçin diye söz edilmekte ve burada yaşayan Ermenilerin 

Türkler karşısında gösterdikleri “kahramanlıklar” anlatılmaktadır.(B.C.A, 030.18.01. 151.75.9 

Ek: 52-76) Aynı yıl John Lodwick tarafından kaleme alınıp Londra’da yayınlanan ve Irak’ta 

satışa sunulan Gülbenkyan %5 adlı İngilizce kitap tarihi hadiseleri tahrif ettiği için 

yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01.152.17.17 Ek:52-77) Yine L’archıtecture Armenienne Au 

 21



Moyen Age adlı kitap Ermeni medeniyetini ve sanatını aşırı derecede methettiği için 

Ermenilik propagandası yaptığı gerekçesiyle yasaklanmıştır. 

Beyrut’ta Garo Kevorkyan tarafından basılan Amenun Kirkı- Herkesin Kitabı adlı eser 

Fransa’da bulunan Ermeni ihtilalci Taşnak teşkilatını genç nesillere tanıtmayı amaçladığı için 

yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 153.58.5 Ek: 52-90) Ermeni propagandası nedeniyle bu 

dönemin son yasaklama kararı Lübnan’da basılan Agos-Sapan İzi adlı kitap hakkındadır. 

Kitapta Nubar Maksudyan tarafından kaleme alınan “Kilikya Babiron Kralları” başlıklı yazıda 

Ermeni propagandası yapılırken Türk milli tarihine asılsız ithamlarda bulunulduğu için bu 

yasaklama kararı alınmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 154.70.1 Ek: 52-95) 

Rumluk propagandası yaptığı gerekçesiyle yasaklanan yayınlara baktığımızda 

dönemin ilk yasaklama kararının 13 Temmuz 1953 tarihinde Kıbrıs’ta yayınlanan Eleniki 

Kypros adlı dergi hakkında alındığını görmekteyiz. Derginin Kıbrıs’ın Yunanlığını savunduğu 

ve Kıbrıs Başpiskoposu tarafından yapılan resmi ve özel teşebbüslere dair propaganda 

mahiyetinde olduğu belirtilmektedir.(B.C.A, 030.18.01. 132.56.12) 23 Kasım 1956 tarihinde 

ise Kıbrıs konusu çok gündemde olduğu için bu konuda Yunan tezini destekleyen ve Türk ve 

İngiliz siyasi tutumuna aykırı mahiyette bulunan tüm yayınların topluca yasaklanmasını 

öngören bir karar alınmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 144.94.19) Bu karara bağlı olarak 13 Mart 

1957’de memleket aleyhinde daimi ve kasıtlı olarak yayın yapan 11 Yunan gazetesi hakkında 

çıkarılan yasaklama kararının daha sonra Londra’da imzalanan Kıbrıs Antlaşması sonrası iptal 

edilmesi gündeme gelmiştir. Avghi adlı gazete hariç diğer on gazetenin üzerindeki yasağın 

kaldırılması söz konusu olmuştur.26 İlişkilerdeki yumuşamanın alınan yasaklama kararlarına 

da yansıdığı görülmektedir. 

19 Ekim 1957’de alınan bir kararda da Washington’da yayınlanan Lands of the People 

Today-Bugünkü İncil Diyarları adlı Türkçe ve İngilizce harita ile Spiro Melas tarafından 

yazılan Matomena Rassa-Kana Boyanmış Cübbeler adlı Rumca kitap ve Atina’da yayınlanan 

O Aetos-Kartal adlı Rumca gazetenin yurda sokulması yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 

147.52.15)27 Kana Boyanmış Cübbeler adlı kitapta “Türk-Yunan savaşları ile Türkler 

tarafından köle gibi kullanılan Rumlara karşı uygulanan zulümlerden” bahsedildiği için, 

                                                 
26 Bahsi geçen I Ora, Ethnikos Kiryx, Ta Nea, Estia, Elefteria, Ellinikos Voras, To Fos, Proodos, Rodiaki, Foni 
Tu Egeu adlı Yunan gazetelerinin genel olarak Türkiye aleyhinde yayın yaptıkları, Megali İdea fikrinde 
oldukları, Türkiye ve Türk devlet büyükleri hakkında olumsuz karikatürler ve şiirler yayınladıkları ancak bu 
hücumların 1959’da yapılan Kıbrıs Antlaşması sonrasında hafiflediği ve Kıbrıs’ta yaşayan iki cemaatin ahenkli 
bir şekilde yaşamalarına Türk-Yunan dostluk ilişkilerinin tesisine yardım etmek amacıyla bu kararın iptali 
istenmektedir. Ayrıca Ankara’daki Yunan Büyükelçisinin bu doğrultuda çabalarının olduğu belirtilmektedir. 
B.C.A, 030.18.01. Ek: 52-47  
27 Kararın eki için bkz. Ek:10. 

 22



Kartal adlı Rumca gazete ise Bizans’ın ihyası ve Megali İdea taraftarlığı nedeniyle 

yasaklanmıştır. 

1958 yılında Andreas adlı bir Yunanlı tarafından Yunan harfleri ile yayınlanan 

Pomaklar-Agriyanlar adlı broşür Türkler aleyhinde ifadelere yer vermek, Pomakları 

Rumlaştırmak ve Yunanlılık propagandası yapmak gerekçesiyle ve bu broşürün 

memleketimizdeki Müslüman unsurlar üzerinde kötü tesirler yaratacağı göz önüne alınarak 

yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 148.5.17)28 Bundan bir yıl sonra da Atina’da Yunanistan 

kilisesi tarafından yayınlanan 1959 Kilise Takvimi üzerinde Bizans İmparatorluğunun arması 

olan iki başlı kartal resmi olduğu için, bunun da Yunanlıların Bizans’ın yeniden dirileceği 

hülyasını besledikleri anlamına geldiği ve bunun propagandasının yapıldığı, kitapta bulunan 

kronoloji cetvelinde Hazreti İsa’nın doğumundan bugüne kadar vuku bulan mühim 

hadiselerin verildiği, 1922’de Yunanlıların Anadolu’daki hezimetleri esnasında üç 

metropolitin katli, Hıristiyan halkın Anadolu’dan kovulması, 1925’de patrik Konstantin’in 

mübadeleye tabi tutulup İstanbul’dan sürülmesi gibi olayların mühim olaylar olarak 

kaydedilmesi, memleketteki şehir ve kasabaların bugünkü adıyla değil, Bizans zamanındaki 

isimleriyle ifade edildiği (örneğin İstanbul-Konstantinopol, Ayvalık-Kidonia, Alaşehir-

Filedelfiya, Kadıköy- Halkidoni vb.) gerekçesiyle yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01.152.18.4 

Ek: 52-78)29Aynı yıl 20 Mayıs’ta Aneksarhitos Tipos adlı Yunanca gazete ve Mavi 

Yunanistan’a Dönüş adlı kitap Yunan propagandası ve Türk aleyhtarlığı yaptığı gerekçesiyle 

yasaklanmıştır. Kitapta “Yunanistan’ın Türkler tarafından işgal edildiği tarihte dehşet veren 

çocuk toplama (devşirme) hadisesinin yaşandığı, Türklerin çocuk toplama vakasının nesilden 

nesile fecaat dolu bir masal gibi nakledileceği ve bu barbarlığın bir daha tekrarlamayacağı” 

şeklinde ifadeler yer aldığı için yasaklandığı belirtilmektedir.(B.C.A, 030.18.01. Ek: 52-82) 

Yine 1959 yılında Amerika’dan gönderildiği anlaşılan Aziz Agatangelos’un Milletlerin 

İstikballeri Hakkındali Kehanetleri adlı Yunanca kitap “Yunanistan’ın tekrar Türklere tahrip 

ve yağma sahnesi olacağı, devlet adamları ve halkın sıkıntılarla karşılaşacağı, düşmanın 

Teselya’ya kadar ilerledikten sonra şarklı bir milletin Yunanlıların yardımına koşacağı bunun 

üzerine Türklerin yalnız Yunanistan’dan değil, bütün Avrupa’dan kovularak ancak Mekke’de 

barınabilecekleri ifade ile o zaman İstanbul’un yeniden Yunanistan’ın merkezi hükümeti 

olacağı zikredildiği için” yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 151.75.9 Ek: 52-76) 

18 Haziran 1960 tarihinde yasaklanan diğer bir eser de F. Dostoyevski tarafından 

yazılan ve Minas Zagrafos tarafından Rumcaya çevrilen To İmorolojio Enos Sigrafea-Bir 

                                                 
28 Kararın eki için bkz. Ek:11. 
29 Kararın eki için bkz. Ek:12. 

 23



Muharririn Takvimi adlı kitap Çarlık Rusya’sı devrinin hadiseleriyle ilgili malumatı içerdiği, 

Rusya’nın Büyük Petro’dan beri Türkiye hakkında beslediği gizli ve tehlikeli projelere işaret 

edilmesi, Türklerin barbar ve zalim olarak gösterilmesi, aynı zamanda “İstanbul geç de olsa 

Rusya’nun eline geçmelidir dolayısıyla müzmin bir hal alan şark meselesinin kati surette 

tasfiyesi lazımdır” gibi fikirlere yer vererek aleyhimize tahrik edici bir hüviyette olduğu için 

yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. Ek: 52-103) 

Ermeni ve Rumluk propagandası “Megali idea” ve “Büyük Ermenistan” hayalleri 

çerçevesinde dile getirilen ve bu ülkelerle zaman zaman yaşanan sıcak gelişmeler sonrasında 

daha da şiddetlenen bir seyir takip etmiş ve yasaklama konusunda dönemin hassasiyetleri 

arasında ilk sıralardaki yerini korumuştur. Anılan dönem dışında Atatürk ve İnönü 

dönemlerinde de bu konuya ilişkin yasaklamalar devam etmiştir. Bu gün de devam etmekte 

olan hassasiyetler arasında olduğunu söylemek mümkündür. 

 

4. Türklüğe Hakaret Nedeniyle Yasaklanan Yayınlar 

Atatürk ve İnönü döneminde ülke aleyhine veya kamuoyunun huzurunu bozucu 

konularda yapılan yasaklamaların yer aldığı, bunun dışında Atatürk ve İnönü döneminde 

yasaklama konuları arasında yer alan Türkçülüğe ilişkin kararlarının incelediğimiz dönemde 

bulunmadığı anlaşılmaktadır. Demokrat Parti döneminde en çok gündeme gelen konulardan 

biri de milli hisleri rencide eden ve Türklüğe hakaret eden yayınların yasaklanmasıdır. 

Özellikle 1959’lara gelindiğinde yasaklama kararlarında artış görüldüğünü söylemek 

mümkündür. 

8 Şubat 1951’de Varşova’dan gönderilen World Congress of The Defenders of Peace 

adlı bülten ile, Londra’da toplanan Sulh Taraftarları İkinci Dünya Kongresine ait güvercin 

resimli afişler yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 124.102.19) Aynı yılın Nisan ayında da 

Paris’te Dr. Refik Nevzat tarafından yayınlanan Haraç Mezat Satıyoruz, Hesap Başına ve 

Siyaseti Hazırai Meşume adlı Arap harfleriyle yazılmış olan broşürlerin milli hassasiyetleri 

rencide ettiği ve harf inkılabına karşı kaleme alınmış olduğu gerekçesiyle yasaklandığı 

görülmektedir.(B.C.A, 030.18.01. 125.29.20 Ek: 52-226) 

İsviçre’de Almanca ve Fransızca olarak yayınlanan Scheweizer İllustrierte Zeitung adlı 

dergi içinde yer alan bir haritada Türkiye’nin bir kısmının Kürdistan olarak gösterildiği ve 

buna bağlı olarak Sovyet Rusya’nın muazzam bir kuvvete sahip olduğu, olası bir harekete 

Stalin’in dokuz milyonluk bir ordu ile hazır bulunduğu belirtildiği için ülkenin kültür birliğini 

ve milli vahdetini bozacak mahiyette bulunan bu yayının aynı zamanda Sovyet Rusya 

 24



propagandasını yaptığı için yasaklanması kararlaştırılmıştır.(B.C.A, 030.18.01.126.71.2 Ek: 

52-240) 

1952 yılı Ocak ayında Newyork’ta yayınlanan Türkiye’deki Arnavut mültecilerine 

dağıtılmak üzere getirilen Şkiperya adlı gazetenin, kral aleyhtarı ve cumhuriyetçi olarak 

kendini ifade etmekle birlikte Arnavutluk Balli Kombettar partisinin yayını olarak son 

zamanlarda sola meylettiği ve Türk düşmanlığı güttüğü ve memleketimizde bulunan 

Arnavutlar arasında ihtilaf yarattığı gerekçesiyle yasaklanması söz konusudur.(B.C.A, 

030.18.01. 128.7.1 Ek: 52-257) Aynı yılın Mayıs ayında Atina’da yayınlanan Thisavros ve 

Romantso adlı Yunanca dergiler Türklük aleyhinde yazılar yayınladıkları gerekçesiyle 

yasaklanmıştır. Ancak kısa bir süre sonra Ağustos 1952’de dergilerin müteakip yazıları 

incelendiğinde Türkiye aleyhinde başka yazı ve resme rastlanmadığı için bu dergilerin 

zararsız olduğunun anlaşıldığı ve Türk-Yunan dostluğunun son gelişmelerinin bu yasak 

kararının kaldırılmasını• gerektirdiği ifade edilmiştir. Bunlardan Romantso adlı derginin 

kapağı üzerinde Mora’daki Yunanlıların istiklal mücadelelerinin tasvir edildiği, Yunan 

milletinin Osmanlı boyunduruğu altında esir iken ağır işkencelere maruz kaldığı, Atina’da 

görevlendirilen Osmanlı paşalarının buralarda halka zulmettiği, bir Avusturya gemisi 

tarafından esir alınan bir Yunan gemisinin Türklere teslim edildiği ve İstanbul’a 

gönderildikleri sırada Yunanlıların kurtulmayı başararak Türkleri kılıçtan geçirdikleri vb. 

bilgiler yer almaktadır. (B.C.A, 030.18.01. 128.35.2 Ek: 52-164) Thisavros adlı dergi ise 

kapakta Mora isyanları sırasında Yunanlıların kadınlı erkekli Türklere karşı yaptıkları 

saldırıların olduğu, hikayeler kısmında Türkleri vurup kıran iki Yunan eşkıyasının 

hatıralarından bahsedildiği, Mora isyanı sırasında metropolit Ananiyas Lumbaridu’nun 

başının Türkler tarafından kesildiği vb. ifadeler içerdiği için yasaklanmıştır.(B.C.A, 

030.18.01.122.27.5 Ek: 52-155) 

1953 yılında ise Lübnan’da yayınlanan El Sahra adlı gazete ile Roma’da yayınlanan 

El Şebab El Alem adlı derginin Türkiye’deki hayat ve siyasi düzeni kötüleyen yazılar içerdiği 

ve aynı zamanda komünist bir teşekkülün organı oldukları gerekçesiyle yasaklanmaları söz 

konusudur.(B.C.A, 030.18.01. 133.78.1) Yine Atina’da yayınlanan Klassika, Embros ve 

Tahidromos adlı dergilerle Rigas Fereos adlı kitap 6 Eylül 1955 tarihinde alınan kararla 

yasaklanmıştır. Klassika adlı derginin incelenen nüshalarında Osmanlı yönetimi aleyhine 

yapılan 1821 isyan hareketleri resimlerle açıklanırken, Türkiye aleyhinde hakaret içeren 

sözlere yer verildiği, Embros ve Tahidromos adlı dergilerde ise milli hisleri rencide eden yazı 
                                                 
• İlişkilerin gelişim seyrine bağlı olarak bu tür yasaklamaların iptaline ilişkin önceki dönemde de benzer 
kararların alındığı görülmektedir. 

 25



ve resimlere rastlandığı ifade edilmektedir. Rigas Fereos adlı kitapta ise hayali bir Yunan 

devletinin sınırlarının bütün Anadolu’yu içine alacak şekilde gösterildiği ve Türk milletine 

hakaret dolu bir dille hücum edildiği belirtilmektedir.(B.C.A, 030.18.01. 140.80.15 Ek: 52-11) 

Atina’da yayınlanmakta olan Viomihaniki Epitheorisis adlı Yunanca derginin Ekim 

1955 sayısının başmakalesinde Türkiye aleyhinde zararlı yazılar yer aldığı, Türk halkının asil 

ve yüksek karakterine hücum edildiği, yağmacılık ve korkaklıkla itham edilerek muğlak, 

kışkırtıcı, karışık ve yıkıcı fikirlerin yer aldığı belirtilerek 10 Ocak 1956’da yasaklanmasına 

karar verilmiştir.(B.C.A, 030.18.01. Ek: 52-21) Bu yayınlardaki Türk aleyhtarlığında kısa bir 

süre önce İstanbul’da ve İzmir’de meydana gelen 6-7 Eylül Olaylarının etkisinin olduğu 

anlaşılmaktadır. Bundan kısa bir süre sonra 27 Ocak 1956 tarihinde alınan bir kararda ise 

“Korkma Sönmez Bu Şafaklarda Yüzen Al Sancak” ibaresini taşıyan Türkiye ve Harp 

Blokları adlı Türkçe broşürler, hükümetin dahili ve harici siyasetini şiddetle tenkit ve kamu 

vicdanında olumsuz tesirler yaratmak gayesini taşıyan çirkin, gerçek olmayan, yıkıcı ve 

bozguncu bir ruh taşıdıkları gerekçesiyle yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. Ek: 52-22) 

31 Ocak 1956’da Şam’da yayınlanan Elcamiat adlı Arapça gazetede “Muadeleler” 

başlığı altında Nuri Said Paşa ile Başbakan Adnan Menderes arasında kıyaslamalar yapılarak 

İsrail’e yapılan yardım ve anlaşmalardan bahsedildiği, Times gazetesinin bir yorumu da ele 

alınarak Arapların Batı ile uzlaşma sebeplerinin açıklandığı, Arapların Türkiye’ye 

güvenlerinden söz edilerek paktın (Bağdat Paktı) etkilerinden ve Batının İsrail’e yaptığı 

yardımlar belirtilerek kamuoyunun tahrik edilmeye çalışıldığı, Nuri Said Paşa ve hükümet 

ricalinin Türk milletine ve Türkçe’ye gösterdikleri yakınlığın tenkit edildiği ve Irak’ta bir 

isyan havasının esmekte olduğu söylenerek Türkiye’ye çatıldığı gerekçesiyle yasaklanmıştır. 

Aynı kararda Elcindi adlı Arapça gazete Bağdat Paktına, Bereda adlı gazete ise Türk-Irak 

Paktına şiddetle hücum edildiği ve Arap kamuoyunun pakt ve Nuri Said Paşa aleyhine 

kışkırtılmaya çalışıldığı da belirtilerek bu yayınlar hakkında da genel olarak Arap kamuoyunu 

Türkiye aleyhine çevirmek maksadı taşındığı için yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. Ek: 52-

28)  

Yunanistan’da yayınlanan Yeni İzmir adlı Yunanca gazete 11 Ağustos 1956 tarihli 

nüshasında Başbakan aleyhinde kaleme alınan iftira dolu yazı nedeniyle yasaklanmıştır. 

Çanakkale başlıklı yazıda Süveyş Kanalının millileştirilmesinden sonra Sovyetler Birliğinin 

toplantıya katılmasının ardından Çanakkale hakkında ilk mırıltıların işitilmeye başlandığı, 

buna karşın yalancı dost Türkiye’nin başbakanının balıktan daha sessiz duruma düştüğü, 

Midilli ve 12 Ada konusunda tehditkar davranan Başbakanın Rusya’nın Çanakkale üzerinde 

haklar koparmasından korktuğu, Menderes’in Abdülhamit’in siyasi mirasçısı olduğu 

 26



belirtilmektedir. Aynı nüshanın bir başka yazısında ise “Anadolu’nun hezimetini ve güzel 

İzmir’in ölümünü hatırlatan yine o Ağustos” başlıklı yazıda İzmir’in kurban edilişinin 

yıldönümü nedeniyle bu yazının kaleme alındığı belirtilerek, o zamana kadar yenilgi tatmamış 

Yunan ordusunun İzmir Valisi Steryiadisi gibi korkak amirler nedeniyle yenilgiye uğradığı, 

Hıristiyan ahalinin şehir ve köyleri bırakarak kurtuluşu Ege sahillerinde aradıkları, 13 

Ağustos’ta başlayan ve 13 gün süren ve İzmir’e Türklerin girişiyle sonuçlanan bu trajedinin 

unutulmasının  mümkün olmadığı, Yunan medeniyetini ayakta tutan İzmir’in vahşice 

yandığını gören Anadolu, İstanbul, Pontus ve Trakya Yunanlılarının mübadeleye tabi 

tutuldukları ve bütün bunlara karşı tek tesellinin Yunanistan’da girişilen imar faaliyetleri ile 

eski yerleri hatırda tutmak olduğu, bu olayın 34. yıldönümünde akılda kaybolmuş vatanlara 

gitmek olduğu yazılmaktadır.(B.C.A, 030.18.01 Ek: 52-39) Yunan Akropolis gazetesi ise 

Türkiye’de yaşayan azınlıkların ve Yunan tebaalı ecnebilerin hukukunun teminat altında 

bulunmadığı, Yunan Sefaretinden çalınan dosyaların Türk hükümetinin bir tertibi olduğu 

yolunda bazı fikirlerle Türkiye’nin Kıbrıs konusundaki tutumunu eleştiren ve Türklüğü 

aşağılayan yazılar içerdiği gerekçesiyle yasaklanmıştır. 

Beyrut’ta basılan Neşret Vekalet Tass-Tass Haberler Ajansı adlı bültenle, Şam’da 

yayınlanan Savtularap adlı Arapça gazetenin 15 Temmuz 1956 tarihli nüshası ve Atina’da 

basılan Milli Şehitlerden Ayvalık Metropolidi Sterumcalı Gregorios ve Diyakos Stefanos 

Noukas adlı kitaplar 2 Ekim 1956’da alınan kararla yasaklanmıştır. Sovyet Rusya’nın resmi 

organı olan ve Beyrut’ta basılan Tass Haberler Ajansı bülteninin 118-124. sayıları Sovyet 

Rusya ve demir perde gerisindeki memleketlerin propagandasını yaptığı ve Kıbrıs davasında 

Yunanistan’ın kışkırtılmasını istihdaf ile Arap memleketlerinin Rusya ve peykleriyle yakınlık 

kurduğunu gösterme amaçlı bazı haberler içerdiği için yasaklanmıştır. Savtularap adlı 

gazetenin incelenen nüshasında ise “Geçmiş ile Halihazır Arasında Türkiye” başlıklı 

makalede  “geçmiş Türk tarihinden sitayişle bahsedilirken, İttihat ve Terakki mensuplarının 

Yahudi dönmeleri olarak nitelendirildiği,  Mustafa Kemal’in Hatay’ı gasp ettiği, Menderes 

hükümetinin Amerika’nın dostluğunu kazanmak Rusya’ya karşı koymak için İsrail’le ilişkiler 

kurduğu, Bağdat Paktının bölge ülkeleriyle ihtilafı artırdığı, Türkiye’nin Suriye’ye karşı 

hasmane siyasetini ileri götürmekte ısrarlı olduğu, Batılıların Kıbrıs konusunda Yunanistan’ı 

destekleyerek Türkiye’yi feda ettikleri, Batının haçlı olup bir Müslüman ülkeye bakışı ile 

Yunanlılara bakışı arasında çok fark olduğu, Türkiye’nin mevcut siyasetinden dönerek 

Araplarla Müslümanlara yardım etmesi gerektiği, Adnan Menderes’in çekilerek yerine Türk 

siyasetini doğru yola sevk edecek birinin getirilmesi gerektiği” ifade edilmektedir. Bahsi 

geçen kitaplarda ise Türklük aleyhinde ve Türkiye’ye karşı hususi maksatlarla neşrolunan 

 27



zararlı propagandalar bulunduğu ifade edilmektedir. Anılan gerekçelerle yayınların 

yasaklanmasına karar verilmiştir.(B.C.A, 030.18.01. 144.80.14. Ek: 52-37) 

Bakanlar Kurulunun 26 Aralık 1956 tarihli oturumunda Türklüğe karşı ifadeler içeren 

birkaç yayının topluca yasaklandığını görüyoruz. Mısır’da yayınlanan Çağrı başlıklı Arapça 

bir beyannamede Türkler hakkında tecavüzkar ifadeler bulunduğu için, Paris’ten gönderilen 

Birlik adlı Türkçe broşürde “Toprak Bey ve Ağaları Vatan Satıcılarıdır” başlığıyla Sovyet 

rejiminin propagandası yapılmakla birlikte işçileri ihtilale teşvik edici bir tavır görüldüğü için 

ve ayrıca Paris’te bulunan İleri Jöntürkler Birliği tarafından gönderildiği kanaati 

oluştuğundan, yine Kıbrıs’ta idam edilen iki EOKA tedhişçisi hakkında yazılan İngilizce 

broşürlerin İngilizler aleyhinde Türk kamuoyu üzerinde propaganda yapar mahiyette olduğu 

için, Şam Beyrut’ta yayınlanan Sovyetler Birliği Komünist Partisi Merkez Komitesinin 

faaliyetine dair N. Kruşçef’in  196 sayfalık raporu broşürde yer aldığı ve demir perde gerisi 

ülkelerin ileri hamleleri anlatıldığı ve kapitalist dünya ile batı ülkeleri tenkit edildiği için, 

Halep’te yayınlanan Beyan ve Nida Min İttihadi Nekabeti Ummali Halep-Bicanibi Mısır 

Hattalmevt / Halep İşçi Sendikaları Birliğinden Beyanname ve Çağrı-Ölünceye Kadar Mısır 

Safında adlı beyannamede Süveyş Kanalının millileştirilmesi nedeniyle Londra’da yapılan 

konferansa değinilerek Batıya hücum edildiği ve Süveyş, Filistin ve diğer davalar meyanında 

Hatay konusunun da ele alınarak Arap kamuoyu kışkırtılmaya çalışıldığı için yasaklanmasına 

karar verilmiştir.(B.C.A, 030.18.01. Ek: 52-45) 

9 Nisan 1957’de Dahiliye Vekaleti tarafından yasaklanması öngörülen bir lise 

öğrencisine Yugoslavya’dan gönderilen 7 adet yayında Osmanlı idaresi dönemi hakkında 

“hasta adam, Türk boyunduruğu, Türk esareti vb.” sözler kullanıldığı, Türklere karşı kini 

telkin ettiği ve Türklerin kafir oldukları belirtilerek “Allah onlara lanet eylesin” denilecek 

kadar ileri gidildiği, “Osmanlı mezaliminden” bahsedilerek milli hislerin rencide edildiği, 

Türk milletini barbar ve medeniyet düşmanı olarak gösterdikleri için yasaklanmaları gerektiği 

belirtilmiştir.(B.C.A, 030.18.01. Ek: 52-50) 

Şam’da Arapça yayınlanan  Elcumhur gazetesinin 4 Ocak 1957 tarihli nüshası 

Türkiye’nin Ortadoğu politikası eleştirildiği için ve Lojii Tis Turkokratias-Türk Hükümranlığı 

Devrine Ait Bahisler adlı kitap ise “Yunanistan’ın Türk esaretinden kurtarılması hususuna 

Büyük Petro’nun planında hususi yer ayrılmış olduğu belirtilerek Büyük Petro’ya kurtarıcı 

nazarıyla bakıldığı, 1710 yılında patlak veren Türk-Rus harbinin Rusya aleyhine 

neticelenmesi üzerine Yunanlıların yeniden “kanlı katil ve gaddarların elinde kaldıklarının 

tebarüzüne çalışıldığı, ayrıca II. Sultan Murat’ın 1446 yılında 60 bin kişilik bir kuvvetle bütün 

yarımadayı işgal etmekle kalmayıp bu esnada 22 bin Yunanlıyı kılıçtan geçirdiği 

 28



zikredilmekte, tarihi hakikatleri tahrif, aleyhimize husumet yaratmak gayesine matuf ve bizi 

medeni dünya nazarında barbar göstermek amacıyla yazılan bu kitabın” yurda sokulması ve 

dağıtılması yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 146.19.8) 

Psikharis-Pallis, Vlastos-Eftaliotis adlı Yunanca kitaplarla Sir Valentine Chirol 

tarafından yazılmış The Turkish Empire 1288-1924-Türk İmparatorluğu adlı İngilizce kitap 

21 Haziran 1957 tarihinde “Osmanlı Devleti’nin tarihinden söz edilerek, Avrupa’yı istila eden 

Osmanlı ordusunun en kuvvetli birliklerinin münhasıran Balkanlarda yetişmiş ve ebeveynleri 

Hıristiyan olan kimselerden terekküp edip bu şekilde kurulmuş bulunan kuvvetler sayesinde 

Tuna’nın aşıldığı, büyük fethin ilk yıllarında temayüz etmiş Osmanlı kumandanlarının büyük 

bir kısmının da Yunan, Arnavut, Slav ve İtalyan olduğu ifade ile Osmanlı ailesinin aslında saf 

Türk olup kısa zamanda Türk kanının bozulduğu, Sultan analarının ve korsanlar tarafından 

kaçırılan esirler veya güzellikleri için satın alınan Grek, Slav, İtalyan ve Rus milletinden 

bulunduklar belirtilerek, son 300 yıl içinde yapılan savaşların, Yunan ve Hıristiyan ırkların 

verdiği ruhtan mahrum kalan Türk ve Arapların bulunması yüzünden muvaffakiyetsizlikle 

neticelendiği beyanla, zeval bulmaya yüz tutan ziraatin dahi hararetli ve dirayetli Yunan 

köylüsünün müzaheretine istinat ettirildiği” şeklindeki Türklüğe hakaret içeren ifadeler ve 

Türk tarihinin tahrif edilerek anlatılması örneğin Hatay’ın Türkiye sınırları içinde 

gösterilmemesi vb. nedenlerle yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 146.32.14. Ek: 52-55)  

22 Haziran 1957’de alınan bir kararla da V. Fontainer tarafından kaleme alınan ve 

Paris’te basılan Voyage en Orient Turquie d’Asie - Doğuda Yapılan Seyahatler Asya 

Türkiye’si adlı Fransızca kitapta “Türkler barbarlıkla tavsif olunarak Türk idare 

mekanizmasının adalet hissinden ziyade menfaat edinme gayesiyle hareket ettiği, Hıristiyan 

kadınlarının tehditle Türkler tarafından cinsi münasebete mecbur kılındıkları ifade ile Ermeni 

köylerinin ağır muamelelere maruz bırakıldığı, Türkleri vefasız olarak bilen Kürt unsurun 

Türklerden daha fazla sayıda bulundukları; Kürtlerdeki büyük seciye, sadakat ve alicenaplığın 

Türklerde nafile yere aranacağı beyan edilmekte, Hıristiyanların çok ağır vergilere maruz 

kaldıkları, Ermenilerin merhametsizce muamele görüp keyfi olarak dayak yedikleri iddia 

edilerek, Müslümanlar da barbar olarak vasıflandırılıp medeniyeti Rumlardan aldıkları 

beyanla Hıristiyanlara köpek muamelesi yapıldığı, Türklerin ölüm cezalarını işkence yaparak 

infaz ettiklerini belirtmek için bir Türk’ü öldüren Ermeni’nin kazıklanıp taşlandığı ve etlerinin 

küçük bıçaklarla parça parça edildiği hikayesi anlatıldığı ve muhtevası itibariyle milli gurur 

ve haysiyetimizi rencide eden ve ekalliyetleri tahrik kabiliyetini taşıyan” eserin yasaklanması 

kararlaştırılmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 146.34.18 Ek: 52-56) 

 29



6 Eylül 1957’de alınan kararla Newyork’ta yayınlanan The Dark Angel, Byzantium 

adlı kitaplarla Telaviv’de yayınlanan Sina Seferinin Altı Günü adlı Fransızca kitap ile 

Kahire’de yayınlanan Rozel Yusef adlı Arapça derginin yasaklanması söz konusudur. İlk iki 

kitap Osmanlı döneminde İstanbul’un fethiyle Bizans dönemine ait eserlerin tahrip edildiğine 

değinilerek, Türk tarihini ve milletini dünya kamuoyunda kötülemek maksadı taşındığı 

gerekçesiyle, Sina Seferinin Altı Günü adlı kitapta Yahudilik propagandası yapıldığı için ve 

Rozel Yusef adlı Arapça dergide ise Türkiye Başbakanına hakaret dolu ifadelerde 

bulunulduğu için ve gidilmekte olan yolun “Nedamet Yolu” olduğu ifadeleri nedeniyle 

yasaklanmaları sağlanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 147.44.6. Ek: 52-57) 

13 Eylül 1958’de Malcolm Oram tarafından yazılan The Long Brown Path-Uzun 

Çamurlu Yollar adlı kitapta memleketi kötüleyici ifadeler yer aldığı için yasaklanmıştır. 

Avusturya’lı bir çiftin motosikletle çıktığı dünya turunda gördükleri çeşitli memleketler 

hakkındaki intiba ve müşahadelerini tespit eden eserin memleketimiz hakkında hilafı hakikat 

olan birçok hususları muhtevi bulunduğu ifade edilerek, şu ifadelere yer verilmektedir. 

“Dedeağaç Türk-Yunan sınırı memleketimize geçtikleri ilk kapı karakolu amirinin, kirli ve 

pejmürde halinden insandan gayrı bir mahlukmuş gibi bahsedildiği, İstanbul’un her bakımdan 

berbat, virane ve tekin olmayan korkunç, romancıları esrar ve entrika içine gömen bir şehir 

olduğu ifade olunmaktadır. Eski İstanbul ise, şimdi sur kenarlarından yukarı çıkan eğri büğrü 

yollar etrafından kümelenen karmakarışık binaların bulunduğu ve yıkık surların yığın yaptığı 

geniş bir sefalet yeri olarak tasvir edildiği, Avrupa’nın bir parçası olan İstanbul’un Avrupalı 

olmadığı iddia edilerek Üsküdar’ın harabe ve viranelerin melankolik tablosunu tersim 

eylediği zikredilmektedir. Türkiye’yi İspanya’ya benzeten yazar, memleketimizde faşizm 

kokusu olduğunu, parlak üniformaları içinde çalım satan polisler ve pırtılar içinde somurtkan 

papağan gibi Rus, İngiliz, Arapları kötüleyerek onlara komünist dediklerini ifade ettikten 

sonra “Evet Türkiye müstesna bir memleket, Öyle müstesna bir memleket ki Ortaçağ doğusu 

ile batı medeniyeti arasındaki körfezi bir sıçrayışta aşmak istiyor. Tarihi merhametsiz ve 

zalim yapan fevkalade insanlardan biri Türkiye’nin Napolyon’u Atatürk’ün rüyası idi bu. 

Mamafih 20 sene evvel hayatta olan ve fakat ortaçağda yaşayan bir memleketi idare eden bir 

takım saçma sıfat ve hikayelerle Mustafa Kemal esatirleştirilmiştir. Diyecek kadar ileri 

gidilmektedir. Doğru, fes, sarık, sultan, harem günleri geçmiş bunlar Holywood’a gitmiş, 

yerini sinemalar, kadillaklar, patlak üniformaları içinde polisler almıştır. Köylü üzerindeki 

pırtılara, çıplak yerlerde bağdaş kuran karısına bakmıyor…İstanbul Hilton’unun resmine 

 30



bakıyor ve ona gururla inanıyor”.(B.C.A, 030.18.01. 150.50.9 Ek: 52-72)30 Kısa bir süreliğine 

Türkiye’de bulunan yazarın Türkiye hakkındaki görüşleri ilginçtir. 

Yunanistan ve Avusturya’dan İzmir’de bazı adreslere gönderildiği anlaşılan bir yayın, 

kapağı ve bazı sayfaları olmadığından nüshası belli olmayan ancak içeriğinden El Musavver 

adlı Mısır’da yayınlanan Arapça dergi olduğu anlaşılan yayında Bağdat Paktı aleyhine yazı ve 

karikatürler bulunduğu için ve bu karikatürde “İngiliz Hariciye Vekili Selwyn Lloyd şeyh 

kıyafetine sokularak at üzerinde bulunduğu halde bir elinde kılıç diğer elinde Bağdat Paktının 

yazısını havi levha tutarak tersim edildiği için”, Dr. Angelos Köseoğlu tarafından kaleme 

alınan Medicine De France adlı tıp dergisinde yer alan “Kostantinopl’ın Son Saatleri” adlı 

yazıda Fatih Sultan Mehmet ve Türkler aleyhinde itham, yalan ve iftira dolu sözler bulunduğu 

için yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. Ek: 52-60) Bir başka yasaklanan yayın ise Atina’dan 

gönderildiği anlaşılan Yorgiu Suri’nin Diyalogu adlı kitaptır. Bir şiir kitabı olan yayın 

“Kuvvetlenmek için hububat yesinler, zayıflar kuvvetlensin, Türkleri bir anda dişleriyle 

yesinler, “Evimize on tane esir Türk kadını getireceğim” cümlesine karşılık olarak “Ben 

evimde kadın istemem” cevabı üzerine “Öyle ise hurma, yanya helvası ve Türk başları 

getireceğim” şeklinde bir konuşma ile 1881 yılında Yunan ordusunun işgal ettiği bir kasaba 

için çıkarılan halk şiirinde “Artık Türklerin şarkıları işitilmiyor, vahşi hayvan Türkler şimdi 

yumuşadı” gibi Türkler hakkında pek çok olumsuz ifade yer aldığı için yasaklanması söz 

konusu olmuştur.(B.C.A, 030.18.01. 152.17.6 Ek: 52-79) 

9 Mayıs 1959 tarihinde alınan bir kararla da Şam’da basılan La Syrie adlı turistik 

broşür içeriğinde “İskenderun gasp edildikten sonra halkın buradan faydalanamadığı” 

şeklinde bir ifade bulunduğu için yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 152.23.2 Ek: 52-80) Yine 

Kahire’de basılan İmages adlı derginin 19 Temmuz 1958 tarihli nüshasında Irak’ta yapılan 

ihtilalden hareketle Kral Hüseyin’in Amerika ve Türkiye’den yardım alması karşısında bunun 

ne İngilizler, ne Amerikalılar ve ne de Türkler tarafından çözümlenecek bir sorun olmadığının 

belirtildiği ve bunun Türklük aleyhinde olduğu düşünüldüğü için yasaklanmasına karar 

verilmiştir.(B.C.A, 030.18.01. Ek: 52-82) 

21 Mayıs 1959’da alınan bir kararla da Atina’da yayınlanan çocuklara yönelik Mavi 

Yunanistan’a Dönüş adlı Yunanca kitapta “devşirme” olayının nesilden nesile nakledilecek 

feci bir olay olduğu ve bu barbarlıkların bir daha tekrarlanmayacağı şeklindeki ifadelerle 

yetişmekte olan çocukların dimağına Türk düşmanlığı aşılandığı gerekçesiyle 

yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. Ek: 52-82)  

                                                 
30 Kararın eki için bkz. Ek:14. 

 31



17 Temmuz 1959 tarihinde alınan kararla İrfan Orga tarafından yazılan The Rise of 

Modern Turkey ve The Caravan Moves On adlı kitapların incelenmesi sonucu memleket 

aleyhine asılsız iddialara ve Türklüğün şeref ve haysiyetine tecavüz mahiyetinde unsurlar 

taşıdığı için yasaklanmasına karar verilmiştir.(B.C.A, 030.18.01. 153.39.2) 4 Kasım 1959’da 

ise Antigon Metaksa tarafından hazırlanıp Atina’da yayınlanan Çocuğun Ansiklopedisi adlı 

yayında Türklerden barbar, müstebit ve gaddar insanlar olarak bahsedildiği ve “Türklerin 

gayri insani, ikrah verici ve tüyler ürpertici cinayetlerinden” bahsedilerek Türk düşmanlığı 

yaratıldığı gerekçesiyle ansiklopedinin yurda sokulması yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. Ek: 

52-93) Yine Konstantin Voloni tarafından yazılan Hürriyet Mücadelesinde Kilise adlı kitabın 

tarihi hakikatleri tahrif ettiği ve Türklüğü küçük düşürücü mahiyette yazılar içerdiği için 

(B.C.A, 030.18.01.154.1.11), Yeni Gün gazetesinin 4 Kasım 1957 tarihli nüshasında San 

Fransisco Examiner adlı Amerikan gazetesinden alınan bir karikatürde Türkiye’nin şaşkın ve 

kafasının koparılmasını bekleyen bir hindi şeklinde gösterilmesi nedeniyle yasaklanmasına 

karar verilmiştir.(B.C.A,030.18.01.1957 Ek:52-60)31 1 Mart 1960’ta alınan kararla 

Almanya’nın Frankfurt şehrinde Mustafa Özcan tarafından kaleme alınan Gençliğin Avrupa 

Mektupları başlıklı daktilo ile teksir edilmiş olan yayın “Vatandaşa Hitap”, “Devlet İçinde 

Devlet” ve “Boşluk” alt başlıklarını taşıyan kısımlarında devlet büyüklerine ve memleketin 

yüksek menfaatlerine aykırı bir takım yazı ve resimler bulunduğu için yasaklanmasına karar 

verilmiştir.(B.C.A, 030.18.01. Ek: 52-99) 26 Temmuz 1960’ta Beyrut’tan İstanbul Kumkapı 

Ermeni Patrikhanesi ile İstanbul’da yayınlanan Jamanak ve Marmara gazetelerine gönderilen 

Metris adlı kitapta “Deli Kadın” başlıklı hikayede Türkler aleyhinde pasajlar bulunduğu ve 

tahrik edici mahiyet taşıdığı için yasaklanmasına karar verilmiştir.(B.C.A, 030.18.01.Ek: 52-

107) 

Türklüğe hakaret nedeniyle yasaklanan yayınların çokluğu aslında bu başlık altına 

girebilecek çok sayıda gerekçenin olmasından kaynaklanmaktadır. Osmanlı Devleti’nin 

yönetimi altında olup da daha sonra bağımsızlığını kazanan toplulukların bu dönemin 

özelliklerinden saldırgan bir biçimde söz etmeleri, Türk makamlarınca hassasiyetle 

karşılanmış ve bu niteliğe sahip yayınlar Türklüğe hakaret ettiği gerekçesiyle yasaklanmıştır. 

 

5. Hıristiyanlık Propagandası Nedeniyle Yasaklanan Yayınlar 

                                                 
31 Kararın eki için bkz: Ek:15. 

 32



Laiklik ilkesine önem veren Türkiye Cumhuriyeti’nin irticai propaganda yapan 

yayınlar yanında dini rencide edici ve Hıristiyanlık propagandası yalpan yayınlara  karşı 

gösterilen tepkinin incelediğimiz dönemde de sürdüğü görülmektedir.  

Hıristiyanlık propagandası veya diğer bir deyişle misyoner faaliyetler nedeniyle 

yasaklanan yayın sayısına baktığımızda önceki konulara nazaran bu konuda daha az 

yasaklama kararı alındığı görülmektedir.  

Bu konuda ilk karar 28 Aralık 1951’de Arap harfleri ile yazılı İtizaratı Batıla adlı bir 

broşür hakkındadır. İsa’nın tanrı olduğu ve insanların hatalarını ve günahlarını affettirmek 

için kendisini feda ettiği gibi akıl dışı Hıristiyan akidelerini ihtiva ettiği ve bunları insanlar 

arasında yaymak amacıyla bastırılmış bir broşür olduğu gerekçesiyle yasaklanmıştır.(B.C.A, 

030.18.01.Ek:52-246) Yine Amerika’da Watch Tower Bible And Tract Societying 

İnternational Bible Students Association tarafından yayınlanan Milletlerin Sevinci adlı Türkçe 

kitap “mevcut dinler arasında Hıristiyanlığın dünyadaki insanların yüzde otuzunu teşkil ettiği, 

insanları refaha götürecek yegane din olduğu ve tanrının oğlu Hz. İsa’nın gökten inerek 

insanlığı içine düştüğü durumdan kurtaracağı belirtildiği için” yasaklanmıştır.(B.C.A, 

030.18.01. 129.44.3 Ek: 52-266) 

3 Ağustos 1956’da Arap harfleri ile Türkçe yazılı üzerinde “Turkish” yazılı bir rumuz 

bulunan kartpostal “Kırklareli Valiliğinden gönderilen ve İstanbul-Edirne asfaltı üzerinde bir 

turist otobüsünden atıldığı bildirilen Arap harfleriyle Türkçe olarak yazılı kartpostalda;(beyaz 

zemin üzerine kırmızı mürekkepli matbaa basımı ve altında da koyun ve keçi otlatan bir 

çoban resmi ile) “Turkish” rumuzu bulunan mezkur kartpostalın yurdumuza dağıtılmak üzere 

Londra’da hazırlandığı kanaatine varılmış ve Hıristiyan dinine teşvik edici bir propaganda 

vasıtası olduğu görülmüştür” denilerek yasaklanmasına karar verilmiştir.( B.C.A, 030.18.01. 

Ek:52-33)32 Kilise Tarihi adlı Yunanca kitap ve Tarihi Mektep Atlası ile Barış Senin de 

Davandır adlı beyanname aynı gerekçe ile yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 143.64.1) Aynı 

yıl 14 Eylül’de Hıristiyan Evin Takvimi adlı Arapça takvim de benzeri bir biçimde 

Hıristiyanlık propagandasını yaparken “İsa Peygamberin uluhiyetini iddia ettiği için”(B.C.A, 

030.18.01. 144.75.19 Ek: 52-35) ve 13 Mart 1957’de Helas ile Edebiyat Hakkında Allahın 

Kelamı Ne Diyor ve İsa Mesihin Yaraları adlı Chicago’da basılan iki Türkçe broşür (B.C.A, 

030.18.01. 145.117.11) aynı gerekçe ile yasaklanmıştır.  

14 Mart 1957’de ise Amerika’da basılarak Hıristiyan misyonerler tarafından 

gönderilen “saf ve neşvünema halindeki çocukları Hıristiyanlaştırmak gayesine matuf olup 

                                                 
32 Kararın eki için bkz: Ek:16. 

 33



hurafe ve masallardan ibaret olan Melekutun Bu İyi Haberi adlı broşür” 

yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01.1957)33 12 Nisan 1957 tarihli kararda ise ABD’de 

yayınlanan Tarassut Kulesi34 adlı broşür yine aynı gerekçeyle, 22 Mayıs 1957’de Kanada’dan 

gönderilen Arap harfleriyle basılmış Meta ve Yuhanna İncilleri 5680 sayılı Basın Kanununun 

35. maddesine istinaden bu İncillerin eski Türkçe olmasının Müslümanları Hıristiyanlaştırmak 

amacı ile yurda sokulduğu ve aynı zamanda harf inkılabı ruhuna aykırı olduğu gerekçesiyle  

yasaklanmıştır.35 Dahiliye Vekaletinin Başvekalet yüksek makamına yazdığı yazıda “Mezkur 

kitapların Arap harfleri ile ve fakat Türkçe tab edilmiş olduğu ve Hıristiyan vatandaşlar ya 

kendi dilleriyle veya yeni harflerle basılı İncilleri okumaya alışık bulunduklarına göre bu 

Arap harfli kitapların Hıristiyanlık propagandasını yaymak hedefini güttüğü anlaşılmaktadır” 

denilmektedir. 

Bu dönemde son olarak merkezi Amerika’da bulunan Yahova Şahitleri adlı teşekkülün 

Almanya şubesinde yayınlanarak gönderilen Hıristiyanlık Neden Dolayı İnsanlığı Reddetti 

başlıklı broşür (B.C.A, 030.18.01. Ek:52-94) Yahova dininin propagandasını yaptığı için 26 

Nisan 1960’ta Amerika Birleşik Devletleri California’da basılıp gönderilen Kadiri Mutlakın 

Mabedi Onun Daima Var Olan Ruhudur adlı İngilizce broşür (B.C.A, 030.18.01. 155.5.6 Ek: 

52-106) de 28 Haziran 1960’da yasaklanmıştır. 

Yukarıda söylenildiği gibi Hıristiyanlıkla ilgili propaganda faaliyetlerinin düzenli bir 

biçimde yürütüldüğünün anlaşıldığı bu dönemde DP hükümetleri bu konu üzerinde özenle 

durmuş ve Hıristiyanlığın yayılmasına neden olabilecek yayınların yurda sokulması ve 

dağıtılmasına izin vermemiştir. 

 

6. Rejime ve İnkılâba Muhalefet Nedeniyle Yasaklanan Yayınlar 

 

                                                 
33 Kararın eki için bkz: Ek: 17. 
34 Bu yayının yasaklanması ile ilgili olarak (muhtemelen) yayıncı Ward Carey tarafından gönderilen bir 
mektupta yasaklama kararının hayret verici olduğu belirtilerek gerek hür dünya gerekse NATO’nun üyesi olan 
bir ülkede böyle taktiklere başvurulmasının özgürlük adına tehdit oluşturduğu Amerika’da alenen ve serbestçe 
teşhir edilen Yehova Şahitleri adlı grup tarafından yönlendirilen bu derginin yalnız İncil’e hasredildiği ve hiçbir 
milletin siyasi veya ticari meselesi ile ilgilenmediği, Watch Tower’ın Türkiye’de yeniden okunmasının 
sağlanmasının herkesin hakkı olan ibadet hürriyetinin bir gereği olduğu belirtilmektedir. B.C.A, 030.18.01. Ek: 
52-48. 
35 12 Kasım 1955’de yasaklanması için işlemi başlatılan Arapça İnciller hakkında Başvekalet ile Dahiliye 
Vekaleti arasında mevcut İncillerin ülkeye karşı bir tutum içermediği gerekçesiyle yazışma uzun sürmüştür. 
Daha sonra Basın Kanununun 35. maddesinin gerekçesinde “Dışarıdaki muzır ve yıkıcı faaliyetlerin yurda 
intikalinin mühim bir vasıtası  olan bu gibi neşriyat hakkında uyanık bulunmak, tedbirler almak suretiyle 
savunma imkanlarını sağlamak icap eder” şeklinde yer alan hükme bağlı olarak yasaklama kararı alınmıştır. 
B.C.A, 030.18.01. 146.26.16 Ek: 52-15. 

 34



Genç Türkiye Cumhuriyeti ile ortaya konan köklü reformların yerleştirilmesi 

konusunda gösterilen özen kendisini Atatürk döneminde inkılaplara muhalefet nedeniyle 

gerçekleşen yasaklamalara bırakırken, İnönü döneminde sayısı azalmakla birlikte devam 

etmiş, Demokrat Parti döneminde ise az da olsa bu hassasiyetin tamamen ortadan kalkmadığı 

salt inkılaplara karşı olmamakla birlikte rejime ve yönetime karşı olunduğu gerekçesiyle 

yasaklama kararları alındığı görülmektedir. 

19 Ocak 1950’de daha önce dağıtımı yasaklanan Gençlik Rehberi adlı kitabın 

yazılarını aktarmak suretiyle yayınlanan Büyük Doğu dergisinin 6. sayısından 13. sayısına 

kadar olan sekiz nüshasının dağıtımının yasaklanması ve temin edilenlerin toplattırılması 

kararı alınmıştır. Gençlik Rehberi adlı kitabın bazı sayfalarında Risale-i Nur adlı kitap ve 

yazarı Saidi Nursi hakkında bilgiler bulunduğu belirtilmektedir. Daha önce dini ve dini 

duyguları alet ederek devletin emniyetini ihlal edebilecek harekete halkı teşvik etmek 

suçundan dolayı hakkında takibat yapılan Saidi Nursi’nin Sıracınnur ve Hacematı Sitte 

adındaki kitaplarında hükümete, rejime, kanunlara ve inkılaba tecavüzde bulunulduğu, 

Diyanet İşleri Müşavere Kurulu tarafından incelenen kitabın yazarının milli inkılabın bazı 

taraflarını dinsizlik gibi göstererek kendisinin de ıslah edici olduğunu telkine çalıştığı 

belirtilmektedir. (B.C.A, 030.18.01. 121.101.13 Ek: 52-58) 

13 Nisan 1950 tarihinde Osman Yüksel tarafından yayınlanan Serdengeçti dergisinin 

yayınlarından olan Bir Nesli Nasıl Mahvettiler adlı broşür “Bir insan, bir zümre bir nesli 

mahveder, bir milleti öldürür, cezası saltanat sürmektir. Analar, Babalar bu kitabı dikkatle 

okuyunuz, çocuklarınızı nasıl imansız yaptılar, yaptığınızı nasıl yıktılar, onları doğru yoldan 

nasıl saptırdılar, kimlere niçin ve nasıl taptırdılar, çocuklarınız size neden itaat etmiyor, bu 

nifakı sokan kim, bütün bu suallerin cevabını bu kitapta bulacaksınız. Analar, babalar 

çocuklarınızı yarınınızı mahvettiler, Zavallı gençlik sen ölmedin seni öldürdüler! Zavallı 

gencin bütün varlığını şehvet kaplamış. Soldaki fahişeye dikkat ediniz bu kızıl yangını 

körüklemektedir. İşte zavallı neslimizin akıbeti” gibi ifadelere yer verdiği ve şapka giymenin 

gavurlara has olduğu ve okullarda Allah’ın yokluğunun ıspatına çalışıldığı müşahade 

olunduğu için” yasaklanmasına karar verilmiştir.(B.C.A, 030.18.01. 122.36.4. Ek: 52-162) 

Yine Gümülcine’de Kütahyalı Yusuf adlı kişi tarafından yazılan İnkılâp  Soytarılığı 

adlı broşür “Her türlü edep ve nezaketten yoksun bir biçimde inkılâplara ve Atatürk’e ağır bir 

dille hücum ettiği ve irticai nitelik taşıdığı için”(B.C.A, 030.18.01. 132.45.3) ve yine aynı 

yerde yayınlanan Sebat adlı gazete (B.C.A, 030.18.01. 148.18.1) inkılâp  aleyhtarlığı yaptığı 

ve dini konularda Yunanistan’da bulunan Türkleri yanlış yönlendirdiği gerekçesiyle 

yasaklanmıştır. 

 35



Rejime yönelik muhalefet nedeniyle yasaklanan bir diğer yayın 16 Aralık 1950’de İleri 

Jön Türkler Birliği Avrupa Komitesi tarafından hazırlanan ve Paris’te dağıtılan broşürün 

yasaklanmasıdır. Temelde savaş karşıtı olarak tanınan cemiyetin broşürü, “DP hükümetini ve 

Cumhurbaşkanı Celal Bayar’ı Bulgaristan Türklerinin anavatana göç etmelerini önledikleri 

için protesto ettiklerinden ve azınlıkları kışkırttıkları gerekçesiyle” yasaklanmıştır. Kararda 

ayrıca “Aynı zamanda Halk Cumhuriyetlerinde olduğu gibi her türlü demokratik hakların 

tanınmasını ırkçı ve faşist kanunların kaldırılmasını da arzu eden bu birlik, yurdumuzun siyasi 

bütünlüğünü parçalamak ve azlıkların hissiyatına tercüman olduğunu iddia etmek gibi saçma 

tezviratlarıyla memleket savunmasını ve hükümet kararlarını protesto etmek gibi cüretkar bir 

vasfı da haizdir”(B.C.A, 030.18.01. 124.92.17 Ek: 52-207) denilmektedir. 

Bir diğer yasaklama kararı Ocak 1951’de beş adet İngilizce yayına aittir. Bu 

yayınlarda memleket aleyhine herhangi bir unsura rastlanmamakla birlikte rejime aykırı 

fikirler ihtiva ettikleri için yasaklanmasına karar verilmiştir.(B.C.A, 030.18.01.124.95.15) 

Bundan kısa bir süre sonra Paris’te yayınlanan France Urss adlı dergi ile Paralele 50 adlı 

gazete(B.C.A, 030.18.01. 124.102.1) ve Etudients Anticolonialistes adlı Fransızca gazete aynı 

gerekçe ile yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 124.102.14) Bir diğer ilginç yasaklama kararı 

da Paris’te Refik Nevzat adlı kişi tarafından yayınlanan L’Europe Et La Turquie adlı 

Fransızca kitap ile ilgilidir. Kararın ekinde kitabın Birinci Dünya Savaşı’nın sebeplerine ilmi 

olmayan ve yazarın şahsi yaklaşımı ile değinildiği, temelde savaşların sebeplerinin kapitalist 

ve emperyalist amaçlar olduğu ve bunun da sosyalist rejimleri öneren bir yaklaşımın sonucu 

olduğu belirtilmektedir.(B.C.A, 030.18.01. 126.70.18, Ek: 52-236) İleri Jön Türkler Birliği 

tarafından Paris’te yayınlanan Katalonya’da Yıldırım Gibi Patlayan Umum Grev ile İrticaa 

Karşı Atatürkçü Milli Kurtuluş İnkılabı Prensiplerini Koruma Savaşında Türk Gençlerine ve 

Öğrencilerine Düşen Ödevler adlı iki beyanname de aynı gerekçe ile aynı gün yasaklanan 

yayınlar arasındadır.36  

25 Eylül 1955’te Yirminci Asırda Türkler adı ile Arap-İskenderun Sancağını Müdafaa 

Komitesi tarafından yayınlanan beyannamede ise 6-7 Eylül Olayları nedeniyle Türk milleti 

aleyhinde bazı fikirler ileri sürüldüğü37 için, Beyrut Ermeni Katolik Kardinali Rahip Ohannes 

Jan Nazlıyan tarafından yazılıp Viyana’da basılan Türklerin Ermenilere Zulmü adlı iki ciltlik 

                                                 
36 Katalonya’da Yıldırım Gibi Patlayan Grev, İrticaa Karşı Atatürkçü Milli Kurtuluş İnkılabı Prensiplerini 
Koruma Savaşında Türk Gençlerine ve Öğrencilerine Düşen Görevler ve Milli Bağımsızlık ve Demokrasi 
Yolunda Savaş adlı beyannameler dönemin hassasiyetleri için tipik örnek oluşturmaktadır. B.C.A, 030.18.01. 
126.70.19- B.C.A, 030.18.01.141.91.14. 
37 Burada Türkiye’nin İskenderun sancağını almakla yetinmeyip bir de Kıbrıs meselesini Hıristiyan kiliselerini 
tahrip ve masum vatandaşlara tecavüz için bir vesile saydığı ifade edilmektedir. B.C.A, 030.18.01. 141.108.2 Ek: 
52-18. 

 36



Fransızca kitap ile Kıbrıs Milli Self-Determinasyon Komitesi tarafından Atina’da bastırılan 

An Archifhop Behind Barber Wire başlıklı broşürün devletin siyasi tutumuna aykırı olduğu 

gerekçesiyle yasaklanması kararlaştırılmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 144.85.1) 

İnkılap aleyhtarlığına örnek olabilecek bir karar da Kanada’dan gönderilen Meta ve 

Yuhanna İncillerinin Arap harfleriyle Türkçe basılmış nüshalarının Müslüman unsurları 

Hıristiyanlaştırmak gayesinin yanında harf inkılabı ruhuna aykırı bulunduğu kanaatine 

varıldığı için yasaklanmasıdır.(B.C.A, 030.18.01 Ek:52-15) İdris El Kettani tarafından yazılan, 

Fas’ta yayınlanan Müslüman Fas Laikliğe Karşı adlı kitapta “Türk inkılabının kasten taassup 

tesiri altında kötülendiği, Atatürk hakkında tecavüzkar ifadeler kullanılarak, Türkiye’nin 

dinsiz bir devlet şeklinde gösterilmeye çalışıldığı ve dolayısıyla Kuzey Afrika Müslümanları 

arasında memleketimize karşı umumi bir nefret doğmasına gayret sarf edildiği için” 

yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 152.23.2. 1959)38

Alınan yasaklama kararlarının nispi azlığından da anlaşıldığı üzere temelde 

Cumhuriyet rejimine değil de, dönemin hükümetlerinin İkinci Dünya Savaşı sonrasında aldığı 

vaziyete karşı yöneltilen eleştirilerin rejime muhalefet şeklinde değerlendirildiği 

görülmektedir.  

 

7. Dini Propaganda Nedeniyle Yasaklanan Yayınlar 

Atatürk ve İnönü dönemlerinde irticai propaganda nedeniyle yasaklanan önemli 

miktarda karar bunmaktadır. Aynı özenin Demokrat Parti döneminde de gösterildiği 

görülmektedir. Her üç dönemde de irticai yayınlara karşı yasaklamalar bulunmasına rağmen 

yine her üç dönemde dini rencide edici ve Müslümanlara arasında fikir ayrılığı yaratabilecek 

yayınlara da aynı ölçüde yaklaşılmıştır. Örneğin Kuran-ı Kerim’i tahrif ettiği için pek çok 

hareke ve huruf hataları ve değişiklikleri ihtiva ettiği anlaşıldığından bu gibi tağyir ve 

tahriften salim olmayan Kuran-ı Kerimlerin bu bağlamda yasaklandığı görülmektedir.(B.C.A, 

030.18.01.133.8.5) Buna bir diğer örnek de Der Koran-İslamın Mukaddes Kitabı adlı 

Almanca eserin “Allah’a, peygamberimize, Kur’an’a iftira ve küfürleri muhtevi bulunduğu” 

gerekçesiyle yasaklanmış olmasıdır.(B.C.A, 030.18.01.1960 Ek:52-98) Yine Tecelliyatı 

İlahiye ve El’vasiyye adlı Arapça kitaplar “Hindistan’da türeyip kendisinin Mesih ve Mehdi 

Mevud ilan eden ve ilahi vahye mahzar olduğu hülyası ile peygamberlik dahi iddia eden ve 

Kuran-ı Kerimin pek çok ayetlerini tahrif ederek kendi nübüvvetine şahit tutan ve Babilik ve 

                                                 
38 Kararın eki için bkz: Ek:18. 

 37



Bahailik namlarını taşıyan din taslaklarının da menşei bulunan bu eserler memleketimizde 

tefrika yaratmak üzere yurda sokulduğu için” yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. Ek: 52-36.) 

İslam Tebligat Cemiyeti adlı teşekkül tarafından Tahran’da yayınlanan İslam Umumi 

İstişare Zinciri adlı beyanname(B.C.A, 030.18.01. 125.25.8) ile Gümülcine’de Molla Yusuf 

lakabıyla tanınan Yusuf Hasan tarafından yayınlanan Hak Yol adlı Arap harfleriyle yazılı 

Türkçe gazete(B.C.A, 030.18.01. 131.6.15), Nasraddin Zafa tarafından yazılıp 1953 senesinde 

Şam’da basılan Kitabüddürrül Muhtar adlı kitap Müslümanlar arasında fikir ayrılığı yaratmak 

maksadı taşıdığı gerekçesiyle(B.C.A, 030.18.01. 137.77.11), yurt dışında basılıp zararlı 

olduğu anlaşılan Arapça levhaların Diyanet İşlerince tetkiki sonucunda Anadolu’da önceden 

yayılmış bazı mezhep ve tarikatların akidelerini propaganda eder mahiyette uydurma levha ve 

resimler içerdiği anlaşıldığı(B.C.A, 030.18.01. 127.95.8 Ek: 52-251) için yasaklanmıştır. 

Bu dönemde dini propaganda nedeniyle yasaklama kararı alınmasının nispeten daha 

düşük bir oranda olduğu gözlenmektedir. Dönemin hassasiyetleri arasında komünizm 

propagandası ve etnik kimlik propagandaları daha önceliklidir. Çok partili hayata geçişle 

birlikte önceki dönemin katı laiklik anlayışına karşı bu anlamda yumuşama gözlendiği ve bu 

durumun da bir anlamda bu anlayışın sonucu olduğu düşünülebilir. 

 

8. Diğer Konularda Yasaklanan Yayınlar 

 

Bu dönemde daha önceki dönemlerden farklı olarak dönemin yasaklama nedenleri 

arasında olan diğer kararlar arasında falcılık, müstehcenlik, kamuoyunu etkileyen haritalar ve 

dış politika ile ilgili hassasiyetler gelmektedir. 

4 Şubat 1955’de havas, remil, cifir ve simya gibi başlıklardan oluşan 21 adet kitap 

falcılıkta kullanılmak amacı taşıdığı için(B.C.A, 030.18.01. 138.114.7), yine aynı ayın 28’inde 

Celaleddin Abdurrahman tarafından yazılıp Mısır’da basılan Erralma Fittıbbe Velhikme 

(B.C.A, 030.18.01. 138.124.13) ve Mücerrebat El Deyrebiyyil Kebir (B.C.A, 030.18.01. 

139.34.6), adlı kitapların muska olarak kullanılabilecek tarifler ve telkinler içerdiği ve falcılığı 

teşvik ettiği için yurda sokulmaları yasaklanmıştır.Bunun dışında kararın alındığı kesin 

olmamakla birlikte iki risale hakkında da yazışma yapılmıştır. “Kuran-ı Kerimden bazı 

ayetlerle yedi adet ahitler ve diğerinde de rivayeti Hz. Abbas’a isnad ile Hz. Ali’ye hitap 

edilen ve mehazleri meçhul bulunan birtakım dualar ve Hz. Hasan ve Hüseyin’e de ait 

olunduğu iddia olunan tavizler yazılmış ve bunların herkesin yanında bulundurulması tavsiye 

edilmiş her ikisinin uydurma resimlerle tersim edilerek bir nevi falcılığa ve Aleviliğe teşvik 

 38



mahiyetinde bulunduğu görüldüğünden” yasaklanması tavsiye edilmiştir.(B.C.A, 030.18.01. 

Ek: 52-252) 

Müstehcenlik nedeniyle yasaklanan yayınlara bakıldığında özellikle Paris’ten ve 

İngiltere’den gelen magazin ve sağlık dergileri içinde yer alan fotoğrafların Türk toplumunun 

ahlak anlayışına uygun olmaması nedeniyle yasaklandığı görülmektedir. Bu yayınlar arasında 

yasaklanma sırasına göre The Naturist, Health end Efficiency, Paris-Hollywood (B.C.A, 

030.18.01. 125.31.8 Ek: 52-227), NUS (B.C.A, 030.18.01. 136.57.9), L’erotisme au Cinema, 

Taleny or the Reverse of the Medal adlı albümler ve Amatory Episodes, Paris Riviera, The 

Temptress, Scandinavian Models, Nus Japonais adlı dergiler(B.C.A, 030.18.01.154.61.10)39 

bulunmaktadır. “İğrenç maceralarla dolu olan kitapların her iki cinsten gençlerimiz için kısa 

bir zamanda ahlak bakımından çok tehlikeli olacağı, bilhassa resimlerin gençlerin sağlığı 

üzerinde fena ve yıkıcı tesirler yapabileceği kanaatine varıldığı için” yasaklanmalarına karar 

verilmiştir. 

Kamuoyunu etkileyen haritalara bakıldığında ise çoğunlukla Türkiye’nin sınırları 

konusunda yapılan tahrifler dikkati çekmektedir. Fransa’da yayınlanan Atlas Mondial adlı 

coğrafya atlası yurdun bir kısmını Ermenistan olarak gösterdiği ve Hatay ili milli sınırlar 

dışında bırakıldığı  ve Türkiye hakkında yapılan açıklamada “Başkenti Erzurum olan 

Ermenistan yüksek yaylasına ve çıplak sırtları arasında bereketli, münbit havzasına rağmen 

bugün metruk ve ıssızdır. Berhayat kalan Ermenilerin bir kısmı Rus Ermenistan’ına ve 

Suriye’ye iltica etmişlerdir. Kısmen de Avrupa’ya sürgün gibi giderek dünyayı uğradıkları 

zulmün aksi-sedası gibi çınlatmışlardır” denildiği için 4 Eylül 1950 tarihinde 

yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 123.70.2) 

20 Ağustos 1954’de Suriye’de basılan ve Antakya ile İskenderun’u Suriye sınırları 

içinde gösteren haritalar (B.C.A, 030.18.01. 136.75.7), İngiltere Edinburgh Coğrafya Enstitüsü 

tarafından hazırlanan ve Orta Doğu ülkelerini gösteren Middle And Near East adlı haritada 

yurdun bir kısmı Kürdistan olarak gösterildiği ve yanlışlığın düzeltilmesi için gerekli girişim 

yapıldığı halde bir sonuç alınamadığı için 15 Ekim 1954’de yurda sokulması ve dağıtılması 

yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 137.83.13) Yine Beyrut’ta Arapça yayınlanan Eddiyar adlı 

gazete tarafından yayınlanan Suriye haritasını içeren turistik broşür Hatay’ı kendi sınırları 

içinde gösterdiği gerekçesi ile yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01. 141.114.12) Bundan sonra 

yasaklanan haritaların tamamı Erzurum ve Van illerinin büyük kısmı Ermenistan olarak 

gösterildiği  ve milli bütünlüğü ihlale yönelik olarak ve kasıtlı bir biçimde tanzim edildiği için 

                                                 
39 Kararın eki için bkz: Ek:20. 

 39



yurda sokulmaları ve dağıtılmaları yasaklanmıştır.(B.C.A, 030.18.01.145.22.5-146.31.16- 

147.52.15 Ek: 52-61) 

Anarşist fikirler yaymaya çalıştığı için bir eser (B.C.A, 030.18.01. 136.73.11), Mustafa 

Kemal Atatürk aleyhinde unsurlar içerdiği için  Benoist Mechin tarafından yazılan Le Loup Et 

Leopard Mustapha Kemal-Ou La Mort D’un Empire adlı Fransızca eser “Atatürk’le İbni 

Suutu mukayese ederek Atatürk’ün hayatına dair vakaları ve memleketimizin kurtuluşu 

meselelerini nispeten müsbet ve doğru bir görüşle anlattığı ve fakat yer yer çok yanlış ve çok 

sakat tesir ve izahlarla dolu oluğu ve bazı imaların şayanı müsamaha olamayacağı kanaatine 

varıldığı için”(B.C.A, 030.18.01.141.101.3), All Man adlı Newyork’ta yayınlanan İngilizce 

derginin Nisan 1960 tarihli nüshası (B.C.A, 030.18.01. Ek:52-103 )40 Atatürk’e hakaret içeren 

ifadeler yer aldığı için yasaklanmıştır. 

Türkiye’nin dış siyasetini teşviş edici mahiyette olduğu gerekçesiyle Halep’te 

yayınlanan Elvatan adlı Arapça gazete “Çepilof Batı askeri tehditlerine Hücum Ediyor” 

başlıklı makale ile Sovyet Rusya Hariciye Vekaletinin bir basın toplantısında Süveyş Kanalı 

meselesine temasla Kuzey Atlantik, Güney ve Doğu Asya ile Bağdat Paktlarını tecavüzkar 

topluluklar olarak tavsif ettiği ve Batıya hücum eylediği hakkındaki beyanatın dercedilmesi 

nedeniyle” yasaklanmıştır.(B.C.A,030.18.01 Ek: 52-43) Aslında Türkiye’nin içinde bulunduğu 

dış politik tavır eleştirildiği için yasaklama kararının alındığı anlaşılmaktadır. 

Bütün bunların dışında DP dönemi boyunca Bakanlar Kurulu kararları ile bilinmeyen 

nedenlerle bazı yayınların yasaklanması söz konusudur. Karar hakkında önceden yapılan 

yazışmalara ulaşılamadığı takdirde ve çoğunlukla kararda yasaklama gerekçesi 

belirtilmediğinden nedenleri tam olarak bilinmemekle birlikte 76 adet kararname ile büyük 

olasılıkla dönemin hassasiyetlerinin yoğunlaştığı konular nedeniyle bu yayınların 

yasaklanması söz konusu olmuştur. 

Her üç dönemde görülen yasaklamalar arasında ilk sırada komünist propaganda yer 

almaktadır. Bu konuda Atatürk döneminde 1926 öncesi 1923’te 2, 1927’de 2, 1925’te 5 

yasaklama varken, 1931 ve 1936’da ise birer yasaklama görülmektedir. İnönü döneminde ise 

1938’de 1, 1939’da 2, 1941’de 1 yasaklama kararı varken, 1945-1948 yılları arasında 8 adet 

1949  yılında ise 18 adet yasaklama görülmektedir. Konuya ilişkin Demokrat Parti 

dönemindeki yasaklama kararı ise 47’dir. Görüleceği üzere burada belirli yıllarda yasakların 

artması ülkenin içinde bulunduğu siyasi ortam kadar içinde yaşanılan dünyanın etkisi ile 

görülen hassasiyet artışı ile ilgilidir. İkinci Dünya Savaşı sonrası Türkiye’nin dahil olduğu 

                                                 
40 Kararın eki için bkz: Ek:21. 

 40



Batı ittifakı ve ABD’nin iç ve dış politikalarındaki tehdit algılamaları Türkiye’deki siyasal 

iktidarları etkilemiş ve bu etki kararlara yansımıştır.1960 sonrasında inceleyeceğimiz 

dönemde yine bu tehdit algılamasının sürdüğü görülmektedir. Sanırız bunun 1990’lı yıllara 

kadar sürdüğü ama günümüzde böyle bir tehdit algılamasının yaşanmadığını söylemek 

mümkündür. 

Türkiye’de incelediğimiz dönemde ve öncesinde hükümetlerin Bakanlar Kurulu 

Kararları ile yasakladığı konulardan bir diğeri ise Kürtçülük, Ermenilik ve Rumluk 

propagandası ile ilgili yayınlardır. Bu bağlamdaki kararlar Atatürk ve İnönü döneminde 

olduğu gibi Demokrat Parti döneminde de devam etmiştir. Türkiye’nin gündemini günümüzde 

de ciddi anlamda işgal eden Kürtçülük yanında Ermeni tehciri ile ilgili olarak Türkiye başka 

bir biçim ve formda Ermeni konusu ile ilgili problemler yaşamaktadır. 

İnkılaplara muhalefet de yine üç dönemde de yasaklama kararları arasında yer 

almaktadır. Ama takdir edileceği gibi inkılapların yapıldığı ve halk katında yer edinmesinin 

beklendiği Atatürk dönemi ile kıyaslanacak olursa (ki Atatürk döneminde bu bağlamda 

yasaklama 1930 tarihinden sonradır) İnönü ve Demokrat Parti döneminde bu konudaki karar 

sayısı daha azdır. 

Burada Atatürk’ün kurduğu Cumhuriyet’in temel değerlerine ilişkin Atatürk 

sonrasında aynı tonda olmasa da hassasiyetin gösterildiği anlaşılmaktadır. Günümüzde ise 

Türkiye’de ve yine içinde yaşanılan dünyadaki gelişmelere bağlı olarak Cumhuriyet’in temel 

değerlerine sahip çıkma gereği toplumun farklı kesimlerinde devam etmektedir. Yeni kurulan 

Cumhuriyet’in temel değerlerinden olan laiklik anlayışına karşı girişilen eskiye dönüşü 

amaçlayan oluşum ve bunları çağrıştıran irticai hareketlere yönelik olarak üç dönemde de 

devam eden bir hassasiyet söz konusudur. Günümüzde yaşananlara bağlı olarak bu duyarlılık 

halen sürdürülmektedir. Bir yandan irticaa karşı yasaklama devam ederken diğer yandan 

Hıristiyanlık propagandası ve misyonerlik faaliyetlerine karşı yasaklama yanında her üç 

dönemde de dini rencide edici veya İslamiyetin yanlış anlaşılmasına yol açabilecek yayınlara 

da izin verilmemiştir.  

Bunların dışında her üç dönemde de Türklüğe karşı, kamuoyunu ülke aleyhine bozucu, 

dış politika aleyhine yapılan yayınlar, Türkçülük ile ilgili yayınlar yer almaktadır. Müstehcen 

yayınlar, falcılık ve hurafeleri artırıcı yayınlar vb. bazı konular bazı dönemlerde yer 

almamıştır. Örneğin Türkçülük ile ilgili yasaklamalara Atatürk ve İnönü dönemlerinde 

rastlanırken, Demokrat Parti döneminde benzer bir yasaklama olmamıştır. Veya belirli 

konuda örneğin dini propaganda veya irticai yayınlar Atatürk döneminde fazla iken İnönü 

döneminde 1938-1944 arası 36, 1945-1949 arası 3 tanedir. Demokrat Parti döneminde ise bu 

 41



sayı 7’dir. Burada dönemler arası farklılıklar olabileceği gibi aynı dönemde farklı tarihlerde 

değişen sayıları görmek mümkündür. Ama birde farklı tonlarda da olsa her dönemde ve 

günümüzde devam eden hassasiyetler vardır. Örneğin irtica, inkılaplara karşı tavır, Kürtçülük, 

Ermeni sorunu, misyonerlik vb. 

Öte yandan özellikle İkinci Dünya Savaşı Türkiye’nin başarı ile yürüttüğü savaş 

dışında kalma politikası gereği dış politika ve komşu ülkelerle olan ilişkilerine gösterdiği 

hassasiyet buna bağlı yasaklamaları beraberinde getirmiştir. Yine aynı bağlamda İkinci Dünya 

Savaşı sonrası Batı ittifakı içerisinde yer alan Türkiye birçok konuda kendi özgür iradesi 

yerine bağlı bulunduğu ittifakın değerleri doğrultusunda duyarlılık ve tepkiler geliştirmiştir. 

 

KAYNAKLAR 

 

Balkanlı, Remzi, Kanunlarımız Bakımından Matbuat Hürriyeti, Ankara, Yeni Matb., 1951. 

Banoğlu, N. A.,  Basın Tarihimizin Kara ve Ak Günleri, İstanbul, 1960. 

Basın ve Yayınla İlgili Kanun, Kararname, Nizamname, Talimatname ve Tamimler, Ankara, 

Başvekalet Matb., 1944. 

Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi Bakanlar Kurulu Kararları Katalogu, 030.18.01.(1950-1960) 

Coşar, Ömer Sami, Milli Mücadele Basını, İstanbul, Gazeteciler Cemiyeti Yay., 1973. 

Ertuğ, Hasan Refik, “Türk Basını Nasıl Doğdu ve Gelişti”, Yeni Türkiye, t ve y yok. 

Ertuğ, Hasan Refik, “Türkiye’de Basın ve Yayın Mevzuatının Doğuşu ve Gelişimi”, Yüzüncü 

Yıl Armağanı, Ankara, Ajans Türk Matb., 1959. 

Ertuğ, Hasan Refik, Basın ve Yayın Hareketleri Tarihi, 1.c., İstanbul, Yenilik Bs, 1970. 

Gevgilili, Ali, “Türkiye Basını”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, c.1, İstanbul, 

İletişim Yay., 1983. 

İnuğur, M. Nuri, “Atatürk ve Basın”, Atatürk Haftası Armağanı 10 Kasım 1991, Ankara, 

Gen.Kur. ATASE Yay., 1991. 

İnuğur, Nuri, Basın ve Yayın Tarihi, İstanbul, Çağlayan Kitabevi, 1978. 

İskit, Server, Türkiye’de Matbuat İdareleri ve Politikaları, Ankara, Başvekalet Yay., 1943. 

Jeltyakov, A.D, Türkiye’nin Sosyo-Politik ve Kültürel Hayatında Basın(1729-1908 Yılları), 

Ankara, Hürriyet Matb., 1979. 

Kabacalı, Alpay, Başlangıçtan Günümüze Türkiye’de Basın Sansürü, İstanbul, Gazeteciler 

Cemiyeti Yay., 1990. 

Kabacalı, Alpay, Türk Basınında Demokrasi, Ankara, Kültür Bak.Yay., 1999. 

Karaca, Emin, Cumhuriyet Olayı, İstanbul, Altın Kitaplar Yay., 1994. 

 42



Kardeş, Fethi, Basın Yayın Genel Müdürlüğü 60 Yılın Hikayesi, Ankara, Başarı Matb.,  1980. 

Karpat, Kemal, “The Mass Media”, Political Modernizaton in Japan and Turkey, Edit. Robert 

E. Ward Dakwart A. Rustow, Princeton New Jersey, 1964. 

Koç, İ. Ceyhan, Tek Parti Döneminde Basın İktidar İlişkileri (1929-1938), Hacettepe 

Üniversitesi Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara, 1993. 

Koloğlu, Orhan, “Osmanlı Basını: İçeriği ve Rejimi”, Tanzimattan Cumhuriyete Türkiye 

Ansiklopedisi, c.1, İstanbul, İletişim yay., t.y. 

Koloğlu, Orhan, Takvim-i Vekayi Türk Basınında 150 Yıl (1831-1981), Ankara, Çağdaş 

Gazeteciler Der.Yay., 1981. 

Kudret, Cevdet, Abdülhamit Döneminde Sansür, İstanbul, 1977. 

Mazıcı, Nurşen, Belgelerle Atatürk Döneminde Muhalefet (1919-1926), İstanbul, Dilmen 

Yay., 1984. 

Oral, Fuat Süreyya, Türk Basın Tarihi, Birinci Kitap, Ankara, Yeni Adım Matb., 1967. 

Öztoprak, İzzet, Kurtuluş Savaşında Türk Basını, Ankara, 1981. 

Resmi Gazete, 24 Temmuz 1950, sayı:7564. 

Sansür Talimatnamesi, Matbaayı Askeriye, İstanbul, 1330. 

Selim Nüzhet, Türk Gazeteciliği (1831-1931), İstanbul, Devlet Matb., 1931. 

Tanilli, Server, Anayasalar ve Siyasal Belgeler, İstanbul, 1962. 

Tunçay, Mete, Türkiye Cumhuriyeti’nde Tek Parti Yönetiminin Kurulması 1923-1931, 

İstanbul, 1992. 

Yılmaz, Mustafa, “Atatürk Döneminde Bakanlar Kurulu Kararı İle Yasaklanan Yayınlar”, 

Prof.Dr. Abdulhaluk M. Çay Armağanı, c.2, Ankara, Işık Matb., 1998, s.1261-1296. 

Yılmaz, Mustafa, “Cumhuriyet Döneminde Bakanlar Kurulu Kararı İle Yasaklanan Yayınlar 

(1923-11945), Kebikeç, 1998, Yıl:3, sayı:6. 

Yılmaz, Mustafa, “İsmet İnönü Döneminde Bakanlar Kurulu Kararı İle Yasaklanan Yayınlar 

(1938-1945), Türk Kültürü Araştırmaları, Yıl: XXXIV/1-2, Ankara, 1998. 

Yılmaz, Mustafa, “İsmet İnönü Döneminde Bakanlar Kurulu Kararı İle Yasaklanan Yayınlar 

(1945-1949), Kök Araştırmalar, c.II, Sayı:2, Güz 2000. 

 43


