
1961-1973 YILLARI ARASINDA BAKANLAR KURULU KARARI İLE 

YASAKLANAN YAYINLAR 

 

Prof. Dr. Mustafa YILMAZ- Dr. Yasemin DOĞANER•

 

Bakanlar Kurulu kararı ile yasaklanan yayınlar hakkında daha önceki makalelerde kısa 

basın tarihçesi verildiği için1 burada basın tarihçesinin özetleyerek verilmesi düşünülmüştür. 

Türkiye’de ilk gazete Fransızca olarak İzmir’de yayınlanmış ve bunu aynı şehirde çıkan diğer 

Fransızca gazeteler takip etmiştir.2 İlk Türkçe-Arapça gazete 1828’de Mısır Valisi Mehmet 

Ali Paşa tarafından Vakay-i Mısriyye adıyla çıkarılmıştır.3 İlk Türkçe gazete olma özelliğine 

sahip olan Takvim-i Vekayi’nin resmi bir yayın organıdır.4

Takvim-i Vekayi 1840’a kadar basın hayatında yalnızlığını sürdürmüş, bu tarihte 

Ceride-i Havadis çıkmaya başlamıştır.5 Devletin kontrolü altında olan ve hükümeti 

eleştirmeleri dahi söz konusu olmayan bu gazetelerden sonra özel girişimle Şinasi ve Agah 

Efendi tarafından 1860 yılında Tercüman-ı Ahval çıkarılmıştır. Basında özgürlüklerin dile 

getirilmesi ve yönetime ilişki eleştiriler basına yönelik düzenlemeleri de beraberinde 

getirmiştir. 1864 yılında Fransız Basın Yasasından çevrilen Matbuat Nizamnamesi6,basın 

hayatında çeşitliliğin artması üzerine basının üzerindeki denetim de artmıştır. 27 Mart 1867 

tarihli Ali Kararnamesi ile İstanbul’da yayınlanan gazeteleri kontrol altına alan ve iktidara 

gazete kapatma yetkisi veren bir dönem başlamıştır. Yine 1876 Kanunu Esasi’sinin “Matbuat 

kanun dairesinde serbesttir” hükmüne rağmen kısa süren parlamentoya dayalı hayat sonrası II. 

Abdülhamit’in istibdat yönetimi ile basın üzerinde daha baskıcı bir dönem başlamıştır.7  

                                                 
• Hacettepe Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü 
1 Bu konuda geniş bilgi için bkz. Mustafa Yılmaz, “Cumhuriyet Döneminde Bakanlar Kurulu Kararı İle 
Yasaklanan Yayınlar (1923-11945), Kebikeç, 1998, Yıl:3, sayı:6; “İsmet İnönü Döneminde Bakanlar Kurulu 
Kararı İle Yasaklanan Yayınlar (1938-1945), Türk Kültürü Araştırmaları, Yıl: XXXIV/1-2, Ankara, 1998; 
“İsmet İnönü Döneminde Bakanlar Kurulu Kararı İle Yasaklanan Yayınlar (1945-1949), Kök Araştırmalar, c.II, 
Sayı:2, Güz 2000; Mustafa Yılmaz-Yasemin Doğaner ,“Demokrat Parti Döneminde Bakanlar Kurulu Kararı İle 
Yasaklanan Yayınlar”, Kebikeç, (Yayın Aşamasında) 
2 Hasan Refik Ertuğ, “Türk Basını Nasıl Doğdu ve Gelişti”, Yeni Türkiye, t ve y yok,s.174. 
3 Orhan Koloğlu, “Osmanlı Basını: İçeriği ve Rejimi”, Tanzimattan Cumhuriyete Türkiye Ansiklopedisi, c.1, 
İstanbul, İletişim yay., t.y., s.69. 
4 Hasan Refik Ertuğ, Basın ve Yayın Hareketleri Tarihi, 1.c., İstanbul, Yenilik Bs, 1970, s.153. 
5 Geniş bilgi için bkz: Fuat Süreyya Oral, Türk Basın Tarihi, Birinci Kitap, Ankara, Yeni Adım Matb., 1967, 
s.77-79. 
6 Remzi Balkanlı, Kanunlarımız Bakımından Matbuat Hürriyeti, Ankara, Yeni Matb., 1951, s.23. 
7 Server Tanilli, Anayasalar ve Siyasal Belgeler, İstanbul, 1962, s.15; Abdülhamit dönemi sansür ve basın hayatı 
için bkz. N. A. Banoğlu,  Basın Tarihimizin Kara ve Ak Günleri, İstanbul, 1960, s.5; Cevdet Kudret, Abdülhamit 
Döneminde Sansür, İstanbul, 1977. 

 1



İkinci Meşrutiyet’in ilanıyla doğan hürriyet atmosferi nedeniyle basında sansür 

kaldırılmış, dergi ve gazete sayısı ilk üç yılda 500’lere varmıştır.8 Bu özgür ortam 31 Mart 

ayaklanması sonrasında çıkarılan 1909 Matbuat Kanununa kadar devam etmiştir.9 Matbuat 

Kanununda yapılan değişikliklerle basın üzerinde geniş yetkilere sahip olan hükümet, savaş 

yıllarında basına sıkı denetim getirmiş, 1909 Matbuat Kanunu 1913 yılında ve 1914 yılında 

yapılan değişikliklerle devletin iç ve dış güvenliğini bozabilecek nitelikte yayın yapan 

gazetelerin kapatılması yanında, ülkenin birinci dünya savaşına girmesiyle Sansür 

Talimatnamesi10 yürürlüğe konulmuş ve basın tamamen hükümet tarafından kontrol altına 

alınmıştır.11

Milli mücadele döneminden başlayarak basının işlevinde önemli ölçüde değişiklikler 

yaşanmıştır. Milli mücadeleyi başlatan Mustafa Kemal Paşa basının kamuoyu üzerindeki 

etkisini çok iyi bilen bir lider olarak,12 kendi fikirlerini hem iç hem de dış kamuoyuna 

anlatmada bir kanal olarak görmüş ve bu anlamda basından yararlanmıştır.13 Anadolu’daki 

örgütlenme faaliyetleri sırasında Sivas’ta İrade-i Milliye adıyla bir gazete çıkarılmış ve 

başlattığı mücadelenin haklılığı Anadolu halkına anlatılmaya çalışılmıştır. Hareketin 

merkezini Ankara’ya taşıdıktan sonra da bu kez Hakimiyet-i Milliye adıyla yeni bir gazete 

çıkarılması konusunda güvendiği kimselere talimat vermiş ve o günkü zor koşullarda 

gazetenin çıkarılması sağlanmıştır.14 Yine aynı günlerde Ankara’da Matbuat ve İstihbarat 

Genel Müdürlüğü ve Anadolu Ajansı kurularak iç ve dış haberlerin kamuoyuna sağlıklı bir 

biçimde duyurulması temin edilmiştir.15

Cumhuriyet’in ilanından sonra yönetimin basın üzerindeki etkisi ciddi bir biçimde 

hissettirilerek, 3 Kasım 1923’de Matbuat Kanununa muadil bir madde ile, Cumhurbaşkanı 

hakkında basında çıkacak olumsuz görüşlerin üç aydan üç yıla kadar cezalandırılacağı 

bildirilmiştir.16

                                                 
8 Kemal Karpat, “The Mass Media”, Political Modernizaton in Japan and Turkey, Edit. Robert E. Ward Dakwart 
A. Rustow, Princeton New Jersey, 1964. 
9 Hasan Refik Ertuğ, “Türkiye’de Basın ve Yayın Mevzuatının Doğuşu ve Gelişimi”, Yüzüncü Yıl Armağanı, 
Ankara, Ajans Türk Matb., 1959, s.45-46. 
10 16 sayfalık Sansür Talimatnamesi için bkz. Sansür Talimatnamesi, Matbaayı Askeriye, İstanbul, 1330. 
11 Server İskit, Türkiye’de Matbuat İdareleri ve Politikaları, Ankara, Başvekalet Yay., 1943, s.200. 
12 M.Nuri İnuğur, “Atatürk ve Basın”, Atatürk Haftası Armağanı 10 Kasım 1991, Ankara, Gen.Kur. ATASE 
Yay., 1991, s.146-147. 
13 İzzet Öztoprak, Kurtuluş Savaşında Türk Basını, Ankara, 1981. 
14 Emin Karaca, Cumhuriyet Olayı, İstanbul, Altın Kitaplar Yay., 1994; Ömer Sami Coşar, Milli Mücadele 
Basını, İstanbul, Gazeteciler Cemiyeti Yay., 1973, s.122-134. 
15 Fethi Kardeş, Basın Yayın Genel Müdürlüğü 60 Yılın Hikayesi, Ankara, Başarı Matb.,  1980, s.7; Öztoprak, 
a.g.e, s.41. 
16 11 Recep 327 tarihli Matbuat Kanununun 26. maddesini muaddil layiha-i kanuniye için bkz: B.C.A. Bakanlar 
Kurulu Kararları Fonu, 030.18.01.08.39.4 

 2



Şeyh Sait isyanının çıkışında muhalefet basınının rolü olduğu gerekçesiyle 4 Mart 

1925’de çıkarılan Takrir-i Sükun Yasası ile pek çok gazete ve dergi kapatılmıştır.17 Ayrıca 3 

Mayıs 1925 tarihli kararname ile “Havale-i Şarkiyede İdare-i Örfiye Mıntıkasında Tatbik 

Edilecek Sansür Talimatnamesi” kabul edilmiştir.18  

1930 yılında yaşanan Serbest Fırka deneyimi sonrasında, 1931 yılında Matbuat 

Kanunu çıkarılmıştır.19 1934 yılında Matbuat ve Umum Müdürlüğü yapılan bir düzenlemeyle 

daha geniş bir örgütlenmeye gitmiştir. Yine bu bağlamda basının kurumsallaşmasına yönelik 

faaliyetlerden bir diğeri ise 1935’te toplanan Birinci Basın Kongresidir. Bu kongrede 

gündeme gelen Türk Basın Birliği Kanununun çıkarılması ise 1938 yılında gerçekleşmiştir.20  

İnönü döneminde ise, dönemin hassasiyetleri ve İkinci Dünya Savaşı bağlamında 

basın ile ilgili yapılan düzenlemeler Matbuat Umum Müdürlüğü aracılığıyla sıkı bir biçimde 

kontrol edilmeye devam etmiştir. 1940 tarihinden itibaren uygulamaya konulan ve 1947 yılına 

kadar sürmüş olan sıkıyönetim tüm basılı yayın ve matbuaları engelleme ve basına sansür 

koyma yetkisini sıkıyönetim komutanlıklarına vermiştir. İnönü döneminde 1946 yılında Basın 

Kanununda bir değişiklik yapılmış ve yapılan bir düzenleme ile gazete kapatma yetkisi 

hükümetten alınmıştır. İnönü’nün 1947 tarihli tarihi beyannamesiyle ülkede demokrasiye 

geçiş yolunda önemli adımlar atılırken basın da bundan nasibini almıştır. Bilindiği gibi 1950 

yılında yapılan seçimlerle iktidar el değiştirecek ve yeni düzenlemeler yapılacaktır. 

Demokrat Parti iktidarı ise 5680 sayılı Basın Kanununu 15 Temmuz 1950’de kabul 

etmiş ve bu kanunun ilgili maddeleriyle Bakanlar Kurulu kararlarıyla yasaklamalar 

yapılmıştır.21 İncelenen dönemde ise aynı Basın Kanunu geçerli olup, 1961 Anayasası ile 

gelen özgürlük ortamından basın kanunun etkilenmediği anlaşılmaktadır. 

 

 

 

 

 

                                                 
17 Nurşen Mazıcı, Belgelerle Atatürk Döneminde Muhalefet (1919-1926), İstanbul, Dilmen Yay., 1984, s.153-
154. 
18 Mete Tunçay, Türkiye Cumhuriyeti’nde Tek Parti Yönetiminin Kurulması 1923-1931, İstanbul, 1992, s.141; 
Alpay Kabacalı, Başlangıçtan Günümüze Türkiye’de Basın Sansürü, İstanbul, Gazeteciler Cemiyeti Yay., 1990, 
s.115. 
19 1931 yılı Matbuat Kanunu hakkında geniş bilgi için bkz: Basın ve Yayınla İlgili Kanun, Kararname, 
Nizamname, Talimatname ve Tamimler, Ankara, Başvekalet Matb., 1944, s.8-25. 
20 Yeni düzenlemeler ve Matbuat Umum Müdürlüğünün faaliyetleri olan Basın Kongresinin toplaması ile ilgili 
olarak bkz.. Koç, a.g.e, s. 75-85. 
21 5680 sayılı Basın Kanunun için bkz. Resmi Gazete, 24 Temmuz 1950, sayı:7564. 

 3



27 Mayıs İhtilalinin ardından Milli Birlik Komitesinin yönetime gelmesi ile başlayan 

süreçten 1973 yılına kadar olan dönemde Bakanlar Kurulu kararları ile yasaklanan yayınlar bu 

çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. 1923’ten 1960 yılına kadar olan dönem daha önce 

yayınlanan dört makalede ele alınmış olup, Cumhuriyet Arşivi belgelerinin 1973 yılına kadar 

olan kısmı okuyucuya açık olduğu için bu çalışma bu yılla sınırlandırılmıştır. Kendisinden 

önceki dönemlerde olduğu gibi bu dönemin de önceki hassasiyetleri takip eden ve zaman 

zaman belli konularda artan bir hassasiyetin gözlendiği durumlarla karşılaşılmaktadır. Bu 

çalışmanın yapılması ile bir ölçüde bu hassasiyetler ortaya koymaya çalışırken, diğer yandan 

iç ve dış politika konularının kamuoyunu ne kadar etkilediği gözlenmeye çalışılacaktır. 

Cumhuriyetin ilan edilişinden itibaren Türkiye’nin dış politika konularında gösterdiği 

yaklaşım tarzı tutarlı bir seyir takip etmektedir. Bu istikrarlı tavır, yayınlar konusunda da 

kendisini göstermiş ve yasaklamaya neden olan konular belli başlıklar altında toplanmıştır. 

Dönemin en sık rastlanan yayın yasaklama nedeni Komünizm propagandasıdır. İkinci Dünya 

Savaşı sonrası Türkiye’nin uluslar arası konjonktürde aldığı vaziyet komünizmi kendi bekası 

için birincil bir tehdit olarak görmesiyle sonuçlanmış ve sırasıyla Yunan Propagandası, 

Ermeni Propagandası, Kürtçülük ve Türklüğe hakaret gibi konular yasaklama nedenlerini 

oluşturmuştur. Bunların dışında dönemin yoğun hassasiyet gösterdiği konulardan biri de 

müstehcen yayınlardır. Sanırız dünyada bu konuda artan eğilim, Türkiye’de  hükümet 

tarafından dikkatle ele alınmış ve tespit edilen bu tarz yayınların yurda girişi ve dağıtılması 

yasaklanmıştır. Şimdi sırasıyla konularına göre yasaklanan yayınlardan bahsetmeye çalışalım. 

 

1. Komünizm Propagandası Nedeniyle Yasaklanan Yayınlar 

Dönemin yayınlarının en çok yasaklanma nedenleri arasında komünizm propagandası 

gelmektedir. Bu dönemde komünizm propagandası nedeniyle 39 yasaklama kararının alındığı 

görülmektedir. Bu durumun bir önceki dönemde 47 yasaklama kararının alındığı göz önüne 

alındığında paralellik gösterdiği söylenebilir. Bu konuda ilk yasaklama kararı 10 Mayıs 1961 

tarihinde Histoire Illustree de la Russie (Rusya’nın Resimli Tarihi)∗ adlı kitaba ilişkindir.22 21 

Ağustos 1961’de Paris’te Fransızca olarak basılan L’U.R.S.S. adlı kitap23, daha sonra sırasıyla 

Memoires de Jacques Casanova de Seingalt, Les Socialistes et L’exercicedu Pouvoır ve Du 

                                                 
∗ Bakanlar Kurulu Kararı ile yasaklanan yayınların adları kararda geçtiği şekilde aynen aktarılmıştır. Y.N. 
22 Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi, Bakanlar Kurulu Kararları Katalogu 030.18.01. 160.25.7, 1961. 
23 B.C.A 030.18.01 161.44.19, 1961. 

 4



Kolkhoze Au Kıbboutz adlı kitapların yurda girişi yasaklanmıştır.24 Aynı yılın sonlarında bu 

konuda 4 kararname ile 11 kitabın yasaklandığı anlaşılmaktadır.25

1962 yılında Avrahm Yarmolinsky tarafından yazılıp Newyork’ta basılan Road to 

Revolution (İhtilale Giden Yol) ve yine aynı yerde basılan Management in Russian İndustry 

and Agriculture (Rusya’da Ziraat ve Endüstri Alanında Sevki İdare) adlı kitapların26, yine 

Leksikografi Enstitüsünün Ansiklopedisi adlı kitabın 3 ve 4. ciltlerini oluşturan Hırvatça iki 

yayının hukuki, iktisadi, siyasi ve sosyal problemleri ele  alarak komünizm rejiminin başka 

rejimlere karşı üstünlüğünü ileri sürerek menfi propaganda yaptığı için yasaklanması söz 

konusudur.27 Almanya’dan gönderilen Le Ronde ve Zauberreigen adlı iki dergi ile Paris’te 

basılan A Quoı Revent Les Savants Sovietiques adlı kitap komünizm propagandası nedeniyle 

yasaklanmıştır. Kitap içerik olarak başından sonuna kadar Rusları methederek, Sovyetler 

Birliği’ndeki ilmi çalışmalar sonucunda elde edilen başarıları ve bunların komünist idare 

sayesinde meydana geldiğini söylediği için zararlı görüldüğü ifade edilmektedir.28

Aynı yılın sonunda daha köklü bir tedbirin alındığı görülmektedir. Sovyet Rusya ile 

peyk memleketlerde hazırlanan ve memleket için zararlı görülen plak, ses bantları vb. 

malzemelerin Türkiye’ye sokulması ve dağıtılması 10 Ekim 1962 tarihinde yasaklanmıştır.29 

1963 yılında bu konuda yalnız bir karar alınmış, bu da Küba’ya ilişkin 5 yayın ve 38 resmin 

yasaklanması şeklinde olmuştur.30 1964 yılında Federal Almanya’da basılan ve burada 

yaşayan Türk işçilerine dağıtılan Yurdun Sesi adlı dergide, “özel ve yabancı sermaye toprak 

ağaları, servet sahipleri kötülenerek, memlekette gericilerin faaliyette bulunduğu, ırkçılar, 

Turancılar, halifeciler, padişahçılar gibi her soydan faşistlerin gericilerin cephesinde yer 

alarak, bağımsızlık, demokrasi ve barış için savaşanların karşılarına dikildikleri, faşizmin 

büyük bir tehlike olduğu, pahalılığın nedenleri olarak milli gelirin dağıtılışındaki ve 

vergilerdeki adaletsizliğin belirtildiği, askeri masraflar, hükümetin ve işverenlerin tutumu vb. 

konularda yazılan makalelerle komünizm propagandası yapıldığı için” yasaklanması 

kararlaştırılmıştır.31

                                                 
24 B.C.A, 030.18.01. 161.44.18,1961. 
25 Bu kitaplardan bazıları Paris’te basılan La Jeunesse et Le Comunisme, Le Bolchevisme (B.C.A, 030.18.01. 
162.46.14), Le Pouvoir Sovietique, Le Development du Capitalisme En Russie (B.C.A, 030.18.01. 162.46.12), 
Bildiri başlıklı Türkçe broşür(B.C.A, 030.18.01. 162.48.7), Les Mysteres du Kremlin (B.C.A, 030.18.01. 
162.49.16), L’U.R.S.S. en 250 Questions, Les Vingt Meilleures (B.C.A, 030.18.01. 161.39.8)’dir. 
26 B.C.A, 030.18.01. 164.11.13, 1962. 
27 B.C.A, 030.18.01. 164.14.13, 1962. 
28 B.C.A, 030.18.01. 165.36.3, 1962. 
29 B.C.A, 030.18.01. 166.46.20, 1962. 
30 B.C.A, 030.18.01. 169.17.5, 1963. 
31 B.C.A, 030.18.01. 176.18.8, 1964. 

 5



 Suriye’de komünist Kürtler tarafından yayınlanan Perçeyen Bijarte adlı Kürtçe broşür 

ile Federal Almanya’da teksir edilerek dağıtılan Türk Sesi adlı haftalık bülten 24 Ağustos 

1964 tarihinde32, Paris’te hazırlanan Nazım Hikmet’e ait 13 şiirden oluşan Plak 29 Kasım 

1965’te33, çeşitli plak ve kataloglardan oluşan bazı yayınların da 23 Ocak 1967’de alınan 

kararla34 yasaklandığı görülmektedir. 22 Mart 1967’de Amerika’da yayınlanan Quotations 

Form Chairman Mao Tse Tung adlı kitabın İhtilalin Özü adlı tercümesi “Komünist Çin 

Başkanı Mao Tse Tung’un ihtilalin özü hakkındaki düşünce ve fikirlerinden bahsedilerek 

komünizm propagandası yapıldığı, kitabın İngilizce aslının da yurda sokulması sakıncalı 

olduğu  için”35 ve 30 Mart 1968 tarihinde de Biz İranı Hür ve Bağımsız Yapacağız Hür İran 

Milli Kurtuluş Cephesi Avrupa Teşkilatı adlı broşür yasaklanmıştır.36

 Almanya Köln’de faaliyette bulunan Türk Gençliği Kültür Kulübü adlı teşekkülün 

yayınladığı İşçi Postası-Emekçilerin Aylık Gazetesi adlı Türkçe gazete 12 Temmuz 1968’de 

yasaklanmıştır. Yayıncı Fazıl Sağlam tarafından Başbakanlık aleyhine bu nedenle dava 

açıldığı görülmektedir.37 İsveç’te ikamet eden Güneş Karabuda tarafından hazırlanıp 

yayınlanan Turkiet En Resehandbook adlı kitap ise yazarının memleketi tanıtırken Nazım, 

Yaşar Kemal gibi solcu yazarlardan sitayişle söz ettiği için yasaklanmıştır.38 14 Ağustos 1968 

tarihinde alınan kararla Dialectical Materialism, Democracy and Class Struggle, The Casefor 

Socialism in the Sixties, Suva Lenin, Mavtsi Tung, Hoşimine, Gifara adlı kitaplar komünizm 

propagandası nedeniyle yasaklanmıştır.39 28 Eylül 1968’de ise The Continental adlı dergi 

Vietnam meselesini eleştirerek üç kıtada Amerikan emperyalizminden kurtulmak için halkın 

çalışmalarının övüldüğü ve bu vesile ile de komünizm propagandası yapıldığı için 

yasaklanmıştır.40

 2 Nisan 1969 tarihinde Almanya’da Türkiye aleyhine faaliyet gösteren Almanya Türk 

Öğrenci Federasyonu tarafından yayınlanan Birlik adlı derginin içeriğinde “Türk 

emekçilerinin mevcut bilgilerini artırarak politik hayata atılmalarıyla mevcut komprador 

faşizmi önleyecekleri, Vietnam savaşında ABD’nin haksızlığı, az gelişmiş ülkelerin 

durumlarını eleştiren solcu kimselerin yazılarına, Nazım Hikmet’in şiirlerine yer verdikleri 

                                                 
32 B.C.A, 030.18.01. 179.50.6, 1964. 
33 B.C.A, 030.18.01. 190.69.6, 1965. 
34 B.C.A, 030.18.01. 202.5.11, 1967. 
35 B.C.A, 030.18.01, 1967 Ek: 52-31. 
36 B.C.A, 030.18.01. 217.23.17, 1968. 
37 Bu konuda İçişleri ve Dışişleri Bakanlığı ile Danıştay Başkanlığı arasında yazışma yapıldığı ve mahkemeye 
gazete nüshalarının gönderildiği anlaşılmaktadır. B.C.A, 030.18.01. 222.55.2, 1968 Ek: 52-36. 
38 B.C.A, 030.18.01. 222.55.3, 1968 Ek: 52-37. 
39 B.C.A, 030.18.01. 223.61.10, 1968. 
40 B.C.A, 030.18.01. 225.72.10,1968 Ek: 52-40. 

 6



için ve bazı makalelerin ileride çıkacak nüshalarda devam edeceği anlaşıldığı için” çıkan ve 

çıkacak bütün nüshalarının yurda sokulması yasaklanmıştır.41  

 Jan Mydal tarafından yazılıp 1966 yılında Amerika’da basılan Report From a Chinese 

Village adlı kitap, “Çin köylerinde karısı ile birlikte kalıp edindiği izlenimleri eski rejimle 

yeni rejimi kıyasla anlatarak sonunda komünist rejimi övdüğü için”, Lenin tarafından yazılıp 

Paris’te basılan La Maladie Infantile Du Communisme adlı kitap ise 1920 yılında Lenin’in 

İkinci Uluslar arası Komünizm Kongresi arifesinde Avrupa Komünist partilerindeki solcu 

ilerlemeler ve bu husustaki düşüncelerin sınıf mücadelesini teşvik edici nitelikte olduğu için 

yasaklanmıştır.42

6 Ağustos 1969 tarihinde alınan bir kararla da İngiltere’de ikamet etmekte olup bir 

İngilizle evli olan Hatice Selma Asworth’un Kardaş adıyla kurduğu ve ‘30 milyon kardeşim 

adına mücadeleye başlıyoruz’ diyerek faaliyete geçirdiği dernek adına çıkardığı Kardaş adlı 

dergide hükümeti ve rejimi kötüleyici ifadeler kullandığı, halkı aç, sefil ve cahil gösterip 

“Türkiye’nin tek kurtuluş yolu sosyalizmdir” başlıklı bir makale ile komünizm propagandası 

yaptığı için derginin yurda sokulması yasaklanmıştır.43

Bir diğer karar ise 31 Ekim 1969 tarihinde Batı Berlin’de kurulan Türk Toplumcular 

Ocağı tarafından yayınlanan Kurtuluş adlı dergi ile ilgilidir. “Mevcut düzeni kötüleyici ve 

yıkıcı bir ifadeyle Türk milletinin itibarını küçük düşürücü ve zedeleyici nitelikte haber 

yayınlayan, tamamen komünist propagandasını yapan” bu derginin yasaklanması 

kararlaştırılmıştır.44 Derginin kapağında “Zonguldak Şahitlerini Anıyoruz 10 Mart 1965” 

başlıklı bir ibare ile dergide çoğunlukla Zonguldak’ta bulunan maden işçilerinin ve tarım 

kesiminde çalışan köylülerin haklarının savunulması ile ilgili yazılar bulunmaktadır. 

Yasaklanan nüshanın üzerinde “Karadenizli tütüncüler sömürüye karşı birleşiyorlar” başlıklı 

yazının içeriğinde bulunan “Ömrünü tütün tarlalarında tüketmiş ihtiyar ninelerimiz, 

dedelerimiz de bekliyor hala. Bakımsızlıktan ayakları eğrilmiş, ezik bakışlı, boynu bükük, 

yalın ayak çocuklarımız bekliyorlar. Çıplak çocuklarımız, ezilmiş kadeşlerimiz için, kendi 

kurtuluşumuz için birleşelim. Bu düzen soygun düzeni, bizi bizden başka düşünen olmaz. Bu 

düzende tütünü bizden on Liraya alıyorlar. Bizim yılın on iki ayı didinerek yetiştirdiğimiz 

tütünü kağıda sararak cigara diye 150 Liradan satıyorlar bize. Fakirin dostu olmaz. Fakirler, 

köylüler, birbirleriyle dost olur ancak. Haksızlığa karşı Tütün Ekicileri Cemiyetinde 

hakkımızı birlikte alalım.” Sözlerinin altının çizilmiş olması dikkat çekicidir. Yine komünizm 
                                                 
41 B.C.A, 030.18.01. 232.22.2, 1969 Ek: 52-44. Bkz: Ek:1. 
42 B.C.A, 030.18.01.234.36.13, 1969 Ek: 52-46. 
43 B.C.A, 030.18.01. 238.56.18, 1969 Ek: 52-47. Bkz: Ek 2. 
44 B.C.A, 030.18.01. 241.74.17, 1969 Ek: 52-49. Bkz: Ek:3. 

 7



propagandası nedeniyle 30 Nisan 1970 tarihinde İngiliz Komünist Partisi’nin yayın organı 

olan Comment adlı dergi “komünizmi övmekle beraber hür devletlerde meydana gelen 

hadiseleri kendi açılarından değerlendirerek bu rejimin iyi olduğunu kabul ettirmeye çalıştığı 

için ve de yurdumuzda bulunan solcu yayınlar da sözü geçen dergilerden aldıkları makaleleri 

yayınladıkları için” yasaklanmıştır.45

11 Ağustos 1971 tarihinde alınan kararla da Batı Almanya’da Türk Kültür Ocağı 

tarafından yayınlanan Nasırlı Eller adlı aylık işçi gazetesinde “işçi, köylü ve gençlik 

hareketlerinin yer aldığı, devrimci eylemler adı altında yapılan ve yapılacak olan her türlü 

hareketin desteklendiği ve bu tür eylemlere işçileri örgütleme çabası gösterildiği, faşizme, 

emperyalizme şiddetle çatılarak işçi, köylü ve gençliğin Amerika’ya ve onun işbirlikçilerine 

karşı birleşmeye çağırıldığı, bu arada Kızıl Çin’in sağlık politikasının övüldüğü, köylüleri ve 

işçiyi orak çekiçli resimlerle gösteren resimlerle, polis ve jandarma aleyhine yazı ve 

resimlerin yer aldığı, komünizm lehinde ordu aleyhinde yayın yapan bu gazetenin çıkmış ve 

çıkacak bütün nüshalarının yasaklanması gerektiği” belirtilmektedir.46

29 Şubat 1972 tarihinde alınan bir kararla da Stokholm, Newyork ve Londra’da 

basılan 5 yayın47, 14 Ağustos 1972’de Tilemann Grimm tarafından yazılıp 1968, 1969 ve 

1970 yıllarında Hamburg’ta Almanca olarak basılan Mao Tse Tung adlı kitabın bütün 

baskıları48, 6 Şubat 1973’te Catherina Gavin tarafından yazılarak 1971’de İngiltere’de basılan 

The House of War adlı kitap49, 27 Mart 1973 tarihinde Robert C. Tucker tarafından yazılıp 

1970 yılında Amerika’da basılan The Marxian Revolutionary Idea adlı kitap50, 26 Ocak 

1973’te Mao Tse Tung (Antology of His Writings), Dialectical Materialism, A Handbook of 

Marxism adlı kitaplar51, 22 Şubat 1973’te İngilizce ve Fransızca 15 adet yayın52,  28 Şubat 

1973’te Batı Berlin’de yayınlanan Halkın Sesi adlı gazete,53 12 Haziran 1973’te İsviçre’de 

basılan Sürekli İhtilal adlı kitap54, 1972 yılında Amerika’da basılan China İnside The People’s 

Republic adlı kitap 21 Haziran 1973 tarihinde55 ve 1970 yılında Paris’te basılan Guerre De 

                                                 
45 B.C.A, 030.18.01. 249.29.1, 1970 Ek: 52-51. 
46 B.C.A, 030.18.01, 1971 Ek: 52-69. 
47Bunlar  Se, Class Struggle in Africa, Neo-Colonialism, Amilcar Cabral, Fidel Castro Speaks, The Great Rebel 
Che Guevera in Bolivia  adlı yayınlardır. B.C.A, 030.18.01. 279.21.9, 1972. 
48 B.C.A, 030.18.01. 286.63.10, 1972. 
49 B.C.A, 030.18.01. 299.45.10, 1973. 
50 B.C.A, 030.18.01. 297.27.17, 1973. 
51 B.C.A, 030.18.01. 293.4.17, 1973. 
52 B.C.A, 030.18.01. 295.18.11, 1973. 
53 B.C.A, 030.18.01. 295.19.3, 1973. 
54 B.C.A, 030.18.01. 301.51.1, 1973. 
55 B.C.A, 030.18.01. 301.51.6, 1973. 

 8



Liberation adlı kitap 23 Temmuz 1973’te56 komünizm propagandası nedeniyle 

yasaklanmıştır. 

2. Kürtçülük Propagandası Nedeniyle Yasaklanan Yayınlar 

 

Daha önce de değinildiği gibi Atatürk, İnönü ve Menderes döneminin değişmeyen 

hassasiyetlerinden olan Kürtçülük konusunda anılan dönemde de aynı oranda hassasiyetin 

sürdüğü görülmektedir. Bu dönemde bu konuda 14 yasaklama kararı alınmıştır. Bir önceki 

dönem olarak anılan Menderes döneminde ise bu sayının ilginç bir  biçimde aynı olduğu 

görülmektedir. Ancak şu belirtilmelidir ki, karar sayılarının aynı oluşu aynı miktarda yayına 

yasaklama getirildiği anlamına gelmemektedir. Bazen bir kararda çok sayıda eserin aynı 

gerekçe ile yasaklandığı görülmektedir.  

23 Mayıs 1961’de Milletlerarası Kürdistan Cemiyeti tarafından Amsterdam’da 

Almanca olarak basılan Betrifft: Kurden adlı broşür hakkında dönemin ilk yasaklama kararı 

alınmıştır.57 Irak’ta yayınlanan Irakıyün Neva-Bir Iraklının Niyeti adlı kısmen Arapça, kısmen 

Kürtçe yazılmış olan derginin Ocak ve Mart 1961 sayılarının Türkiye’ye sokulması Kürtçülük 

propagandası nedeniyle yasaklanmıştır.58 Halep’te basılan El’Şark adlı Kürtçe kitap ile 

İran’dan gönderilen Firdevs adlı gazetenin bazı nüshaları 10 Temmuz 1962 tarihinde59, 

Paris’te yayınlanan Etudes Anticolonialistes Fiches D’information  adlı bülten “Orta şarkta 

Kürtçülük meselelerini ele alarak Kürtlerin 5 milyon kilometre karelik bir araziye yerleşmiş 

olduğu, Ağrı’dan Sivas’a, Sivas’tan İskenderun’a kadar bir nüfusa malik oldukları ve 

nüfusumuzun önemli bir kısmını teşkil ettiklerinden milli bir devlet kurma hakkına sahip 

oldukları, Birinci Dünya Savaşından sonra önemli miktarda Kürt nüfusun yer değiştirdiği, 

Şeyh Sait İsyanının ‘milli bir Kürt isyanı’ olduğu şeyhin bir din adamı olmasının 

ayaklanmanın mahiyetini değiştirmediği, 1925-1928 yıllarında Doğu Anadolu’da siyasi 

otoritenin baskı yaptığı, çok sayıda kişinin öldürüldüğü ve bir kısmının batıya sürüldüğü, 27 

Mayıs inkılabından sonra Kürtlere karşı durumun sertleştirildiği, Diyarbakır, Bitlis, Van, 

Mardin vilayetlerinde milliyetçi Kürtçü hareketlerin vuku bulduğu, bu hadiselerde yüzlerce 

kişinin öldüğü, Kürt demokrat partisinin Türkiye’de kuvvetli bulunduğu, solcu ve 

komünistlerle sıkı işbirliği yaptıkları ileri sürülerek memleketimizin birlik ve bütünlüğünü 

zedeleyici mahiyette olmasından dolayı” yurda sokulması mahzurlu görülmüştür.60

                                                 
56 B.C.A, 030.18.01. 303.65.6, 1973. 
57 B.C.A 030.18.01. 160.27.2, 1961. 
58 B.C.A 030.18.01. 161.41.19, 1961. 
59 B.C.A 030.18.01. 165.31.5, 1962. 
60 B.C.A 030.18.01. 172.43.1, 1963.  

 9



28 Şubat 1964 tarihinde Joyce Blau tarafından yazılıp Brüksel’de yayınlanan Le 

Probleme Kurde-Essai Sociologique et Historique adlı Fransızca kitabın yasaklanma 

gerekçesinde “amacının Kürt meselesini aydınlatmak olduğunu belirterek eklediği bir haritada 

yurdumuzun doğu bölgesini Kürdistan olarak gösterdiği, doğu illerimizde vuku bulan 

olayların birçok aleyhte isnatlarla süslendiği, Türk makamlarının değişmez eritme siyasetine 

rağmen Kürtçe alfabe, gazete, plak ve dergilerin gizlice dağıtıldıkları ve bazı aydınlar 

tarafından desteklenmekte olduğu ileri sürülerek yurdumuzun bütünlüğünü zedeleyici ırk 

ayrımını hedef tutan bu kitabın mahzurlu olduğu” belirtilmektedir.61

12 Haziran 1965 tarihinde Derk Kinane tarafından yazılıp 1964 yılında Londra’da 

basılan The Kurds And Kurdistan adlı kitap62, 25 Ocak 1967 tarihinde Kürtçe olarak 

yayınlanan bilumum matbua, plak, ses bandı ve benzerlerinin yurda sokulması 

yasaklanmıştır.63 7 Şubat 1967 tarihinde General Hasan Arfa tarafından yazılıp Londra’da 

Oxford University matbaasında basılan The Kurds adlı kitap “içeriğinde Cumhuriyet 

rejiminin, Türk halkının büyük bir kısmının arzusu hilafına uygulandığı, Şeyh Sait isyanının 

Allahı tanımayan Türk idaresine karşı yapıldığı ve bu hareketin asıl gayesinin yeni kurulmuş 

olan Cumhuriyeti yıkıp yerine isyan sırasında Beyrut’ta bulunan Sultan Hamit’in büyük oğlu 

Mehmet Selim’i getirip hilafeti ve padişahlığı kurmak olduğu, Ağrı isyanının ise milli bir 

harekete bürünmüş olduğu, Dersim isyanının da hükümetin okul ve yollarla birlikte bölgedeki 

jandarma karakollarını dağıtmasından ve Kürtlere yapılan tahrik neticesi meydana geldiği, 

Atatürk’ün ölümünden önce ve sonra alınmış olan tedbirlerin Kürtlerin isyanını zorlaştırdığı 

belirtildikten sonra hududu geçen aşiret mensuplarının ifadelerinden hürriyet ve bağımsızlık 

emellerini hiçbir zaman terk etmedikleri, Irak olaylarına yakın ilgi gösterdiklerinin ifade 

edildiği, ayrıca kitap içerisinde bulunan haritada da Karadeniz bölgesinde Lazlar, Kars ve 

civarında Azeriler ve Doğu bölgesinde ise Kürtlerin bulunduğu belirtildiği için” kitabın yurda 

sokulmasının yasaklanması kararlaştırılmıştır.64

17 Şubat 1968 tarihinde Memo ve Zeyn adlı Beyrut’ta basılan Arapça kitap65, 14 

Ağustos 1968 tarihinde merkezi Amsterdam’da bulunan International Society Kurdistan adlı 

cemiyet tarafından kimliği açıklanmayan ve kuzeyli bir Kürt diye adlandırılan Hemreş 

Reşo’nun kaleme aldığı Nordwind-Kuzey Rüzgarları adlı Kürtçe-Almanca bir şiir kitabı 

“mevcut şiirlerde Türkiye’de halen çok sayıda Kürt yaşadığı, bunlara yayın hürriyetinin 

                                                 
61 B.C.A 030.18.01. 176.11.15, 1964. 
62 B.C.A 030.18.01. 186.33.18, 1965. 
63 B.C.A 030.18.01 202.7.18, 1967. 
64 B.C.A 030.18.01 203.9.13, 1967. Ek: 52-25. 
65 B.C.A 030.18.01.02 216.15.10, 1968. 

 10



tanınmadığı, fakir bir hayat geçirdikleri, kötü muameleye maruz kaldıklarının ileri sürüldüğü” 

gerekçesiyle, yine Rene Mauries tarafından yazılıp 1967 yılında Paris’te Fransızca olarak 

yayınlanan Le Kurdistan Ou La Mort-Kürdistan Veya Ölüm adlı kitap ise “içeriğinde 

Türklerin Kürt azınlığa daimi baskı yaptığı, ayrıca ön kapak arkasındaki haritada Güneydoğu 

Anadolu illerimizin Kürdistan toprağı olarak gösterildiği, Türkiye ve komşu ülkelerde 

yaşayan Kürt azınlıklarının bulundukları devlete karşı bağımsızlık mücadelesi yapmaya davet 

olunduğu görüldüğü için” söz konusu kitabın yasaklanmasına karar verilmiştir.66

23 Mayıs 1969 tarihinde alınan bir kararla da Kürtçülük propagandası nedeniyle 2 adet 

yayının yasaklandığı görülmektedir. Bunlardan ilki Erbendur Haroldsson tarafından yazılıp 

1966 yılında Hamburg’ta basılan Land İm Aufstand Kürdistan adlı Almanca kitaptır. “Kitabın 

içeriğinde milli mücadele yıllarında vatan bütünlüğünü temin için Atatürk’ün yaptığı birçok 

hareketlerin yerildiği, Kürt isyanından bahsedilirken milletimizin haşin ve barbar olarak 

gösterildiği, Kürt topraklarının İran, Irak ve Türkler tarafından paylaşıldığı ileri sürülerek bir 

Kürt devletinin kurulması için bütün Kürtlerin mücadeleye davet edildiği” gerekçesiyle 

yasaklanmıştır. Emin Sami Alganravi tarafından yazılıp Nisan 1967’de Kahire’de basılan 

Kıssatül Ekrat-Kürtlerin Hikayesi adlı Arapça kitap “içeriğinde Kürtlerin ananeleri, adetleri, 

dilleri, nüfus miktarı ve yerleştikleri bölgelerden bahsedildiği, içindeki mevcut haritalarda 

yurdun kuzey kısmının Kürdistan olduğu, Dersim isyanı ve Şeyh Sait harekatına yer verildiği, 

Cumhurbaşkanı Mustafa Kemal’in Kürtlerin üzerine bir kurt gibi saldırıp Şıh Sait ve 

avenesiyle birlikte genç yaştaki kadınlarla çocukları hunharca katlettirdiği, kurulan İstiklal 

Mahkemesinden aldığı kararlarla bütün ilerici Kürt liderlerini kurşuna dizdirdiğinden 

bahsedildiği, memleketimizin bütünlüğü zedelenmekle beraber Atatürk’e çirkin isnatlarda 

bulunulduğu için” yasaklanması  kararlaştırılmıştır.67  

8 Mart 1971 tarihinde İsveç’te bulunan Kürdistan Mücadele Cemiyeti tarafından 

basılan Türkçe Kasırga, Kürtçe Bahez-Kemala Tekeşeren Kurdistan, Almanca Bahez 

Vereinigung der Kampfer Kurdistans, İngilizce Bahez-Organisation the Fighters of Kürdistan 

adlı dergiler68, 25 Temmuz 1972 tarihinde alınan bir kararla Le Kürdistan Irakien Entite 

Nationale adlı kitap69 son olarak 26 Ocak 1973 tarihinde Les Kurdes Revolution Silencieuse 

adlı Fransızca kitap70 yine Kürtçülük propagandası yaptığı gerekçesiyle yasaklanmıştır. 

                                                 
66 B.C.A 030.18.01 223.61.10, 1968. 
67 B.C.A 030.18.01 234.36.13, 1969. Ek: 52-46. 
68 B.C.A 030.18.01 262.14.11, 1971. 
69 B.C.A 030.18.01.02 285.58.3, 1972. 
70 B.C.A 030.18.01.02 293.4.17, 1973. 

 11



Atatürk sonrası İnönü ve Menderes dönemlerinde pek sık rastlanmayan bir biçimde 

özellikle Atatürk dönemi ile ilgili Cumhuriyet Türkiye’sinin Atatürk önderliğinde yürüttüğü 

modern anlamda bir ulus devlet olma çabalarına yönelik eleştirel bakış yanında daha sonra da 

duyulan ve bugünlerde de yaşanan bir biçimde ayrılıkçı bir tavır görülmektedir. 

 

3. Rumluk ve Ermenilik Propagandası Nedeniyle Yasaklanan Yayınlar 

 

Geçmişte ve günümüzde yine devam eden hassasiyetlerden olan Rumluk ve Ermenilik 

propagandası bu dönemde de yoğun olarak görülmektedir. İncelenen dönemde anılan 

konularda 33 yasaklama kararının alındığı görülmektedir. Menderes döneminde bu sayı 19 

olarak görülmektedir. Dönemin hassasiyetleri arasında Ermenilik ve Rumluk konusunun bu 

dönemde artan bir seyir takip ettiğini söylemek mümkündür.  

Bu konudaki ilk yasaklama kararı Yunanistan’da yayınlanan To Vima adlı gazete 

hakkında 30 Ocak 1961 tarihinde alınmıştır.71 27 Şubat 1961 tarihinde Atina’da Aetos 

yayınevi tarafından çıkarılan O Kozmoz Pu Peseni O Kocampasis Tu Kastropirgu, O Yero 

Hronos-İhtiyar Tarih, Lukis Laras ve Bizantines İstories-Bizans Tarihleri adlı kitaplar Yunan 

propagandası nedeniyle yasaklanmıştır.72 29 Haziran 1962 tarihinde Mimi Papadimitrio 

tarafından yazılıp Yunanistan’da basılan Fediko Sholiko Teatro-Çocuk Mektep Tiyatrosu adlı 

kitap “içeriğindeki piyes mevzuunun Yunanlıların Türklere karşı isyanlarını, Türklerin 

Yunanlılara fena muamele ettiklerini anlattığı, Kıbrıs için yazılan piyesin ise Kıbrıs’ın 

Yunanistan’ın ayrılmaz bir parçası olarak gösterildiği için” yasaklanmış olduğu 

belirtilmektedir.73

28 Aralık 1961’de Panayiotu İ. Hatzi tarafından yazılan Pağkosmios İstoria adlı 

Yunanca kitap74 ile 1 Şubat 1963 tarihinde Atina Akademisi tarafından 1960 yılında basılan 

Atina Akademisi Zabıtnameleri adlı Yunanca kitabın 35. cildinde “ ‘İzmir Kilisesi’ adlı 

eserden bahsederken İzmir vilayetini Yunanlı İzmir olarak gösterdiği, İzmir’in Türkler 

tarafından istirdadı sırasında birçok şöhretli Episkopos Polikalposun idam edildiği, 

Hrisostomos’un Türkler tarafından linç edildiği, Mora’daki Tripoliça şehrinde Türkler 

tarafından katliam yapıldığının ileri sürülerek Türkler aleyhinde asılsız ithamlarda 

bulunulduğu için” mahzurlu görüldüğü kararın gerekçesinde açıklanmaktadır.75  

                                                 
71 B.C.A 030.18.01.02 158.41.1, 1961. 
72 B.C.A 030.18.01.02 158.46.10, 1961. 
73 B.C.A 030.18.01 165.26.14, 1962. 
74 B.C.A 030.18.01 163.65.13, 1961. 
75 B.C.A 030.18.01 168.6.18, 1963. 

 12



21 Kasım 1964 tarihinde Georges Papageorgiou tarafından yazılıp 1964 yılında 

Atina’da basılan Politiki Morfosis Tom Hristyenikon Ke Müslümanikon Laon-Müslüman ve 

Hıristiyan Halkının Siyasi Talim ve Terbiyesi adlı Yunanca kitap “içeriğinde Müslümanlık 

dini aleyhinde ve Ortodoks dini lehinde propaganda yapıldığı için” yasaklanmıştır.76 18 

Aralık 1964 tarihinde Yunanistan’da basılan Eikones adlı haftalık Rumca dergi77, Kıbrıs’ta 

yayınlanan Kıbrıs Bülteni, Kıbrıs Cumhuriyeti Halk İstihbarat Ofisi adlı bülten78, Selanik’te 

yayınlanan Ellinikos Vorras adlı gazete79, Yunanistan Kilisesi Havari’nin Hizmetleri başlıklı 

1966 yılı cep ve duvar takvimleri ile Günün Bildirisi adlı cep kitabı80, 27 Ağustos 1966 

tarihinde An Expression of Ecumenical-Ekümenik Endişe Açıklaması adlı İngilizce ve Türkçe 

bildiri81, 10 Haziran 1967 tarihinde Atina’da basılan Yi Tu Pabtu-Pontus Toprakları adlı 

Yunanca kitap82, Dimitri Kalumenos tarafından yazılıp 1966 yılında Atina’da İngilizce ve 

Rumca basılan Hıristiyanlığın Çarmıha Gerilişi, Barbro Karabuda tarafından yazılıp İsveç’te 

basılan Öster Om Eufrat-Fıratın Doğusunda, yine aynı yazara ait Rosenkulen-Sanna 

Berattelser Fran Tukiet-Gültepeleri-Türkiye’den Hakiki Hikayeler adlı kitaplarla 

Yunanistan’da yayınlanan Nea Estia-Yeni Ocak adlı Rumca dergi83, 24 Mart 1968 tarihinde 

Atina Üniversitesi İlahiyat profesörlerinden P. Trembellas tarafından yazılıp 1967’de 

Atina’da basılan Dialog adlı kitapta “Patrik Athenagoras ve patrikhanenin sarf ettikleri 

gayretler ve hizmetler izah edilerek, patrikhanenin zor şartlar altında vazifesini ve tarihi 

rolünü yaptığı ileri sürülerek, hükümetin laiklik prensiplerini ihlal ettiği ve patrikhaneye baskı 

yaptığı anlatılmak istendiği için” yasaklanmıştır.84

24 Nisan 1968 tarihinde 1968 Yılı Yunan Kilisesi Takviminin yasaklanma gerekçesinde 

“kitap halinde bulunan takvimde İstanbul’un Türkler tarafından fethinin yıldönümü nedeniyle 

icra olunacak ayinin metninin yer aldığı ve metnin bir yerinde dua esnasında ‘Kraliyet eden 

şehri (Yani İstanbul’u) elimize teslim et’ denildiği, ilerleyen sayfalarda Ortodoks kilisesinin 

teşkilatına ait bilgiler verildiği ve bu bilgilerin başında Fener patriği Athenagoras’ın makamı 

için (Konstantinopolisli Athenagoras, Konstantinopolis Yeni Roma Başpiskoposu ve 

Ekümenik Patrik) denildiği, isim ve makamlar zikredilirken daima Yunancalarının 

                                                 
76 B.C.A 030.18.01 181.71.11, 1964. 
77 B.C.A 030.18.01 182.78.1, 1964. 
78 B.C.A 030.18.01 195.34.17, 1966. 
79 B.C.A 030.18.01 195.34.16, 1966. 
80 B.C.A 030.18.01 198.59.10, 1966. 
81 B.C.A 030.18.01 198.61.12, 1966. 
82 B.C.A 030.18.01 207.41.3, 1967. 
83 B.C.A 030.18.01 209.53.13, 1967. 
84 B.C.A 030.18.01 217.20.18, 1968. Ek: 52-31. 

 13



kullanıldığı görüldüğü için” yasaklandığı belirtilmektedir.85 Bugünlerde tekrar tartışılan bu 

konu ile ilgili görüldüğü gibi hassasiyet hep olagelmiştir. 

5 Ağustos 1970 tarihinde alınan bir kararla da Atina’da basılan Küçük Resimli Klasik 

Dergi adlı Rumca dergi “içeriğinde bulunan resimlerin milletler arasında geliştirilmeye 

çalışılan karşılıklı saygı, dostluk ve insanlık ilişkilerini zedeleyici, Yunan gençliğinde bitmek 

bilmeyen Türk düşmanlığını bir ideal olarak uyanık tutma çabasını aksettirici nitelikte ve Girit 

isyanları dolayısıyla Türk vahşet ve barbarlığından bahsedip Yunanlılar hakkında övücü 

ifadeler kullandığından” yasaklanmıştır.86

Son olarak 7 Ağustos 1970 tarihinde “Xenophon Diamond tarafından yazılıp 

“Amerika Ortodoks Başpiskoposluğuna Pazar okulları için 1969 yılında özel olarak bastırılan 

ve aleyhimizde faaliyet gösteren Amerika Ortodoks Başpiskoposluğu’nca Pazar Okulları için 

1969 yılında özel olarak bastırılan ve aleyhimizde faaliyet gösteren Amerika Ortodoks 

Başpiskoposu Yakovas Kukuzis tarafından da her Ortodoksun evinde bulunması tavsiye 

edilen Athenagoras 1 Our Great Patriarch-Büyük Patriğimiz Athenagoras 1 adlı broşürün 

memleketimizdeki azınlıklara dağıtılmak üzere gönderileceğinin haber alındığı, adı geçen 

broşürde halen kapalı bulunan ancak bir Türk devlet adamının Rumlar tarafından 

asılmasından sonra açılacak olan Orta Kapıyı gösterecek şekilde çekilmiş Patrikhane 

fotoğrafı∗ ile beraber Ayasofya Camiinin minarelerinin foto montajla kaldırılarak İstanbul’a 

ait manzaraların altına Constantinople ibaresi yazılarak Bizans’ın başşehri olduğundan 

bahsedildiği için” yasaklanmasına karar verilmiştir. Yine aynı gün alınan diğer bir kararla da 

Yunanistan’dan postaya verilerek İstanbul Fener Rum Patrikhanesi adresine gönderilen Yunan 

Kilisesi Takvimi 1970 adlı kitap “Yunan tarihini canlı tutmak maksadıyla, Yunan 

kiliselerinden başka Sovyet Rusya ve peyk devletleri Ortodoks kiliseleriyle ruhanilerine ait 

malumatla birlikte eski yıllardaki milletimiz aleyhinde ibarelerle, baş sayfasında da Bizans 

bayrağının sembolü çift başlı kartal resminin bulunmasından dolayı” yurda sokulması 

yasaklanmıştır.87

Ermeni propagandası nedeniyle yasaklanan yayınlara bakıldığında bunlarda da ciddi 

bir yoğunluk gözlenmektedir. Bu konuda ilk yasaklama kararı 31 Mart 1961’de Stepan 

Şahbaz tarafından yazılıp Beyrut Seven Matbaasında basılan Krikor Zohrap ve Hrimyan 

                                                 
85 B.C.A 030.18.01. 219.33.11, 1968 Ek: 52-35. 
86 B.C.A 030.18.01 255.57.17, 1970 Ek:52-55. 
∗ Mora isyanı sırasında Fener Patriğinin de planlayıcılar arasında yer alması sonrası Patrik Gregorios, Sultan II. 
Mahmut tarafından suçlu bulunmuş ve idam edilmiştir. O günden sonra “kin kapısı” olarak adlandırılan 
Patrikhane girişi kullanılmamıştır. 
87 B.C.A 030.18.01 255.59.14 Ek: 55-56. 

 14



Hayrik tarafından yazılan aynı adlı kitap hakkındadır.88 23 Mayıs 1961 tarihinde Ermenice 

Huşarar ile Hayastanyaıtz Yegehetzy adlı dergiler89 31 Mayıs 1961 tarihinde ise Huşmadiyan 

Tamer Tamarzayı-Tamarza’ya Ait Hatıra Kitabı adlı yayın yasaklanmıştır.90 1 Şubat 1963 

tarihinde Newyork’ta yayınlanan New Masters Pictorial Encyclopedia adlı ansiklopedide 

“Erzurum vilayeti hakkında ‘Erzurum Sovyet Sosyalist Cumhuriyetinin bir vilayetidir. 

Eskiden Ermenistan’ın bir kısmı idi’ denilerek memleketin bütünlüğünü bozucu mahiyet 

taşıması nedeniyle” yasaklanmıştır.91

5 Aralık 1963 tarihinde ise Ardeşeş Biberyan ile Vartan Yeğişeyan tarafından 

yazılarak Paris’te basılan Batmakirk Adapazar Kağakin-Adapazar Şehrinin Tarih Kitabı adlı 

Ermenice kitap “bir fermanla Adapazarı şehrinden hicret eden Ermenilerin başından geçenleri 

hakikatlere uygun olmayan bir şekilde ele alan yazarların Türklere ‘frengiden burnu düşük, 

yalınayak Türk, hayatında beyaz çarşaf, temiz yastık görmemiş, insana yakışır elbise 

hakkında en ufak bir bilgisi bulunmayan Türk’ sevkine memur kumandana ‘çetebaşı İbrahim 

adında ruhsuz hayvanın adamları, insana benzeyen kurt’ gibi Türklüğü rencide edecek sözler 

ile yolda yaya yürüyemeyen bir kadının dipçiklenip öldürüldüğü, iki küçük çocuğun 

annelerinin cesedi başında açlıktan öldükleri hususunda asıl ve esasa uymayan iddialarla 

Ermenileri aleyhimize kışkırtıcı pasajlar bulunmasından” dolayı yasaklanmıştır.92 3 Mayıs 

1966 tarihinde ise Ermeni Meseleleri Arap Kamuoyu Önünde, 1915-1965 Büyük Katliamı 

Anma Baskısı, Ermeni Katliamının 50. Yıldönümü İçin Muhtıra, Hayat Senfonisi, Fecaat 

İzleri adlı Ermeni yazarlar tarafından yazılan ve çeşitli dillerde baskıları olan kitapların toplu 

halde yasaklandığı görülmektedir.93

10 Haziran 1967’de Kersan Aharunian tarafından yazılan Ağrı Dağından Düşünceler 

adlı kitap94, 23 Ocak 1967’de Ashot Artzurini tarafından kaleme alınan Historia Del Pueblo 

Armenio adlı İspanyolca kitap95, 5 Ağustos 1967 tarihinde ise Hıraç Kılanyan tarafından 

yazılan Büyük Zulmün Ellinci Yıldönümü adlı kitap yasaklanmıştır. Kitapta “1915 yılında 

Türklerin aldıkları Ermeni topraklarının geri alınması ve Ermeniler için tazminat istenmesi 

tavsiye edilmekle beraber içinde bulunan haritalarda doğu illerimizin Ermenistan olarak 

gösterilmekte olduğundan” yasaklanması kararlaştırılmıştır.96

                                                 
88 B.C.A 030.18.01 159.15.20, 1961. 
89 B.C.A 030.18.01 160.27.2, 1961. 
90 B.C.A 030.18.01 160.28.17, 1961. 
91 B.C.A 030.18.01 168.6.18, 1963. 
92 B.C.A 030.18.01 174.62.1, 1963.  
93 B.C.A 030.18.01 155.32.1, 1966. 
94 B.C.A 030.18.01 207.41.3, 1967. 
95 B.C.A 030.18.01 202.5.11, 1967. 
96 B.C.A 030.18.01 209.58.17, 1967 Bkz: Ek.4. 

 15



1968 yılı Mart ayında Levon Çormisyan tarafından yazılan ve Beyrut’ta basılan 

Partiler adlı Ermenice kitap “memleketimizin bir kısmını Ermenistan olarak göstermekle 

beraber bu topraklar üzerinde bir Ermeni Devleti kurmak için öteden beri yapılan 

çalışmalardan bahsedildiğinden ve ayrıca aleyhimizde birçok yazılar bulunduğundan” 

yasaklanmıştır.97Aynı yılın Aralık ayında ise Belleten, Ansekmo, Armenia ve Türk Ermenisi 

Asker ve Askerliği adlı eserler98, 23 Mayıs 1969’da Almanya’da Ludwigsburg şehrinde 

Karawane adlı kurul tarafından yayınlanan Die Karawane adlı broşür “arkeolojik, kültürel ve 

tarihi konuları işlerken Ermeniler lehinde Türkler aleyhinde propaganda yaptıkları, Türkiye’yi 

bir ermeni vatanı gibi gösterdikleri için”99, 31 Ekim 1969 tarihinde İran’da bulunan Türk 

aleyhtarı Ermeni komitelerinin yayın organı olan Alik adlı gazete, “Türklerin 14. asırda zorla 

Ermenistan’a yerleşerek çok şiddetli bir vahşetle Ermenileri imha ettiklerinden bahsettiği ve 

özellikle ‘Ermeni katliamını’ konu olarak ele alıp zaman zaman hazırladıkları makale ve 

fotoğraflarla memleketimiz aleyhinde sistematik bir şekilde yayın yaptığı anlaşıldığı için” 

yasaklanmasına karar verilmiştir.100

29 Mayıs 1970’de Amerika Boston’da Ermenice olarak yayınlanan The Armenian 

Weekly adlı gazete101, 26 Ocak 1973 tarihinde Cultura Armenia adlı İspanyolca kitap102 ve 24 

Eylül 1973 tarihinde de Katliam-ı Ermeniyan adlı Batı Almanya’da basılan Türkçe gazete103 

Ermeni propagandası nedeniyle yasaklanmıştır. 

 

4. Türklüğe Hakaret Nedeniyle Yasaklanan Yayınlar 

 

Türklüğe hakaret nedeniyle incelenen dönemde 10 yasaklama kararı alındığı 

görülmektedir. Bir önceki dönemde yani Menderes döneminde bu konuda alınan karar 

sayısının 31 olduğu düşünüldüğünde bu konuda alınan karar sayısında ciddi bir azalmanın 

olduğu görülmektedir. Bu konuda ilk yasaklama kararı 1 Şubat 1963 tarihinde Elia Kazan 

tarafından yazılıp Newyork’ta basılan America-America adlı İngilizce kitap hakkındadır. 

Konusu Türkiye’de geçen ve bir film senaryosundan hareketle kitaplaştırılan eserin Basın 

Yayın Turizm Bakanlığınca yapılan incelemesi sonucunda senaryo olarak üzerinde yapılması 

tavsiye edilen değişikliklere uyulmadığı gibi bazı sahne ve diyalogların sonradan kitaba 

                                                 
97 B.C.A 030.18.01 217.20.18, 1968. 
98 B.C.A 030.18.01 228.88.8, 1968. 
99 B.C.A 030.18.01 234.36.13, 1969. 
100 B.C.A 030.18.01 241.74.17, 1969. Bkz: Ek.5. 
101 B.C.A 030.18.01 252.40.19, 1970. 
102 B.C.A 030.18.01 293.4.17, 1973. 
103 B.C.A 030.18.01 305.79.3, 1973. 

 16



eklendiği ve bütün bu ilavelerin Türklüğü rencide edici mahiyette olduğu ve kasten bu yola 

tevessül edildiği izleniminin uyandığı belirtilerek şunlar ifade edilmektedir. “Türklerin kutsal 

olarak tanıdığı dini akideleri ve milli duygularını hiçe sayan, daima medarı iftiharı olan Türk 

askerine hırsızlık, hunharlık ve Türk adliyesine rüşvet ve iltimas şaibesi sürmeye yeltenen ve 

nihayet misafirperverliğiyle ün salmış bir milleti soyguncu, meyhaneci ve genelevci olarak 

resmetmek gafletine düşen Elia Kazan’ın bu eserinin yurt dışında bırakacağı fena intiba 

izahtan varestedir” Hatta bu hususta dostumuz ve müttefikimiz Amerika Birleşik Devletleri 

Hükümeti nezdinde uyarma ve teşebbüslerde bulunulması da istenmektedir.104  

25 Eylül 1964 tarihinde Hüsnü Yusuf tarafından yazılıp Arap harfleriyle basılan 

Devam adlı Türkçe dergi105, 4 Eylül 1965 tarihinde A.B. Mısırı tarafından yazılıp Londra’da 

basılan The Islamic Review-İslam Mecmuası adlı dergi106 Türk devletine ve Türklüğe 

hakaretten dolayı yasaklanmıştır. 22 Eylül 1965 tarihinde Bağdat Siyasal Bilgiler 

Fakültesinde Profesör Hasan El Atar tarafından yazılan Arap Aleminin Yeni Siyasi Gelişmeleri 

başlıklı ders notunun yasaklanma gerekçesinde “Abdülhamit dönemindeki muhalefet 

hayatından ve bu dönemin siyasetinde Yahudilerin etkin olduğundan bahsettikten sonra 

“Yahudiler istediklerini Abdülhamit’e kabul ettiremeyince büyük kuvvetlerini Masonluk 

Cemiyetinde topladılar. Bu cemiyet vasıtasıyla para sarf ettiler, rüşvet verdiler. Yüksek 

mevkilere atladılar ve dünya siyaset adamlarını ele geçirmeyi gaye edindiler. Osmanlı Devleti 

devamınca Yahudiler sureta İslam olmuşlardı. Yahudiliği ilerletmek için içten içe çalışmışlar 

ve hiçbir zaman Yahudilik emellerinden vazgeçmemişlerdir. Bu kütleye dönmeler denir. 

Mithat Paşa, Mustafa Kemal ve Talat Paşa bu dönmelerdendir. Mustafa Kemal’in annesi 

Yahudidir. Osmanlı İmparatorluğu sükut ettikten sonra Mustafa Kemal Türk milliyetçilerinin 

başına geçerek idareyi eline aldı ve medeniyet iddiasında bulunarak bütün gücü ile İslam 

alemine, Müslümanlara ve camilere karşı durarak onları yok etmeye çalıştı. Eski Arap 

harflerini değiştirdi, yeni harfleri getirdi. Yerini tutacak talebeler (siyasiler) yetiştirdi. Arapları 

sevmeyen bir siyaset takip eden Türkiye, İsrail hükümeti teşekkül edince onu tanıdı” 

ifadelerine yer verdiği ve müteakip bahislerde Arapların Osmanlı idaresinden kurtuluşlarını 

zikrettiği için  yasaklandığı belirtilmektedir.107

28 Eylül 1969 tarihinde alınan bir kararla da İngiltere’de yayınlanan History of The 20 

Century adlı dergi “19. yüzyılın ikinci yarısının sonu ve 20. asrın ilk yarısını kapsayacak 

şekilde Avrupa’nın siyasi durumunu ele aldığı ve bu münasebetle Türkiye’nin hasta adam 
                                                 
104 B.C.A 030.18.01 168.6.19, 1963. Bkz: Ek.6. 
105 B.C.A 030.18.01 180.89.14, 1964. 
106 B.C.A 030.18.01 188.53.10, 1965. 
107 B.C.A 030.18.01 189.57.14, 1965. 

 17



halindeki zamanına Balkan Devletleri ile olan münasebetleri, Osmanlı İmparatorluğundan 

ayrılışları ve birer devlet halinde ortaya çıkışlarının anlatıldığı, mecmuanın ön kapağında 

Abdülhamit’in kafa taslarından yapılmış bir kemerin altından binet ile geçişini ve 198. 

sayfada da kesik başlar üzerinde, ellerinde ayyıldız işaretli kalkanı ile yürüyen (kana susamış 

bir barbar) tabiriyle vasıflandırılmış bir Türk’ü canlandıran resimlerin bulunduğunun 

görüldüğü” ve Türklüğe hakaret içerdiği gerekçesiyle yasaklanmıştır.108

9 Aralık 1968 tarihinde Paris’te yayınlanan Connaissance De L’Histoire adlı derginin 

“163. sayfasında İstanbul kapılarına gelen Rusların 1877’de çok ağır olan Sansitefano 

Anlaşmasını Türklere imzalattıkları, 1894-1896 yıllarında Türklerin Kürt aşiretlerini 

Ermenilerin üzerine göndermek suretiyle 250 bin kişiyi katlettirdikleri, 1908’de Jön Türklerin 

isyanı sırasında Sultan’a sadık askerlerin kendi subaylarını tüfeklerle öldürdükleri, 1912’de 

Türklerin Sırp köylülerini katlettiklerini ve Bulgar kralı Ferdinand’ın Türk bayrakları 

üzerinde yürüyüşünü gösteren izahlı resimler bulunduğu için” yasaklanması söz konusudur.109

1969 yılında Ian Fleming tarafından yazılan Bons Baisers De Russie adlı kitap 

hakkında yapılan yazışmalarda Dışişleri Bakanlığı yasaklamayı gerektirecek ciddi bir gerekçe 

görmezken, İçişleri Bakanlığı’nın kitabın içeriğinde “Türklerin kötü, haşin, görgüsüz, pis, 

para için her şeyi yapabilen, ürkek, çelimsiz, küçük kişiler, kötü kokulu, küfür işitmeye alışık, 

demokrasiyi beğenmeyen ve benzeri fena vasıflı olarak gösterildiği için” yasaklanması 

gerektiği belirtilmektedir.110  

23 Mayıs 1969 tarihinde alınan bir kararla da Brüksel’de açılan Milletlerarası Salon 

Des Vacances sergisinin kapanış gününde Bulgar Turizm Bürosu yetkilileri tarafından 

dağıtılan A La Decouverte Bulgarie adlı broşürde “beş asırlık Türk hakimiyeti sırasında 

Bulgarlara korkunç derecede mezalim yapıldığı, zulümden kaçan keşişlerin saklandıkları 

mağaralarda bulunup merhametsizce katledildikleri, şehir ve köyler yağma edilirken 

yuvalarını terk etmek istemeyen varlıklı ailelerin İslamiyeti kabule ve daha çok vergi 

ödemeye zorlandıkları, Bulgarların Türklerden daha güzel giyinmesi ve daha güzel silah 

kullanmasının yasaklandığı, yeniçeri yetiştirmek üzere erkek çocuklarının alındığı ve sultan 

haremi yapmak için de güzel kızların seçilip padişaha götürüldüğü, ellerinde silahla yakalanan 

vatanseverlerden hunharca öldürülenlerin sayısının 30 bini bulduğu, Bulgar tarihinin karanlık 

günlerini yaşadığı ve bu devirde Bulgar dilinin dahi yok edilmek istendiği, Balak isyanı 

                                                 
108 B.C.A 030.18.01 225.72.10, 1968. 
109 B.C.A 030.18.01 228.88.19, 1968. Ek: 52-43 Bkz: Ek.7. 
110 B.C.A 030.18.01 1969, Ek: 52-29. 

 18



sırasında 5000 kişini imha edildiği ve celladın üzerinde kelleler uçurduğu kütük ve baltanın 

hala muhafaza edildiğini beyan eden pasajlar bulunduğu için” yasaklanmıştır.111

30 Nisan 1970 tarihinde alınan kararla K. Sakkadakis adlı Yunanlı öğretmen 

tarafından yazılan, ders kitapları yayınlama organizasyonu tarafından 1969 yılında Atina’da 

İlkokul beşinci sınıflar için hazırlanan Çağdaş Yunan Tarihi adlı kitap “Türklerin cengaver 

olmasına rağmen cahil oldukları, Yunanistan’ı işgal ettikleri zaman Yunanlılara ait malları 

ellerinden alıp kendilerini angaryada kullandıkları, erkek çocukları asker yetiştirmek, kız 

çocukların da cariye olarak satılmak üzere alındığı, canavar Hüseyin Bey’in Girit’i kana 

buladığı, 370 kadar kadın ve çocuğu Melidoni civarında bir mağarada dumanla boğduğu, 

Kaşo adasını basarak bütün adalıları kılıçtan geçirdiği ileri sürülerek Türklük aleyhinde 

iftiralarla dolu olduğu” gerekçesiyle yasaklanmıştır.112 Yine aynı tarihte İkinci Dünya Savaşı 

sonrasında Romanya’dan kaçarak Fransa’ya sığınan ve Fransız vatandaşlığına geçen Virgil 

Georgiu tarafından yazılan ve Fransa’da basılan Dialogues Avec Le Patriarche Athenagoras-

Patrik Athenagoras’ın Hayatı adlı kitap “Türklerin İstanbul’u işgali sırasında çeşitli 

vahşiyane davranışlarda bulunulduğu iddia edilerek Türkiye ve Türkler aleyhinde çirkin 

sözler sarf edildiği, 20. asır Avrupa’sında Haçlı zihniyetinin körüklenmek istendiği, 

Ayasofya’nın müze haline getirilerek ziyarete açılmasının bir zafer gibi gösterilerek sonunda 

bu mabedin Ortodokslara teslim edileceğinin ileri sürüldüğü” gibi ifadeler yer aldığı için 

yasaklanmıştır. Bu konuda son yasaklama kararı 22 Mayıs 1971 tarihinde Dr. Pinhas Ben 

Nahum tarafından yazılıp Londra’da basılan ve Pakistan’da Müslüman halkın tepkisine ve 

taşkınlıklarına sahne olan Turkish Art of Love adlı kitap “milletimizden bahsetmekle beraber 

çirkin resimlerle ve küçük düşürücü yazılarla dolu olduğu için” yasaklanmıştır.113

 

5. Müstehcenlik Nedeniyle Yasaklanan Yayınlar 

Dönemin yasaklama gerekçeleri arasında müstehcenlik sayı bakımından ilk sıralarda 

yer almaktadır.Bu konuda 33 yasaklama kararı alınmıştır. Bir önceki dönem olan Menderes 

döneminde ayrı bir başlık oluşturacak sayıda yasaklama kararı görülmezken bu dönemde 

anılan konu ile ilgili pek çok yayının yasaklanmasında sanırız dünyada müstehcen içerikli 

sayılabilecek yayınların çoğalmasının yanı sıra yurda girişinin kontrol edilemeyişi veya karlı 

bir sektör oluşu gibi etkenlerin olduğunu söylemek mümkündür.  

                                                 
111 B.C.A 030.18.01 234.36.13, 1969 Ek:52-46. 
112 B.C.A 030.18.01.02 249.29.1, 1970. Ek: 52-51. Bkz : Ek.8. 
113 B.C.A 030.18.01.02. 266.35.15, 1971 Ek: 52-61. 

 19



 Bu konuda ilk yasaklama kararı 17 Nisan 1961’de İngiltere’de yayınlanan London 

Night Life 66 adlı dergi hakkındadır.114 28  Nisan’da Foto-Rama adlı dergi115, daha sonra 26 

Temmuz 1961’de Les Nus 13 Çıplaklar ile Photo De Nus En Couleurs 50 Renkli Çıplaklar 

Fotoğrafı adlı eserler gelmektedir.116 3 Haziran 1961’de Coctail ve Nakent adlı dergiler117, 10 

Nisan 1962’de Paris’te yayınlanan Etudes Plastiques adlı dergi tamamen müstehcen 

mahiyette olduğu için118, 23 Haziran 1962’de ise Danimarka ve İsviçre’den gönderilen 4 

yayın yine aynı gerekçe ile yasaklanmıştır.119 Yine 1 Şubat 1963 tarihinde Foto-Rama adlı 

İngilizce derginin Aralık 1962 tarihli nüshasında bulunan “bazı resimlerin genç yaştaki 

çocukların terbiyesi üzerinde kötü tesirler bırakacak şekilde olduğu için” yasaklanmasına 

karar verilmiştir.120

 1962 yılında Almanya’nın Bonn şehrinde basılan Magische Schönheit-Büyüleyici 

Güzellik ile Hamburg’da basılan Schönheit die Begeistert-Güzelliğin Meftunu adlı albümün 

yasaklanması söz konusudur.121 Norveç’te yayınlanan Helios adlı dergi ile Tidlösa adlı 

dergiler ve Danimarka’da basılan Sol og Sundhed adlı dergiler122, Kaliforniya’da basılmış 

olan The 1964 Nudist Scene Sundial Calendar adlı İngilizce dergi123, Amerika ve Paris’te 

basılmış olan çeşitli dergiler124, Londra’da basılan King adlı dergi içerisinde müstehcen 

resimler bulunduğu için125, Kanada’da basılan 1967 Playboy adlı masa takvimi ile 

Amerika’da yayınlanan 100 Famous Beauties adlı derginin 59. sayısı126, 10 Haziran 1967 

tarihinde Amerika’da basılan Playboy adlı dergi ve duvar takvimi127, 17 Şubat 1968 tarihinde 

Roma’da basılmış olan Playmen adlı İtalyanca dergi128, 28 Eylül 1968 tarihinde İngiltere’de 

yayınlanan Penthouse ile Exclusive ve İsviçre’de yayınlanan Private adlı dergiler “tamamen 

müstehcen mahiyette olduğu ve içerisinde müstehcen resimler bulunduğu için 

yasaklanmıştır.129

                                                 
114 B.C.A 030.18.01 159.19.19, 1961. 
115 B.C.A 030.18.01 160.21.15, 1961. Aynı dergi hakkında iki yıl sonra başka bir nüshası için tekrar yasaklama 
kararının alındığı görülmektedir. Bkz. Dipnot 120. 
116 B.C.A 030.18.01 161.39.8, 1961. 
117 B.C.A 030.18.01 160.30.4, 1961. 
118 B.C.A 030.18.01 164.14.12, 1962. 
119 B.C.A 030.18.01 165.29.9, 1962. 
120 B.C.A 030.18.01 168.6.18, 1963. 
121 B.C.A 030.18.01 172.43.2,1963. 
122 B.C.A 030.18.01 172.44.11, 1963. 
123 B.C.A 030.18.01 176.13.16, 1964. 
124 B.C.A 030.18.01 202.5.11, 1967. 
125 B.C.A 030.18.01 203.9.13, 1967. Bkz: Ek.9. 
126 B.C.A 030.18.01 204.21.17, 1967. 
127 B.C.A 030.18.01 207.41.3, 1967. 
128 B.C.A 030.18.01.02 216.15.10, 1968. 
129 B.C.A 030.18.01.02 225.72.10, 1968. 

 20



 9 Aralık 1968 tarihinde Danimarka ve Almanya’dan gönderilen bazı albüm, dergi ve 

kartpostallar130, 6 Ağustos 1968 tarihinde Newyork’ta basılan Popular Photography’s Woman 

1969 adlı dergi131, 30 Nisan 1970 tarihinde Amerika’dan gönderilen Nudis, Jaybird ve Nude 

Lark adlı müstehcen içerikli resimler132, 29 Mayıs 1970 tarihinde Fransa’da kaydedilmiş olan 

Jet’aime…Moi Non Plus adlı plak133, Almanya’dan gönderildiği anlaşılan beş adet dergi 

“seksle ilgili yazı ve resimlerden ibaret olduğu için” ve yine 6 Kasım 1970 tarihli Sabah 

gazetesinde “Müstehcen Mecmualar Yurt İçine Sokuluyor” başlığı ile yayınlanan makale 

üzerine bu tür yayınların İstanbul Valiliğinden istendiği ve “bunlardan Jasmin adlı derginin 

yasaklanmasına gerek duyulmadığı ancak Adam, Loi ve Escort adlı dergilerde bulunan 

resimlerin memlekette bulunan dergilerle kıyaslandığında memleketimizde basılanlardaki 

çıplak kadın resimlerinin göğüs uçlarının bantla kapatıldığı halde yurt dışında basılanlarda 

buna riayet edilmediğinden yasaklanması gerektiği” ifade edilmektedir.134 Bahsi geçen 

yayınlarla ilgili olarak Başbakan adına Müsteşar Munis Faik Ozansoy imzası ile İçişleri 

Bakanlığına gönderilen bir yazıda “mecmuaların yurt içinde basılanlarla mukayesesi 

yapıldığında bunların daha fazla müstehcen sayılabilecek durumda olmadığı ve ayrıca yurt 

dışından getirilen diğer ciddi mecmualar içerisinde de bu kabil resimlere yer verildiğinin 

görüldüğü, bu konudaki uygulamaya bir yön vermek amacıyla bir yayının müstehcen olup 

olmadığı hususunda başvurulan kriter ile buna karar verilmesinde uygulanan usulün 

açıklanmasını ve bahsi geçen mecmuaların bir kere de bu yönden incelenerek sonucunun 

bildirilmesi” istenmektedir.135 Daha önceki dönemlere nazaran bu dönemde müstehcenlik 

gerekçesiyle yasaklama kararlarında ciddi bir artış görülmektedir. Aslında dönemin 

özelliklerine bakıldığında 1961 Anayasasıyla artan bir özgürlük ortamı bulunmasına karşın bu 

konudaki yasaklama kararlarının ters orantılı bir biçimde artması ilginçtir. 

 7 Ağustos 1970 tarihinde İngiltere, Fransa ve Kanada’dan postaya verilen Adam, 

Cinema 10-11, Playmates ve Temptation adlı dergiler müstehcen konuları kapsadığı için136, 

11 Ağustos 1971 tarihinde Almanya’da basılan Daily Girl Sex Movie Magazine adlı dergi 

müstehcen resim ve yazıları ihtiva ettiği için, yine Almanya’da yayınlanan St Pauli Nacrihten 

adlı günlük seks gazetesi tamamen seksle ilgili yazı ve resimlere yer verdiği için137, 

                                                 
130 B.C.A 030.18.01.02 228.88.18, 1968. 
131 B.C.A 030.18.01.02 238.56.18, 1969. 
132 B.C.A 030.18.01.02 249.29.7, 1970. 
133 B.C.A 030.18.01.02252.40.19, 1970. 
134 B.C.A 030.18.01.02 255.57.17, 1970. 
135 Bu konuda bkz. B.C.A 030.18.01.02 Ek: 52-52. Bkz: Ek.10. 
136 B.C.A 030.18.01.02 255.59.14, 1970. 
137 B.C.A 030.18.01.02 262.11.1, 1971. 

 21



Almanya’dan gönderilen Einmaleins Fürzwei 111 Lisbesvariatianen adlı kitap138, ile Sexy adlı 

dergi müstehcen resim ve yazılar içerdiği için139, Week-End Sex adlı dergi140, 25 Temmuz 

1972 tarihinde İtalya, Almanya ve İsveç’ten gelen bazı dergiler141, 23 Ekim 1972 tarihinde 

Almanya’da basılan Rebecca-Verlag ile Orgasmus adlı iki yayın142, 28 Şubat 1973 tarihinde 

Amerika’dan gelen bazı kitaplar143yine aynı gün Fransa’dan gönderilen Brigitte S’envoie En 

L’air ile Flirt 22 adlı kitaplar144, 17 Mayıs 1973 tarihinde Amerika’dan gönderilen P1 

Magazine, Desafio ve Challange adlı dergiler145, 20 Temmuz 1973 tarihinde Almanya’da 

basılan Smart, Sex-Witz adlı yayınlar146 müstehcenlik nedeniyle yasaklanmıştır. 

  

6. Dini Propaganda Nedeniyle Yasaklanan Yayınlar 

Dini propaganda bu dönemin de hassasiyetleri arasındaki yerini korumaktadır. Bir 

önceki dönemde bu konuda 7 karar alınmışken anılan dönemde 8 yasaklama kararı alınmıştır. 

Bu konuda yasaklanan ilk eserler 16 Nisan 1965 tarihinde Seyyid Kutup tarafından yazılan 

Verasatul İslamiye ile Enis El Haccaci tarafından yazılıp 1952’de Mısır’da basılan El İmam 

adlı Arapça kitaplardır.147 4 Eylül 1965’te ise Şam’da Arapça olarak basılan Bediüzzamn Said 

En’Nursi Hayatı ve Bazı Eserleri adlı risale148, 22 Mart 1967 tarihinde Mustafa El Kazvini 

tarafından yazılan Elnübüvve Vel Enbiya Fi Nazar Ehlil Beyt adlı Arapça kitap “peygamberler 

hakkında Şia mezhebine göre bilgi verilmekte olduğu ve bazı yerlerde ehli sünnete tarizlerde 

bulunulduğu, yurttaşlar arasında bölücülük yapacak mahiyette bulunmasından dolayı”149, 17 

Şubat 1968 tarihinde Elmüneccid adlı Arapça lugat, İslam Devleti Anayasa Tasarısı adlı 

Şam’da bulunan Hizbuttahrir adlı cemiyet tarafından basılan broşür ile Müslümanların Ölüm 

Kalım Meselesi adlı Türkçe broşür dini propaganda nedeniyle yasaklanmıştır.150

24 Mart 1968 tarihinde İmam El Gazali tarafından yazılarak Kahire’de basılan El 

Evfak adlı Arapça kitap “içindeki bazı söz ve şekillerin nüshacılıkta kullanılabileceği için ve 

örneğin 34. sayfasında yapılacak tılsımın filanın kızının filanın oğluna yanması diye bir 

muska örneği bulunduğu, 35. sayfada bir şahsın düşmanlarının üzerine cinlerin musallat 
                                                 
138 B.C.A 030.18.01.02 266.35.15, 1971. 
139 B.C.A 030.18.01.02 266.36.8, 1971. 
140 B.C.A 030.18.01.02 280.27.18.2, 1972. 
141 B.C.A 030.18.01.02 285.58.3, 1972. 
142 B.C.A 030.18.01.02 289.81.7, 1972. 
143 B.C.A 030.18.01.02 295.18.11, 1973. 
144 B.C.A 030.18.01.02 295.19.3, 1973. 
145 B.C.A 030.18.01.02 299.39.5, 1973. 
146 B.C.A 030.18.01.02 302.60.4, 1973. 
147 B.C.A 030.18.01 185.23.20, 1965. 
148 B.C.A 030.18.01 188.53.9, 1965. 
149 B.C.A 030.18.01 1967, Ek: 52-31. 
150 B.C.A 030.18.01.02 216.15.10, 1968. 

 22



edilmesi için yazılacak muska örnekleri ve şekilleri bulunduğu, buna benzer çeşitli muskalar 

ve sihirbazlık örnekleri kitabın başından sonuna kadar devam ettiği için” yasaklanmıştır.151 

Bir başka yasaklama kararı 30 Mart 1968 tarihinde 1965 yılında Türk vatandaşlığından 

çıkarılan Muhsin Alkovani tarafından yazılan Türkçe Almanca yayınlanan İslamın Sesi adlı 

bülten hakkındadır. “İçindeki Kuran-ı Kerim’e ait yazılarda birçok yanlışlıklar ve 

tercümesinde bazı hatalı yönler bulunmasından dolayı” yasaklandığı belirtilmektedir.152 26 

Nisan 1968’de Dünya Müslümanlar Birliği Kongresi dolayısıyla Sait El Sebbağ tarafından 

çizilip Karaşi’de bastırılan Dünya Müslümanlar Haritası153, 5 Ağustos 1970’de Türkiye 

Milliyetçi ve Mukaddesatçılar İstişari Toplantısında yaptığı konuşma laikliğe aykırı 

görüldüğü için hakkında takibat yapılmakta olan Yılmaz Gürbüz tarafından kaleme alınan 

Türkiye’de Laiklik ve Kanunların Zulmü adlı Türkçe kitap “Türk Ceza Kanununun 163. 

maddesi ile 6187 sayılı kanunun zulüm kanunu olduğundan, Müslüman Türk milletinin 

rencide edildiğinden, din adamlarının, münevverlerin hapishanelerde süründürüldüklerinden, 

Türk milletinin inanç, ibadet, yayın, fikir, toplantı, seyahat hürriyetlerinin kısıtlandığından 

bahsedildiği için” yasaklanmıştır.154

 

7. Hıristiyanlık Propagandası Nedeniyle Yasaklanan Yayınlar 

Bu dönemde Hıristiyanlık propagandası nedeniyle yasaklanan kararların önceki 

dönemlerle kıyaslandığında büyük bir yoğunluk göstermemektedir. Bir önceki dönemde bu 

konuda 8 karar alınmışken, anılan dönemde bu sayı 6 olarak görülmektedir. Bunlardan ilki 20 

Haziran 1964 tarihinde Belçika’dan Bellefontaine Emile tarafından gönderilen ve 

milliyetçiliği kötüleyerek Hıristiyan dininin propagandasını yapan Fransızca mektubun 

yasaklanmasıdır.155 24 Ocak 1968 tarihinde merkezi Amerika Birleşik Devletleri’nde bulunan 

International Bible Students Association adlı Hıristiyan misyoner teşkilatının, merkezi ile 

Amerika ve diğer ülkelerde bulunan şubeleri tarafından yayınlanan kitap, dergi, broşür ve 

basılmış mektup gibi yayınların toplu olarak yasaklanması kararlaştırılmıştır.156

2 Nisan 1969 tarihinde Demetros J. Contantelos tarafından yazılan ve Amerika’da 

basılan The Greek Orthodox Church adlı İngilizce kitap “Osmanlı İmparatorluğu zamanında 

Ortodoks kilisesi patriklerinden birçoğunun öldürüldüğü, bir kısmının sürüldüğü, 

Hıristiyanlara ağır vergiler ödetildiği ve dinlerini değiştirmeye zorlandığı, ‘bu uğurda dinini 
                                                 
151 B.C.A 030.18.01.02 217.20.18, 1968. 
152 B.C.A 030.18.01.02 217.23.17, 1968 Ek: 52-33 Bkz: Ek.11. 
153 B.C.A 030.18.01.02 219.32.6, 1968. 
154 B.C.A 030.18.01.02 255.57.17, 1970. 
155 B.C.A 030.18.01 178.35.8, 1964. 
156 B.C.A 030.18.01.02 214.4.18, 1968. 

 23



inkar etmeyip canlarını veren şehitleri şükranla anarız’ deyip bazı isimler verildiği ve dört 

asırlık Türk idaresi altında kiliselerin yaşamasının manevi bir mucize olduğu, Türk 

hükümetlerinin ruhani hayat ve faaliyetler üzerinde yapılan baskılara rağmen Patriklerin bir 

kale gibi durduğu, bunun sonucu Yunanistan’daki Müslümanların Ortodoks dinine girdiği 

ileri sürülerek Türkler aleyhinde, Hıristiyanlık lehinde propaganda yaptığı için” 

yasaklanmıştır.157

3 Mayıs 1969 tarihinde Amerika’dan gönderilen Holy Bible ile Fransa’dan gönderilen 

La Saint Bible adlı Fransızca İnciller158, 4 Nisan 1972 tarihinde Atina’da yayınlanmış olan 

Aksaray-Gelveri Bölgesinde Dini Hayat adlı Rumca kitap159 ve son olarak da 12 Haziran 1973 

tarihinde İsviçre’de basılan Hayatın Sırrı ve İncil Hakkındaki Sorularınıza Cevaplar adlı 

Türkçe yayınlar160 Hıristiyanlık propagandası gerekçesiyle yasaklanmıştır. 

 

8. Diğer Konularda Yasaklanan Yayınlar 

Yukarıda anılan kategorilere dahil olmayan, az sayıda ve farklı nedenlerden dolayı 

hakkında yasaklama kararı alınan yayına da rastlamak mümkündür. İlk olarak 10 Nisan 1962 

tarihinde Fuat Satı tarafından derlenip 1957 yılında Şam ve Halep’te basılan Harita Resimleri 

Defteri adlı kitap “Hatay ilini Suriye sınırları içinde gösterdiği için”161, aynı gün alınan diğer 

bir yasaklama kararında Londra’da ateşemiliter olarak görev yapan İrfan Orga ve eşi İngiliz 

uyruklu Margaret Orga tarafından yazılarak Londra’da basılan Atatürk adlı İngilizce kitap, 

gerçek olmayan hususlar içerdiği için ve içeriğinde “Atanın özel hayatı üzerinde durularak, 

zalim, merhametsiz, taşralı, gibi ifadeler kullanmak suretiyle Atatürk’ün aleyhinde bulunduğu 

için” yasaklanmıştır.162

5 Aralık 1963 tarihinde Paris’te basılan Economie et Politique adlı Fransızca dergi 

“Avrupa’nın Sahte Mücadelesi” başlıklı yazıda “kapitalist müşterek pazarın koyduğu şartlar 

altında (Milletler Avrupa’sında) bahsetmek yalan söylemek demektir; zira bunun hakiki 

gayesi hakikati kamufle etmektir, hakikat ise tröstler Avrupa’sıdır, bir hareket formülü gibi 

bu, halk kitlelerini her milleti demokrasiye götürecek olan monopoller ve tehditlere karşı 

mücadeleden vazgeçirmeye yarayan bir efsanedir, G. Mollet’nin Avrupa’sı kozmopolit 

kapitale esir olmuş milletlerin Avrupa’sıdır. Bunun karşısına kapital boyunduruğundan 

kurtulmuş milletler Avrupa’sını çıkarmak lazımdır. Bu Avrupa’yı tahakkuk ettirmek için 
                                                 
157 B.C.A 030.18.01.02 232.22.2, 1969.  
158 B.C.A 030.18.01.02 233.30.16, 1969. 
159 B.C.A 030.18.01.02 280.27.18.2, 1972. 
160 B.C.A 030.18.01.02 301.51.1, 1973. 
161 B.C.A 030.18.01 164.14.2, 1962. 
162 B.C.A 030.18.01 164.12.1, 1962. 

 24



Fransız halkına, kendi mukadderatını eline alma ve bankaların iktidar rejimini yıkma imkanını 

vermekle işe başlamak lazımdır. Avrupa’da yaşayan her millet kendi toprakları üzerindeki 

monopol hakimiyetine son verdiği an milletler Avrupa’sı bir hayal mahsulü olmaktan 

çıkacaktır. Bunun haricinde bu sadece De Gaulle’e tamamıyla zıt bir siyaset güttüğü halde 

kendini milli bağımsızlığın müdafii olarak göstermesine yardım eden bir yalandan ibarettir” 

denildiği ve  dergi son sayfasına kadar batı bloku aleyhinde kısımları ihtiva ettiği için 

yasaklanmıştır.163 Daha önce görülen dış politika aleyhine, ülkenin diğer ülkelerle ilişkilerine 

zarar verici yayınlar gibi başlıklar altında toplanabilecek yasaklamalar bu dönemde yok 

denecek kadar azdır. 

21 Ocak 1964’de Suriye’den gönderilen Türkçe ve Arapça İskenderun Sancağının 

Kurtarılması adlı beyannameler164, 29 Şubat 1964 tarihinde Ali Fuat Başgil tarafından kaleme 

alınıp İsviçre’de basılan La Revolution Militaire de 1960 en Turquie-Türkiye’de 1960 Askeri 

İhtilali adlı Fransızca kitap içerik olarak Türk milletinin mahkum ettiği bir devri methedip 

Anayasamızda tarifini bulan 27 Mayıs devrimini kötülediği için165 ve yine 5 Ağustos 1967 

tarihinde Türk parasını koruma kanununa muhalefet suçundan iki yıl ağır hapis ve 26 milyon 

para cezasına mahkum olan ve Amerika’da yaşayan Ali Muvaffak İpar tarafından Türkçe 

olarak yazılıp Amerika’da bastırılan Kanun Diye Diye Kanun Tepelendi adlı mektup “27 

Mayıs ihtilalini kötülemekle beraber Yüksek Adalet Divanınca verilen kararların haksız 

olduğunu, kendisinin masum olmasına rağmen eziyet gördüğünü, diğer suçlular hakkında af 

çıktığı halde kendisinin affedilmediğini ileri sürerek, hükümeti kötülemekte olduğu için” 

yasaklanmıştır.166

6 Temmuz 1968 tarihinde Abdullah El Tel tarafından yazılıp Mekke’de basılan İslam 

ve Hıristiyan Alemini Tehdit Eden Milletlerarası Siyonizm adlı kitap167, 7 Ağustos 1970 

tarihinde İsrail Hükümeti tarafından işgal edilen Arap topraklarını kurtarmak için kurulmuş 

olan El-Fetih teşkilatınca hazırlanıp çeşitli adreslere gönderilen afiş ve broşürler memleket 

için zararlı propaganda vasıtası olarak kullanıldığı için yasaklanmıştır.168 Son olarak 1969 

yılında National Tourist Organization tarafından Şam’da bastırılan Syria Tourist Guide adlı 

broşür Hatay’ı Suriye sınırları içinde gösteren haritalar içermesi nedeniyle yasaklanmıştır.169

                                                 
163 B.C.A 030.18.01.02 174.62.8, 1963. 
164 B.C.A 030.18.01 176.10.1, 1964. 
165 B.C.A 030.18.01 176.13.16, 1964. 
166 B.C.A 030.18.01, 1967. Bkz: Ek.12. 
167 B.C.A 030.18.01 222.51.2, 1968. 
168 B.C.A 030.18.01 255.59.14 Ek: 52-56 Bkz : Ek.13. 
169 B.C.A 030.18.01 268.44.9, 1971. 

 25



Bütün bunların dışında belirtilen dönemde alınan yasaklama kararları arasında karar 

ekleri bulunmayan ve yalnız yasaklanan yayınların adlarının yer aldığı ve isimlerinden 

yukarıdaki gerekçeler içine dahil edilmesi muhtemel konular nedeniyle yasaklandığı anlaşılan 

çeşitli yayınları kapsayan 29 adet karar bulunmaktadır. 

Atatürk ve İnönü dönemlerinde görülen devlet büyüklerine hakaret, Türkçülük, 

inkılaplara muhalefet, ülke aleyhine yayınlar gibi başlıklar altında toplanabilecek yazılara 

incelenen dönemde daha az rastlanmaktadır. Sonuçta yeni kurulan genç Cumhuriyetin, 

yaratılmaya çalışılan ulus devletin ve modern Türkiye Cumhuriyeti’nin tehlike olarak 

algıladığı iç ve dış politikası için uygun bulmadığı hassasiyet alanlarının giderek, İnönü, 

Menderes ve incelenen dönemlerde azaldığını söylemek mümkündür. Şüphesiz bunda ülkenin 

iç dinamikleri kadar içinde yaşanılan dünya ve onun değerleri ile bunların Türkiye’ye 

yansımalarının etkisi vardır. 

Diğer yandan incelenen dönemde de devam eden ve 1990’lı yıllara kadar hep devam 

edecek olan Komünizm tehlikesi yanında, Rumluk ve özellikle de Ermenilik konusu ile ilgili 

Türkiye’nin bugün ciddi olarak karşılaştığı ayrılıkçı hareket olarak Kürtçülük hep bu konular 

arasında yer almaya devam etmiştir. Bunun yanı sıra farklı olarak bu dönemin dikkat çeken 

yasaklama nedenleri arasına müstehcenlik gibi konuların da girdiğini söylemek mümkündür. 

 26


